A felmérésben szereplő, az ötven főt és az 500 milliós árbevételt elérő autóipari beszállító cégek száma 773 volt – ismertette Palócz Éva, a Kopint Konjunktúra Kutatási Alapítvány kuratóriumának elnöke. A 773 cégből 607-nek volt pozitív a mérlege, ezek közül 199 kizárólag külföldi tulajdonban állt, 35 pedig vegyes vállalat volt – tette hozzá a kuratóriumi elnök.
Palócz Éva a felmérés megállapításait ismertetve elmondta: a nagy cégek, amikor letelepednek Magyarországon, általában hozzák magukkal a beszállítókat is. Ők lesznek az első szinten, mivel komplett egységeket szállítanak. A magyar cégek rendszerint a harmadik szinten kapcsolódhatnak be a beszállítói láncba, itt viszont kicsi a nyereség, ebből nehéz továbblépni – húzta alá.
Ehhez kapcsolódva Vahl Tamás, a Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara elnöke rámutatott, hogy a minőségre felkészülés már önmagában sokba kerül. Ezt sok magyar kkv nem tudja megfizetni. Ehhez járul még a menedzsment felépítése, amelynek jelentőségét sok cég nem is érti. Enélkül pedig a könnyen leváltható alsó szintű magyar beszállító nem tudja elérni, hogy a késztermék-előállító megismerje őt, és így stabilizálhassa helyzetét – tette hozzá az elnök.
Becsey Zsolt, a Nemzetgazdasági Minisztérium külgazdasági államtitkára az erős magyar tulajdonú középvállalatok szükségességét hangsúlyozta. Az uniós szabályok szerint viszont nem lehet kikötni azt, hogy mennyi legyen a nemzeti beszállítók aránya, az egyedi állami támogatásokról folyó tárgyalásokon viszont ez már felvethető. Végül a klaszterek fontosságára hívta fel a figyelmet az államtitkár, mivel ezek a képzéshez is hozzájárulhatnak. A tájékoztatón szóba került a beszállítás előnyeként az, hogy a megrendelő korrekten fizet, és nagy mennyiséget képes felszívni. A beszállítói láncban való részvétel által pedig kijuthat a magyar cég a világpiacra.
(MTI)

Kiadták a figyelmeztetést, heves zivatarok csapnak le csütörtökön