Eldőlt: új terv kell az egységes vasúti térséghez

Megállapodtak az Európai Unió tagállamainak közlekedési miniszterei csütörtökön Luxembourgban az egységes európai vasúti térség létrehozásáról szóló irányelv átdolgozását célzó javaslatról.

MNO
2011. 06. 16. 15:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint Völner Pál államtitkár, a témáért felelős uniós miniszteri tanács soros elnöke az ülés utáni sajtótájékoztatón elmondta, az EU-nak nagyon fontos célkitűzése az ágazatban az egységes belső piac megvalósítása. A témáról még egyeztetést kell folytatni az Európai Parlamenttel is – tette hozzá.

A javaslat célja az Európai Bizottság megfogalmazása szerint az, hogy olyan térséget hozzanak létre, amely „integrált infrastruktúra-hálózattal és kölcsönösen átjárható berendezésekkel rendelkezik, egész Európára és a szomszédos országokra kiterjedő, zökkenőmentes közlekedési szolgáltatásokat téve lehetővé”.

Vitát folytattak a miniszterek a következő évtizedek közlekedési politikájának alakításához javaslatokat tartalmazó, úgynevezett fehér könyvről. Üdvözölték az Európai Bizottság által kidolgozott javaslatokat, bár nem minden felszólaló értett egyet annak minden elemével.

A március végén kiadott csomagban az uniós végrehajtó testület 2050-ig szóló átfogó európai uniós közlekedési stratégiát tett közzé. Ebben szerepel, hogy az évszázad felétől a városokban ne közlekedjen több, hagyományos üzemanyaggal működő gépkocsi, a légi közlekedésben az alacsony széndioxid-kibocsátással járó, fenntartható üzemanyagok felhasználási mértéke 40 százalék legyen, a hajózásból származó kibocsátások pedig legalább 40 százalékkal csökkenjenek. A közepes távolságú személy- és áruszállítás 50 százalékát a terv szerint közutak helyett vasúton vagy vízen kell lebonyolítani 2050-re.

Mindez a bizottság szerint drámai mértékben csökkentené Európa kőolajimport-függőségét, a közlekedés széndioxid-kibocsátását pedig 60 százalékkal mérsékelné 2050-ig.

A vitában a nemzeti fejlesztési tárca közleménye szerint a felszólalók a legfontosabb és legsürgősebb feladatok között említették egyebek mellett az európai közlekedési kutatási és innovációs politika megerősítését, a közlekedési hálózatok hatékony összekapcsolását, az úgynevezett Egységes Európai Közlekedési Térség befejezését, új finanszírozási mechanizmusok és koherens társfinanszírozási keretek kifejlesztését a közlekedési infrastruktúra fejlesztéséhez és fenntartásához, további helyi és nemzeti szintű akciók indítását a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekében, és az intelligens közlekedési rendszerek kiterjesztését. A közlekedési minisztereknek magyar elnökség alatt ez volt az utolsó találkozójuk.

Völner Pál az MTI-nek nyilatkozva úgy vélte, a kitűzött célokat a mostani döntésekkel sikerült teljesíteni. Az államtitkár az elmúlt félév komoly sikerének nevezte, hogy eredményesen lezárult a nehéz tehergépjárművek infrastruktúra-használati díjairól szóló irányelv (eurovignette) módosításáról folytatott tárgyalássorozat. A módosítást, amely a szennyező fizet elvének alkalmazását célozza meg a közúti közlekedésben, az Európai Parlament is megszavazta plenáris ülésen.

Szó volt csütörtökön az úgynevezett funkcionális légtérblokkok létrehozásáról is. Völner Pál elmondása szerint megállapították, hogy a blokkok kialakítása megfelelő ütemben halad. A határidő 2012. december 4. A közlemény emlékeztet arra, hogy a közép-európai légtérblokkhoz tartozó hét állam (köztük Magyarország) májusban alá is írta a vonatkozó megállapodást.

A tanács elfogadta a belvízi szállításról szóló következtetéseket. A magyar elnökség a biztonságos, hatékony és környezetbarát belvízi közlekedés támogatását programja egyik prioritásaként határozta meg. Völner Pál a sajtótájékoztatón reményét fejezte ki, hogy az úgynevezett Naiades program 2013-as kifutását követően is az unió rendelkezésére áll egy, a belvízi hajózásban rejlő lehetőségek hasznosítását szolgáló uniós program.

Határozatot hoztak a miniszterek az Európai Unió és a nemzetközi vasúti fuvarozási szervezet közötti megállapodás aláírásáról és megkötéséről, valamint légi közlekedési megállapodást írtak alá Brazíliával.

Az NFM közleménye szerint a luxemburgi találkozó alkalmából írták alá Ausztria, Bulgária, Csehország, Görögország, Magyarország, Románia és Szlovákia szakterületi vezetői az Orient vasúti árufuvarozási folyosó irányító testületét megalapító egyetértési nyilatkozatot. A minisztériumok így megkezdhetik a közös munkát az árufuvarozási folyosó működésének 2013 végére tervezett megindítása érdekében. A teherfolyosó létesítésére vonatkozó uniós előírások nem az infrastruktúra fejlesztésére köteleznek, hanem a meglévő infrastruktúrán nyújtott szolgáltatás javítását tűzik ki célul – jegyezte meg a közlemény.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.