Hadilábon állunk a beszéddel, tennünk kell valamit

Tizenegy éve a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanáraként rájött, hogy Montágh Imre halálával beszéd- és megjelenéskultúránk megkövült, ezért dr. Illés Györgyi nem vár tovább; egy alapítványt hoz létre. A szakember célja nem kevesebb, mint hogy Magyarországon minden gyermekben játékos körülmények között és könnyedén, de művészi eszközök segítségével igény alakuljon ki a tudatos nyelvhasználatra és a legkülönfélébb élethelyzetek által megkövetelt jó kiállásra – egyszerűbben mondva: éljen a szó, embertől emberig. Különben is, negyvenévesen tanulni már elég nehéz.

2011. 05. 10. 8:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Huszonöt éve már, hogy Montágh Imre, a zseniális nyelvművelő elhunyt, azóta viszont gyakorlatilag megkövült az általános, mindenkire kiterjedő beszédtanítás. Nyelvünk, nyelvhasználatunk terén folyamatos a változás, ezért dr. Illés Györgyi nem vár tovább, beszédtechnika-tanári tapasztalataira építve alapítványt hoz létre, s a művészeti ágak mindegyikét felhasználva elhatározta, hogy akit csak tud, megtanít helyesen beszélni, megjelenni – kommunikálni.

– Elhatározásom onnan indult, hogy amikor 2000-ben visszakerültem a Színművészetire tanítani, azt láttam, hogy ugyanazokkal a módszerekkel tanítják a növendékeket beszélni, mint ahogyan én tanultam annak idején. Csakhogy a világ közben megváltozott. Mára odáig jutott a helyzet, hogy a felvételizők sorozatokból hozott szövegrészekkel jönnek – fogalmazott a Magyar Nemzet Online-nak a Beszédcentrum vezetője, Illés Györgyi az elhatározás fogantatási körülményeiről. Hogy ne csak a színészpalánták kiállása javuljon, azon kezdett gondolkodni és dolgozni, hogyan szélesíthetné ki a „tanulók” körét.

Érdeklődéscunami a könyv után

– Megírtam első könyvemet a témában a Színművészeti számára 2005-ben, Beszéd 1. Integrált színészi kommunikáció címmel. Fő mondanivalója az, hogy a táncórán, a beszédórán és a zeneórán tanultak összeköthetők. Fontos felismerésem volt, hogy a felnőttek, így pedig visszafelé az egyetemisták, a gimnazisták és a legkisebbek sem hibáztathatók azért, hogy gondjaik vannak a megjelenésükkel és a beszéddel. Így tehát azon túl, hogy a könyvemet követően számos közéleti ember, lelkész, politikus, vállalatvezető és mások jelentkeztek nálam „tanulónak”, eldöntöttem: a legkisebbekhez kell eljutni – folytatta, hozzáfűzve, A király beszéde című film kapcsán is igen sokfelől érdeklődtek nála, mennyire „vetítés”, vagyis valóságos az, ami a filmben látható.

Természetesen nem fog minden gyermeket egyhamar a szakember a saját keze közé kapni, nem is ez vezérli. De arra rámutat, hogy a gyermekek életük során mindössze egyszer találkoznak logopédussal, méghozzá az iskolába kerülést megelőzően, de ők is a hangok kijavítására szorítkoznak, és nem a beszédtechnika, kommunikáció egészét oktatják, erre idő sincsen.

– Óvónőket, tanítónőket igyekszem megnyerni az ügynek, mert egyébként egy ilyen koncepciónak a közoktatásba kerülése igen hosszadalmas lenne… Rajtuk keresztül lehet eljutni a legkisebbekhez, akik minden tudást sokkal gyorsabban és mélyebben el tudnak sajátítani, mint a negyvenes korosztály. Megjelent egy mesekönyvem Beszéd utca 3. címmel, amit a pedagógusok ugyanúgy örömmel forgathatnak, mint a kicsik.

Mivel a színház világából jött – valamint tanított a Zeneakadémián is minden olyan hallgatót, aki énekléssel, beszéddel foglalkozott –, a színművészet játszva tanító közegét, a zenét, a táncot is beleszövi a tudástárba.

– Minden mindennel összefügg. Ma sajnos kiveszni látszik sok olyan alapvető tudás, mint hogy miként kell valahová bemenni, hogyan fogjunk kezet, milyen fontos a beszéd közbeni légzés vagy a hangunkkal való bánásmód. Azt halljuk ma mindenfelől, hogy milyen fontos a kommunikáció, mégis sokkal többet beszélnek róla, mint amennyire csinálni kellene. A szakmában óriási elmaradásokat látok ezen a téren.

Hagyományos ízek, újszerű tálalás

– A nyelvápolás fontos, de nem őskőkori módszerekkel – mutat rá, és egy példát is mond. – Beszéltem egy magyaros ételeket készítő szakáccsal. Egészen új formában tálalják az ennivalót, miközben az ízek – a hagyománytisztelet jegyében – megmaradnak. Mondom, nem a nyelvünk romlik, csak elfelejtjük jól használni, úgyhogy most elkezdjük.

A beszédtanár úgy érzi, az alapítvány létrejötte küszöbén egy nagy szekeret húz, várva, hogy majd mások is tolják.

– Négy-öt hónapja adtuk be az alapítványkérelmet, küszöbön áll tehát az indulás; az eddigi tevékenységünk kiszélesítése. Az ember a saját bőrén tapasztalja, hogy ha nem kommunikál jól, elvész. Azzal, hogy a gyermekekhez eljutunk, elérjük, hogy ne érett felnőttként jöjjünk rá arra, hogy valami alapvető dolognak nem vagyunk a birtokában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.