Ez valami új: saját szüleiket is megzsarolják

Az erőszak minden iskolában jelen van, eltérés csupán annak intenzitása és minősége között figyelhető meg. Egy minapi jelentés szerint fokozódik az agresszió, a bejelentések mögött azonban növekvő jogtudatosság is állhat. Az MNO talált bizakodásra és aggodalomra okot adó intézményt is. Ettől még tény: a diákok fenyegetnek, zsarolnak és bandáznak. Jellemző az is, hogy majd „apa” és „tesó” intézi el az ügyeket.

Lippai Roland
2011. 06. 13. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem biztos, hogy a korábbiakhoz képest megnövekedett az erőszakos cselekmények száma az iskola falain belül. Legalábbis így látja Rosta Andrea, aki szerint inkább egy erősödő jogtudatosságról lehet szó. Nagyon érdekes, hogy a legkevesebb bejelentést éppen a nagyon kevés eszközzel rendelkező oktatási intézmények tették meg – hívja fel a figyelmet a szociológus. Ellenben a szülők és a diákok – vagyis az áldozatok – a korábbiakhoz képest aktívabbak. Valószínűleg „betelt a pohár” s mindez jelezheti az iskola presztízsének csökkenését is. A problémák saját falakon belüli megoldása nem működik. Szavai szerint a tanulói jogok és az ésszerű intézkedések módozatai oly mértékben állnak szemben egymással, amely nagyon megnehezíti a probléma kezelését.


Az erőszaknak semmilyen formáját nem tűrjük meg az intézmény falai között – erről tájékoztatta az MNO-t a budapesti Könyves Kálmán Gimnázium igazgatója. Sömjén Gábor kijelentette: az emberi méltóság tiszteletét elvárják mindenkitől. „Amikor 14 éve az intézmény igazgatója lettem – fogalmazott Sömjén –, a tantestülettel közösen hoztuk meg azt az elvi döntést, hogy az agressziónak és az erőszaknak sem a fizikai, sem a verbális formáját nem toleráljuk.” Mindehhez hozzátette: nap mint nap hallja, hogy az iskolai erőszak jelen van számos intézményben.

A helyzet ugyanakkor – a pozitív példáktól is eltekintve – aggasztó. Az oktatási jogok biztosának minapi jelentése szerint nem szűnik az iskolai erőszak. Aáry-Tamás Lajos a Magyar Nemzetnek is azt mondta, a tavalyi esztendő mérlege felülmúlja a 2009-es évit is. A leggyakoribbak az olyan esetek, amikor a diákok egymást terrorizálják. Persze a tanár-diák, diák-tanár relációban is jelen van az agresszió. Az ombudsman új problémaforrásként jelölte meg a közösségi oldalak és az iskola kapcsolatát is. Az internet rejtette veszélyekre az MNO által megszólaltatott intézményvetők kérdés nélkül is figyelmeztettek.

Arctalanság

Az iskolai agresszió egyidős magával az iskolával, a legtöbb intézményben jelen van – mondta el Arday István az MNO-nak. A miskolci Avasi Gimnázium igazgatója szerint ez a csoportok nagy részében megfigyelhető, főleg verbális erőszak formájában. Ugyanakkor – folytatta a szakember – „az Avasi Gimnáziumban nincs ilyen probléma”. Ennek okaként az igazgató nemcsak a tanulók jó társadalmi státuszát nevezte meg, hanem egy intézményi kezdeményezésről is beszámolt. Elindult a „Jó modor éve” program, aminek keretében osztályfőnöki órákon beszélnek a fiataloknak olyan egyszerűnek tűnő dolgokról, minthogy „hogyan kell a villamoson viselkedni, mi a kölcsönös tisztelet”. Összességében a gyerekek nagyon jól fogadták ezt a kezdeményezést – teszi hozzá az igazgató. Szavai szerint arra készülnek, hogy kiértékelés és fejlesztés után országossá tegyék a programot. Arday István az internet nyújtotta „arctalanságot” is kiemelte, mint olyan tényezőt, ami például a verbális erőszak egyik színterévé teszi a hálót.

Szavai szerint a szülők és a pedagógusok sincsenek még teljesen tisztában azzal, hogy a virtuális és az emberi valóság milyen mértékben mosódik össze a gyerekek fejében. A szülők megnyugodnak, hogy a gyerek ott van a szobában, nem kocsmázik, de arról gyakran fogalmuk sincs, hogy az interneten milyen kapcsolatokat és ismeretségeket kötnek – teszi hozzá a gimnáziumi igazgató. Meg kell tanítani a gyerekeket arra, hogy felismerjék, milyen súlyos következménye lehet annak, ha egy mobiltelefonnal a fürdőszobában készült fotót töltenek fel a világhálóra – hoz egy igen gyakori példát Arday István.

Mindig szóba kerül a család is

Az igazgató egyfajta védőfaktorként a családot jelölte meg. Mint mondta, szükség lenne a „nagy, közös vasárnapi ebédekre” ahhoz, hogy tartalmas beszélgetés alakuljon ki a gyerek és a szülők között, mert ez a mai rohanó világban egyre nehezebben valósítható meg. „A gyerekek megnyílnak, sok mindent elmondanak ezekben a helyzetekben”. Ilyenkor szembesülhetnének a gyerekek azzal – véli Arday István –, hogy mennyivel értékesebb és hasznosabb az élő emberi kapcsolat a virtuálissal szemben.

Majd apa és a tesó rendezi

Az oktatási biztos jelentésével összecsengően Forgács Anna is romló helyzetről számolt be. A pesterzsébeti Tátra Téri Általános Iskola igazgatója szerint a gyerekek egyre agresszívabbak, a verekedés már az alsó tagozatban is megjelent. Itt nem komoly ügyekről van szó, ám havonta egyszer olyan eset is történik, amivel komolyan foglalkozni kell – teszi hozzá Forgács Anna. Ezt megnehezíti szerinte, hogy a szülők nem tudnak, vagy nem akarnak foglalkozni ezekkel az esetekkel. Még azok sem, akikről tudjuk, hogy munkanélküliek, így lenne lehetőségük bejönni az iskolába – teszi hozzá az igazgató, megemlítve, hogy „a szülőknek fogalmuk sincs arról, hogy a gyerek mivel foglalkozik”, mivel tölti az idejét. A jobb körülmények között élő gyereknek külön tévéje és internet-hozzáférése van, gyakorlatilag ellenőrizhetetlen a „szobai tevékenység”. Ahol meg nincs lehetőség erre, ott a gyerek azt „fogyasztja”, amit a szülők.

A pedagógus szavai szerint gyakori az is, amikor valaki azzal fenyegetőzik: majd a testvére vagy az apja „rendezi a helyzetet”. Volt már olyan eset, hogy a testvér valóban eljött az iskola elé – tudtuk meg. E konfliktusoknak nem kizárólag, de javarészt cigány fiatalok a főszereplői – teszi hozzá Forgács. Immár kialakult a bandázás is, komoly konfliktus még nem volt, de kerülgetik egymást. A pedagógus új és nagyon veszélyes jelenségként említi, amikor a gyerek céljai elérése érdekében a hatóságokkal zsarolja meg a szüleit.

Mit megtudtuk, nincsenek jó bőrben a tanárok sem. Forgács Anna szerint sokkal rosszabb állapotban vannak idegileg, mint akár egy évtizeddel korábban is. Még a legelhivatottabbak is egyre nehezebben viselik a kialakult helyzetet.

Az MNO megkeresett egy VIII. kerületi iskolát is, ahol az elmondottak alapján a helyzet aggasztónak nevezhető. Ugyanakkor az intézmény nem járult hozzá a nyilatkozat közzétételéhez.

Erősíteni és tovább kell adni a jó példákat

Nincsen gond az Erőszakmentes iskola címmel bíró budapesti Teleki Blanka Közgazdasági Szakközépiskolában. Erre garancia a százéves intézmény névadójának szellemisége, illetve a rend iránti elkötelezettség – tájékoztatta az MNO-t dr. Kirinóné Rajna Zsuzsanna. Az intézmény igazgatója tisztában van azzal, hogy számos iskolában súlyos gondot jelent az iskolai erőszak jelenléte. Szavai szerint ennek terjedésében erősen szerepet játszik a sok „testi harcra” alapozott film és számítógépes játék, valamint az interneten szabadon elérhető tartalmak is. Ugyanakkor a Telekivel kapcsolatban nincsen olyan probléma, ami közösségi oldallal lenne összefüggésbe hozható, nem írhatnak a diákok – tette hozzá Rajna Zsuzsanna.

Problémának nevezte, hogy már az óvodás korban szembesülnek a gyerekek az agresszióval, holott a szereteten alapuló példákat kellene erősíteni és továbbadni. Nálunk nincsen jelen az iskolai erőszak, ugyanakkor kisebb konfliktusok vannak – teszi hozzá az intézményvezető. Ezek azonban – mint mondta – kezelhetőek és minimálisak, minden esetben igyekeznek a felmerült problémákat tisztázni. „Az intézményben a kollégák is segítik egymást.” Rajna Zsuzsanna megjegyezte a jogok és kötelezettségek egyensúlyának felbomlását is, eszerint a „jogokat a diákok gyakran félreértelmezik”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.