Paul Verlaine költő, Auguste Rodin szobrász, Sarah Bernhardt színésznő, Jules Janssen csillagász, Gabriel Lippmann fizikus, Jules Massenet zeneszerző, továbbá írók, filozófusok, mérnökök, politikusok, államférfiak, egyházi személyiségek: mindenki igényt tartott a korabeli valódi nagyságok és „celebek” közül arra, hogy Dornac lencséje elé álljon. Olyannyira – írja a Le Figaro című francia lap –, hogy 1887-ben, beleunva az egyhangú műtermi munkába, az akkor 29 éves fotográfus merész újításra szánta el magát: modelljeit otthonukban vagy munkahelyükön kezdte fényképezni.
Dornac kitartó ember volt: Kortársaink saját környezetükben című sorozatát húsz év múlva, 1917-ben fejezte be, ekkorra 400 hírességet örökített meg a megszokott portréktól eltérő módon. A siker óriási volt. Az akkori Tout Parist, azokat, akik számítottak Párizsban, lenyűgözte az ötlet. A sorozat híre szájról szájra járt, mindenki igényt tartott a saját portréjára, sokan több példányra is. Dornac saját gyűjteményt hozott létre a sorozatból.
A Piasa aukciós cég szerdán több mint kétszáz fekete-fehér felvételt bocsát áruba. Ezek mind a Dornac-gyűjteményből erednek, amelyet a szerdai árverés eladója valamikor megvásárolt, és most értékesít. Senki nem tudja, ki rejtőzik a Piasa által csak C. úrnak nevezett eladó mögött, a fotós egy rokona vagy olyasvalaki, aki a fényképész valamelyik leszármazottjától szerezte meg a gyűjteményt – de ha az eladó személye rejtély is, a fotósé ma már nem az.
Valójában ugyanis nem csupán a Dornac álnév, de a Paul Marsan is. A művész igazi neve Paul Cardon volt, vagyis a Dornac anagramma csupán, az igazi név betűinek vegyítéséből jött létre. A hírességek párizsi fotósa 1858-ban született és 1941-ben halt meg, a Pere-Lachaise temetőben nyugszik.
A gyűjtemény portréiból 2008. május 16-án már rendeztek egy árverést. Fannie Bourgeois, aki akkor is az aukció szakértője volt, ahogy most is, elmondta: eredetileg is azt tervezték, hogy két alkalommal értékesítik a hatalmas anyagot. Az első aukció előtt Dornac fotóinak árfolyama nem volt igazán magas, de menet közben az akkor piacra dobott 180 kép ára megugrott: összesen 176 620 euró bevételt hoztak. Mallarmé portréja 40 700 euróért talált vevőre, Paul Verlaine-é 37 ezerért. A fotós által megörökített más személyiségektől eltérően Verlaine-t nem otthonában vagy munkahelyén fényképezte le Dornac, hanem a párizsi Francois-I-er (I. Ferenc) café teraszának egyik asztala mellett. „Idejének egy részét kávéházakban töltötte” – emlékeztetett Fannie Bourgeois.
A szerdai aukción a költőről készült felvételnek egy másik, Verlaine néhány sorával elküldött példánya kerül kalapács alá. A költő arra emlékeztette a fotóst, hogy az megígérte, elküldi neki a „kortársaink” sorozat néhány darabját. Louis Pasteur, a veszettség elleni szérum létrehozója ugyancsak további fényképeket sürget egy 1893-ban készült, ma 1000 és 1500 euró (kb. 270 ezer és 405 ezer forint) közötti árra becsült fotó hátlapján.
A képek alapján a fotós mondén, diszkrét és szórakoztató ember lehetett, aki a maga idejében merésznek számító módon mutatta be korának hőseit a világnak a maguk otthoni vagy munkahelyi környezetében. A szerdai párizsi árverés azért is érdeklődésre számíthat a Le Figaro szerint, mert manapság a régi felvételek biztos értéket képviselnek, és ezek a portrék még elérhető áron szerezhetők meg, többségüknél 200 és 400 euróról indul a licit.
(MTI)
Eladó a hírhedt szovjet laktanya Tatánál, amit most bárki megvehet - fotó