120 éve kezdődött meg a leghosszabb vasútvonal építése

Százhúsz éve, 1891. május 31-én kezdődött meg hivatalosan a transzszibériai vasútvonal építése.

MNO
2011. 05. 29. 10:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első kapavágásra Vlagyivosztokban a világ körüli útjáról visszatérő Nyikolaj Alekszandrovics trónörökös, a későbbi II. Miklós cár jelenlétében került sor. A munkálatok ekkor már folytak az Ural tövében fekvő Cseljabinszknál. A keleti és nyugati irányból haladó építők 1901. november 3-án találkoztak. A Bajkál-tavat elkerülő szakasz 1905 októberére készült el, addig a szerelvényeket vasúti kompon juttatták át a tavon. A vasútvonal teljesen csak 1916 októberére lett kész. A gyors ütemben folyó munkálatok költségei csillagászati összeget, 1,5 milliárd aranyrubelt tettek ki. Az első vasúti szerelvények 1903. július 13-án indultak el a Szentpétervár és a távol-keleti Vlagyivosztok közötti, 9508 kilométeres útra, az utasok 16 nap múlva értek célba.

A világ leghosszabb vasútvonalának jelenlegi hossza 9289 kilométer (a vonatjegyért 9298 kilométer után kell fizetni); kiinduló állomása csaknem hetven éve Moszkva Jaroszlavli pályaudvara, végállomása a távol-keleti Vlagyivosztok. A vasút két kontinensen fut keresztül, Európában 1777, míg Ázsiában 7512 kilométert tesz meg, a két földrész közti határvonalat Pervouralszk város közelében egy obeliszk jelzi. A vonal 87 megállója között van Moszkva, Perm, Jekatyerinburg, Omszk és Novoszibirszk is, de sokat a térképen is nehéz megtalálni.

A vasútvonal 207 kilométeren a világ legmélyebb tava, a Bajkál-tó mentén fut, itt található a világ egyetlen teljesen márványból épült vasúti állomása Szlugyanka városkában. A „Transzszib” útja 16 nagyobb folyót keresztez, köztük van a Volga, a Káma, az Ob, a Jenyiszej, az Oka és az Amur. 1989-ben a vasút Ufa környéki szakaszán történt hatalmas gázrobbanás, a balesetben közel négyszázan vesztették életüket.

A vasútvonal egész Oroszországot átszeli, legnyugatibb állomása Moszkva, a legkeletibb Habarovszk, a legdélibb Vlagyivosztok, a legészakibb Kirov. A leghidegebb pontján a hőmérséklet elérheti a –62 Celsius-fokot. A vasútvonal legmagasabbra a Bajkálon túli Jablonova hegységben kapaszkodik (1040 méterre), Vlagyivosztok előtt 30 kilométerrel viszont egy rövid szakaszon a tengerszint alatt néhány méterrel fut. Leghosszabb hídja, amely az Amur felett ível át, több mint 2,6 kilométer; összesen 15 alagúton halad át (a leghosszabb több mint 7 kilométer), illetve nyolc időzónát keresztez, így az utasoknak szinte mindennap órát kell állítaniuk. A vasutat széles, 1524 mm-es nyomtávval építették a normál európai 1435 mm-essel szemben, és kezdetben csak egy vágánnyal, így a forgalom egyszerre csak egy irányban bonyolódhatott.

A teljes villamosítás 73 éves munkát követően 2002 decemberében fejeződött be, ma már a legmodernebb szerelvényeken légkondicionálás, zuhanyzókocsi és televízió is szolgálja az utasok kényelmét. Ma már nem feltétlen kell vonatra szállni ahhoz, hogy valaki a több mint 9 ezer kilométeres utat megtegye, a leggyorsabban a Rosszija-expresszel mintegy 148 óra alatt – a szerelvényekre szerelt kamerák segítségével ugyanis az utazás az interneten is végigélvezhető.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.