Mint Völner Pál államtitkár, a témáért felelős uniós miniszteri tanács soros elnöke az ülés utáni sajtótájékoztatón elmondta, az EU-nak nagyon fontos célkitűzése az ágazatban az egységes belső piac megvalósítása. A témáról még egyeztetést kell folytatni az Európai Parlamenttel is – tette hozzá.
A javaslat célja az Európai Bizottság megfogalmazása szerint az, hogy olyan térséget hozzanak létre, amely „integrált infrastruktúra-hálózattal és kölcsönösen átjárható berendezésekkel rendelkezik, egész Európára és a szomszédos országokra kiterjedő, zökkenőmentes közlekedési szolgáltatásokat téve lehetővé”.
Vitát folytattak a miniszterek a következő évtizedek közlekedési politikájának alakításához javaslatokat tartalmazó, úgynevezett fehér könyvről. Üdvözölték az Európai Bizottság által kidolgozott javaslatokat, bár nem minden felszólaló értett egyet annak minden elemével.
A március végén kiadott csomagban az uniós végrehajtó testület 2050-ig szóló átfogó európai uniós közlekedési stratégiát tett közzé. Ebben szerepel, hogy az évszázad felétől a városokban ne közlekedjen több, hagyományos üzemanyaggal működő gépkocsi, a légi közlekedésben az alacsony széndioxid-kibocsátással járó, fenntartható üzemanyagok felhasználási mértéke 40 százalék legyen, a hajózásból származó kibocsátások pedig legalább 40 százalékkal csökkenjenek. A közepes távolságú személy- és áruszállítás 50 százalékát a terv szerint közutak helyett vasúton vagy vízen kell lebonyolítani 2050-re.
Mindez a bizottság szerint drámai mértékben csökkentené Európa kőolajimport-függőségét, a közlekedés széndioxid-kibocsátását pedig 60 százalékkal mérsékelné 2050-ig.
A vitában a nemzeti fejlesztési tárca közleménye szerint a felszólalók a legfontosabb és legsürgősebb feladatok között említették egyebek mellett az európai közlekedési kutatási és innovációs politika megerősítését, a közlekedési hálózatok hatékony összekapcsolását, az úgynevezett Egységes Európai Közlekedési Térség befejezését, új finanszírozási mechanizmusok és koherens társfinanszírozási keretek kifejlesztését a közlekedési infrastruktúra fejlesztéséhez és fenntartásához, további helyi és nemzeti szintű akciók indítását a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekében, és az intelligens közlekedési rendszerek kiterjesztését. A közlekedési minisztereknek magyar elnökség alatt ez volt az utolsó találkozójuk.
Völner Pál az MTI-nek nyilatkozva úgy vélte, a kitűzött célokat a mostani döntésekkel sikerült teljesíteni. Az államtitkár az elmúlt félév komoly sikerének nevezte, hogy eredményesen lezárult a nehéz tehergépjárművek infrastruktúra-használati díjairól szóló irányelv (eurovignette) módosításáról folytatott tárgyalássorozat. A módosítást, amely a szennyező fizet elvének alkalmazását célozza meg a közúti közlekedésben, az Európai Parlament is megszavazta plenáris ülésen.
Szó volt csütörtökön az úgynevezett funkcionális légtérblokkok létrehozásáról is. Völner Pál elmondása szerint megállapították, hogy a blokkok kialakítása megfelelő ütemben halad. A határidő 2012. december 4. A közlemény emlékeztet arra, hogy a közép-európai légtérblokkhoz tartozó hét állam (köztük Magyarország) májusban alá is írta a vonatkozó megállapodást.
A tanács elfogadta a belvízi szállításról szóló következtetéseket. A magyar elnökség a biztonságos, hatékony és környezetbarát belvízi közlekedés támogatását programja egyik prioritásaként határozta meg. Völner Pál a sajtótájékoztatón reményét fejezte ki, hogy az úgynevezett Naiades program 2013-as kifutását követően is az unió rendelkezésére áll egy, a belvízi hajózásban rejlő lehetőségek hasznosítását szolgáló uniós program.
Határozatot hoztak a miniszterek az Európai Unió és a nemzetközi vasúti fuvarozási szervezet közötti megállapodás aláírásáról és megkötéséről, valamint légi közlekedési megállapodást írtak alá Brazíliával.
Az NFM közleménye szerint a luxemburgi találkozó alkalmából írták alá Ausztria, Bulgária, Csehország, Görögország, Magyarország, Románia és Szlovákia szakterületi vezetői az Orient vasúti árufuvarozási folyosó irányító testületét megalapító egyetértési nyilatkozatot. A minisztériumok így megkezdhetik a közös munkát az árufuvarozási folyosó működésének 2013 végére tervezett megindítása érdekében. A teherfolyosó létesítésére vonatkozó uniós előírások nem az infrastruktúra fejlesztésére köteleznek, hanem a meglévő infrastruktúrán nyújtott szolgáltatás javítását tűzik ki célul – jegyezte meg a közlemény.
(MTI)
Három gyümölcs, amely segíthet a nyugodt alvásban