Hírességek fotói kerülnek kalapács alá

Szinte sorban álltak a fotós Dornac kamerája előtt a hírességek a XIX. század utolsó és a XX. század első évtizedeiben. A párizsi Drouot árverési házban június 29-én több mint kétszáz fekete-fehér fotó kerül kalapács alá Dornac – egy másik nevén Paul Marsan – művei közül.

MNO
2011. 06. 28. 6:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Paul Verlaine költő, Auguste Rodin szobrász, Sarah Bernhardt színésznő, Jules Janssen csillagász, Gabriel Lippmann fizikus, Jules Massenet zeneszerző, továbbá írók, filozófusok, mérnökök, politikusok, államférfiak, egyházi személyiségek: mindenki igényt tartott a korabeli valódi nagyságok és „celebek” közül arra, hogy Dornac lencséje elé álljon. Olyannyira – írja a Le Figaro című francia lap –, hogy 1887-ben, beleunva az egyhangú műtermi munkába, az akkor 29 éves fotográfus merész újításra szánta el magát: modelljeit otthonukban vagy munkahelyükön kezdte fényképezni.

Dornac kitartó ember volt: Kortársaink saját környezetükben című sorozatát húsz év múlva, 1917-ben fejezte be, ekkorra 400 hírességet örökített meg a megszokott portréktól eltérő módon. A siker óriási volt. Az akkori Tout Parist, azokat, akik számítottak Párizsban, lenyűgözte az ötlet. A sorozat híre szájról szájra járt, mindenki igényt tartott a saját portréjára, sokan több példányra is. Dornac saját gyűjteményt hozott létre a sorozatból.

A Piasa aukciós cég szerdán több mint kétszáz fekete-fehér felvételt bocsát áruba. Ezek mind a Dornac-gyűjteményből erednek, amelyet a szerdai árverés eladója valamikor megvásárolt, és most értékesít. Senki nem tudja, ki rejtőzik a Piasa által csak C. úrnak nevezett eladó mögött, a fotós egy rokona vagy olyasvalaki, aki a fényképész valamelyik leszármazottjától szerezte meg a gyűjteményt – de ha az eladó személye rejtély is, a fotósé ma már nem az.

Valójában ugyanis nem csupán a Dornac álnév, de a Paul Marsan is. A művész igazi neve Paul Cardon volt, vagyis a Dornac anagramma csupán, az igazi név betűinek vegyítéséből jött létre. A hírességek párizsi fotósa 1858-ban született és 1941-ben halt meg, a Pere-Lachaise temetőben nyugszik.

A gyűjtemény portréiból 2008. május 16-án már rendeztek egy árverést. Fannie Bourgeois, aki akkor is az aukció szakértője volt, ahogy most is, elmondta: eredetileg is azt tervezték, hogy két alkalommal értékesítik a hatalmas anyagot. Az első aukció előtt Dornac fotóinak árfolyama nem volt igazán magas, de menet közben az akkor piacra dobott 180 kép ára megugrott: összesen 176 620 euró bevételt hoztak. Mallarmé portréja 40 700 euróért talált vevőre, Paul Verlaine-é 37 ezerért. A fotós által megörökített más személyiségektől eltérően Verlaine-t nem otthonában vagy munkahelyén fényképezte le Dornac, hanem a párizsi Francois-I-er (I. Ferenc) café teraszának egyik asztala mellett. „Idejének egy részét kávéházakban töltötte” – emlékeztetett Fannie Bourgeois.

A szerdai aukción a költőről készült felvételnek egy másik, Verlaine néhány sorával elküldött példánya kerül kalapács alá. A költő arra emlékeztette a fotóst, hogy az megígérte, elküldi neki a „kortársaink” sorozat néhány darabját. Louis Pasteur, a veszettség elleni szérum létrehozója ugyancsak további fényképeket sürget egy 1893-ban készült, ma 1000 és 1500 euró (kb. 270 ezer és 405 ezer forint) közötti árra becsült fotó hátlapján.

A képek alapján a fotós mondén, diszkrét és szórakoztató ember lehetett, aki a maga idejében merésznek számító módon mutatta be korának hőseit a világnak a maguk otthoni vagy munkahelyi környezetében. A szerdai párizsi árverés azért is érdeklődésre számíthat a Le Figaro szerint, mert manapság a régi felvételek biztos értéket képviselnek, és ezek a portrék még elérhető áron szerezhetők meg, többségüknél 200 és 400 euróról indul a licit.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.