Vak szerelem

Van-e kiút az óvó anyai szeretetburokból egy nem látó ember számára, aki szinte egész életét a világtól elzárva, a szülői házban élte? Megtalálhatja-e a boldogságot egy lepukkant albérletben? Milyen viszony szövődhet egy vak és egy látó között? E kérdésekre keres választ a Thália Színház stúdiójában bemutatott kortárs dráma.

Velkei Tamás
2010. 11. 25. 13:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emeletes ágy, deszkával lefedett kád, kanapé, konyhasarok, gardrób – tipikus albérlet. Van, akinek mégis ez álmai netovábbja, ez jelenti a szabadságot. Mondjuk egy vak férfinak, aki az anyai majomszeretet elől menekülve a szerény lakásban is úgy él, mintha a Ritzben bérelne elnöki lakosztályt. A mellette álló lakásba egy életrevaló lány költözik, aki hangosan hallgatja a zenét, és meghívatni magát egy kávéra új, de még ismeretlen szomszédjával a világ legnyilvánvalóbb dolga számára.

Eltelik kis idő, mire leesik neki: fogyatékát jól palástoló új barátja világtalan. Ám addigra elveszett: vonzódni kezd a jóképű, saját dalokat szerző fiúhoz, így az is természetes számára, ha közelebbi kapcsolatba kerül vele. A két stúdiólakást elválasztó ajtót újból megnyitják, szabad az átjárás egymás életébe. Ezen még az sem változtat, hogy váratlanul betoppan a fiáért aggódó anya, s épp neglizsében nyit rá a fiatalokra. Persze nem egyeznek. Két külön világ. S így vajon meddig tarthat a szerelem? Egy látó és egy születésétől világtalan szerelme? Egy óra, fél nap, mindörökké? És képes-e elengedni anya és fia egymás kezét, tudnak-e egymás (támasza) nélkül élni? Erre keresi a választ Gershe. Szellemes és elgondolkodtató a darab, melyet fesztelen és hiteles színészi játék erősít. Ahogy Béres Ilona belép az ajtón, na úgy kevesen tudnak. S úgy nézni sem sokan. Csodás orgánuma generációkat varázsolt el, ahogy most is; a túlbuzgó anya szerepét pedig mintha csak rá írták volna.

Lubickol Marjai Virág is a kedvesen cserfes, végtelenül laza, de érző, lehetetlent nem ismerő szomszéd lány szerepében, elhisszük neki, hogy a pillanat embere, aki érzelmeit nem rejti véka alá sem pro, sem kontra.

Osgyáni Mihály játéka élményszámba megy: autentikusan alakítja a vak férfit, még olyan apró részletek fölött sem siklik át, hogy miként érzékelheti egy nem látó ember, valóban meggyulladt-e a meggyújtott gyertya. A fiatal művész hiteles a tragikus, önálló életre, burkából mindenáron kitörni vágyó férfi szerepében.

Thália Színház, Leonard Gershe: A pillangók szabadok
Fordította: Vajda Miklós
Jelmez: Papp Janó
Díszlet: Debreczeni Borbála
Zene: Zságer Varga Ákos
Rendező: Szarka János

Szereplők:
Mrs. Baker: Béres Ilona
Don Baker: Ozsgyáni Mihály
Jill Tanner: Marjai Virág

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.