Célkeresztben a hadsereg: ők túlélik-e ezt a „fűnyírást”?

Az amerikai védelmi kiadások sem úszhatják meg, hogy jelentős csökkentés nélkül „vészeljék át” az ország előtt álló általános takarékoskodást – derült ki a Központi Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Intézete által közölt elemzésből. A cikkben szerepel az is, hogy az átalakítások során nem szabad figyelmen kívül hagyni a hadsereg szükségleteit és ahhoz kell rendelni a forrásokat.

Kovács András
2011. 06. 26. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindenki tudja, hogy napjaink legnagyobb kihívása, amivel az Egyesült Államok kormányának szembe kell néznie, az egyértelműen a költségvetés óriásira nőtt hiánya. Arról azonban jelentős vita folyik, hogyan lehetne ezt csökkenteni és ezzel egy időben visszaszorítani az egyre nagyobb államadósságot – fogalmazott legújabb elemzésében David Berteau védelmi politikai szakértő. Két bizottság tavaly év végén azt javasolta, hogy az államadósságot a GDP 60 százalékának a környékére kellene levinni. Egyik állásfoglalást sem tette magáévá a kormányzat, mégis érdemes figyelembe venni a javaslataikat – tette hozzá.

A szakértő szerint a másik kulcskérdés az, hogy a költségvetési hiány csökkentése hogyan viszonyul a hadi kiadások csökkentéséhez. A korábban említett bizottságok szerint a védelmi kiadások csökkentése a probléma egyik megoldása. Robert Gates védelmi miniszter ezzel szemben azt állítja, hogy nem ezek a kiadások okozzák a túlzott mértékű deficitet, és a megoldást nem ebben az irányban kell keresni. Berteau elemzésében rámutatott arra, hogy jelenleg az USA a központi költségvetés 22 százalékát fordítja védelmi kiadásokra, míg az egyéb szempontú költségvetési költéseknek a 60 százalékát. Jól látszik tehát, hogy a védelmi költségek csökkentése nélkül lehetetlen redukálni a teljes hiányt.

Három út van

A kutató szerint nagy kérdés, hogy a nemzet biztonságát csak akkor lehet-e biztosítani, ha szilárd alapokon áll a gazdaság. Úgy látja, hogy az országnak nincsen más választása, mint a védelmi kiadások együttes csökkentése a költségvetési deficittel együtt. Mindkét bizottság bemutatta saját kiadáscsökkentési javaslatát, amelyek azt mutatják, hogy meg lehet vágni a védelmi kiadásokat, de ezek a nézetek nagyon felületesek és nem adnak útmutatást. A történelem ezzel szemben három nagyon egyértelmű utat vázol föl előttünk – mutat rá az elemzés szerzője.

Az egyik lehetséges megoldás, hogy egy év alatt csökkentik a kiadásokat. Ez az út volt az egyik leggyakrabban alkalmazott módszer az 1990-es években, de emiatt a védelmi minisztérium kénytelen volt elszenvedni azt, hogy felborult az arány a rendelkezésre álló források és a katonai szükségletek között – állapítja meg Berteau.

Nem jó a hátrafelé tekintés sem

A másik út a kiadások folyamatos faragása, mint amikor a hidegháború végeztével Colin Powell vezérkari főnök 40 százalékkal csökkentette az általános haderőstruktúrát. Ugyanezt a stratégiát követte a kormányzat Eisenhower és Ford alatt is. Ennek egyetlen előnye van a rövid távú megszorításokkal szemben, mégpedig az, hogy segít fenntartani az egyensúlyt a szükségletek és a források között. Hátránya ennek az alternatívának, hogy nagyrészt hátrafelé tekint és nem a jövő technológiai és beruházási kihívásai felé – olvasható az elemzésben.

Berteau szerint a harmadik út a legnehezebb, amely a hadsereg szükségleteinek az újradefiniálását kívánja, hogy az megfeleljen az igényeknek. Ezt az utat sokszor követték, de egyszer sem sikerült végrehajtani a változtatásokat. Ha mégis ez a legjobb út, miért ennyire nehéz ennek a végrehajtása? – teszi föl a kérdést a szerző. Négy oka van annak, hogy ez nem működött korábban, és ezeket a tényezőket kezelni kell ahhoz, hogy a védelmi kapacitás megmaradjon, amíg végrehajtják a költségek racionalizálását.

Rövid távon nőhetnek a költségek

A szakértő szerint először is nem lehet tudni, mit kapunk azért a védelmi pénzért, amit elköltünk. Másodszor nagyon nehéz meghatározni a jövőbeli veszélyeket. Tudjuk, hogy a jövő számtalan veszélyt hordoz és elképzelhető, hogy ezekre nem a hadsereg a legjobb megoldás, de arra sincsen jó válasz, hogy milyen seregre lenne szükség, amely egy ilyen helyzetben képes jó válaszokat adni. Berteau szerint a katonaság fölötti civil kontroll az utóbbi időszakban meggyengült. Senki sem kérdőjelezi meg a védelmi miniszter vagy az elnök autoritását a védelmi ügyekben, de az intézmények túlságosan kiterjesztik a hatalmukat a védelmi minisztériumra, amely nem igazolható kellő mértékben.

A biztonságpolitikai elemző úgy látja, hogy a negyedik és egyben legfontosabb szempont, hogy a múlt mindig meg akarta ölni a jövőt, mivel ez volt az egyetlen lehetősége annak, hogy a múlt életben maradjon. Azt követően, hogy a harmadik utat választjuk a költségcsökkentés tekintetében, és definiáljuk a hadsereg jövőbeli szükségleteit, rövid távon az átalakítás költségei nagyobbak lesznek – teszi hozzá.

Itt az idő

Hogyan tudjuk meghatározni a jövőt és finanszírozni is azt? – teszi föl a kérdést a szerző. Leon Panetta védelmi miniszter fölvázolta a kitörés útját. Első terve, hogy a következő két év fő prioritásait egyszerre határozzák meg és igazítsák egybe a szükségleteket a lehetőségekkel. Elképzelése szerint a 2014–2019-es időszakra készülni fog egy védelmi költségvetési program. Ez alapvetően lép túl a korábbi időszakban megszokott tervezésen és megpróbálja az akkori szükségletekhez hozzárendelni a forrásokat. A 2012-es választást követően a védelmi miniszter szerint az afganisztáni csapatok kivonásával mindenképpen könnyebb lesz a kiadáscsökkentés végrehajtása – olvasható az elemzésben.

A védelmi kiadások csökkentése a teljes költségvetési szférát érintő vágásoknak a részét kell, hogy képezze. A helyes megközelítés, ha újradefiniáljuk a jövőbeni védelmi szükségleteket, és a finanszírozást ehhez igazítjuk. „Itt az idő elkezdeni” – zárul a biztonságpolitikai cikk.

(Forrás: csis.org)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.