Eötvös Péteré az Arany Oroszlán

A szeptember 24-én megnyíló velencei zenei biennále Arany Oroszlán életműdíját idén a magyar zeneszerző, Eötvös Péter veheti át.

MNO
2011. 06. 27. 17:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Ezüst Oroszlánt az olasz RepertorioZero Ensemble kapja – közölte hétfőn a fesztivál elnöke, Paolo Baratt. Az Arany Oroszlán díjat 2009-ben Kurtág György zeneszerzőnek ítélték. A lagunák városában az őszi biennále október elsejéig tart.

A díjazottnak magas színvonalú koncertprogramot is össze kell állítania a szeptember 24-i ünnepi nyitóeseményre. Eötvös Péter az MTI-nek elmondta, hogy a freiburgi rádiózenekarral (SWR Orchestra) lép pódiumra. A hangversenyt Bartók Táncszvitjével kezdik, majd Eötvös Péter Bartóknak ajánlott, Cap-Ko című versenyművének kétzongorás változata hangzik el, ezt a Replica követi, az estet Sztravinszkij Agonja zárja.

„Természetesen nagyon örülök, hogy nekem ítélték a díjat, külön öröm, hogy Kurtág György 2009-ben már megkapta. Velencéből Strasbourgba utazunk, ahol a Schiller: energische Schönheit című darabomat vezénylem. Ez Schiller filozofikus írásának három részletére támaszkodik, és arról szól, hogyan kellene az emberek esztétikai nevelését fejleszteni. Vagyis épp az ellenkezőjéről, mint amit most átélünk.”

Mozgalmas éve van Eötvös Péternek, június közepén Berlinben Perényi Miklóssal és a Berlini Filharmonikus Zenekarral tartották a Csellóverseny ősbemutatóját, ezt a kompozíciót októberben Zürichben is műsorra tűzik. A berlini előadás pedig interneten az együttes virtuális koncerttermében megnézhető-hallgatható. Bergenben is Perényivel, Szöulban és Torontóban majd más szólistával mutatják be. Szombaton tértek haza a Benjamin Britten alapította angliai Aldeburgh-i fesztiválról, ahol ugyancsak a Schiller: energische Schönheit szólalt meg a London Sinfonietta előadásában.

„Ezt a művet eddig karmester nélkül játszottuk, A nyolctagú kórus mindegyik énekeséhez tartozik egy fúvós hangszer, ehhez jön két ütő és egy harmonika. Az énekeseket elvileg a nézőtér különböző pontjain kellene elhelyezni, hiszen az a szerepük, hogy győzködjék a schilleri eszméről, a minőségi kultúra szükségességéről az embereket. Sajnos a »cipődoboz« elrendezésű koncerttermekben ez alig oldható meg, ezért Strasbourgban én vezénylem az előadást.”

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.