elmundo.es – Spanyolország
A legnagyobb spanyol olajcég, a Repsol-YPF kínai gyártmányú fúrótornya júniusban indul el Kuba felé Szingapúrból – szeptemberben vagy októberben érkezik meg –, amely 3650 méteres mélységig képes lefúrni az óceán fenekétől. Két napja a Kalifornia állambeli La Jollában a latin-amerikai energiapolitikáról zajló konferencián Jorge Pinón, a floridai egyetem meghívott kutatója azt állította, hogy nyugtalanságot fog okozni a fúrótorony megérkezése, mert például nem tisztázottak még a fúrási engedélyek és nem tudni, hogyan reagálna a cég a Deepwater Horizon tavalyihoz hasonló katasztrófájára. Ráadásul a kiszemelt fúrási terület közel van ahhoz a területhez a Mexikói-öbölben, ahol bekövetkezett a Deepwater katasztrófája. De leginkább azért nyugtalanok Washingtonban, mert a Scarabeo 9 nevű fúrótorony alig 80 kilométerre kezdené meg az olajkutatást Florida partjaitól.
A Repsol a norvég Statoillal és az indiai ONGC-vel együtt még az idén legalább egy kutat akar fúrni a Mexikói-öbölben, de kubai felségvizeken. Pinón szerint a fúrás nagyobb belpolitikai visszhangot vált ki az Egyesült Államokban, mint magában Kubában. Biztos, hogy sok amerikai cég fel fog háborodni, hogy a kubaiaknak miért lehet, nekik meg miért tiltják meg. Mint ismeretes, 49 éve rendelték el a Kuba elleni teljes – gazdasági, pénzügyi és kereskedelmi – embargót, amelynek utólagos szigorításai megtiltják az amerikai cégeknek is, hogy Kubában fektessenek be. A fúrótorony érdekessége még, hogy az embargó miatt csak egyetlen amerikai alkatrészt építhettek bele, a robbanások előrejelzésére szolgáló műszert. A brit BP fúrótornyában éppen ez a műszer mondott csütörtököt tavaly áprilisban.
folha.uol.com.br, estadao.com.br, correiobraziliense.com.br – Brazília
Több brazil napilap és hírportál közölte a váratlan hírt, hogy az első brazil női államfő, Dilma Rousseff kormánya azonnali hatállyal elrendelte további 17 külföldi árucikk behozatalának megnehezítését, amely 20 országot érint. Az árucikkeket a helyi gyártók kérésére vizsgálják most a fejlesztési, ipari és kereskedelmi tárcához tartozó brazil fogyasztóvédő (Decom) szakemberei. A rendelkezésnek eddig egyetlen fő kárvallottja volt, a szomszédos Argentína, mert Dilma Rousseff május 10-én korlátozni kezdte az argentin gyártmányú gépkocsik behozatalát. Azóta a két állam között folyamatosak a tárgyalások, és egyelőre 70 argentin kamion vesztegel a két ország határán, hogy megkaphassa az engedélyt a belépésre. Argentína a 2001-es államcsőd óta részben a gépkocsigyártás felfejlesztésében találta meg az egyik kitörési pontot, ezért Buenos Airesben nagyon nyugtalan a kormány.
Így álltak az autók a szakadó hóesésben az M1-M7 közös szakaszán - videó