Tarlósék megnyerték az Alstom-pert

Lehívhatja a BKV a metrókocsi-szerződés bankgaranciáját, miután a másodfokon eljáró versailles-i bíróság jogerősen így döntött – közölte Tarlós István főpolgármester és György István főpolgármester-helyettes péntek délután. A Bayerische Landesbank már át is utalt 21 milliárd forintot a BKV számlájára a metrószerelvények bankgaranciájának összegéből – mondta a főpolgármester. <br /><br /><strong><a href="http://www.mno.hu/portal/781584" target="_blank">• Alstom-ügy: visszakövetelhető az előleg + Videó</a></strong> <br /><strong><a href="http://www.mno.hu/portal/781863" target="_blank">• Elkezdődött az Alstom-per, a tét 30 milliárd forint</a></strong> <br /><strong><a href="http://www.mno.hu/portal/782529" target="_blank">• Alstom-botrány: feljelentés készül</a></strong> <br /><strong><a href="http://www.mno.hu/portal/788844" target="_blank">• Utolsó esély: Budapestre hívták az Alstom vezetőjét</a></strong> <br /><strong><a href="http://www.mno.hu/portal/789709" target="_blank">• A fővárosnak is az lenne a legjobb, ha megállapodnának</a></strong>

MNO
2011. 06. 10. 17:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Alstom cég tudomásul veszi a Versailles-i Fellebbviteli Bíróság döntését, amelynek alapján a BKV lehívhatja a metrókocsi-szerződéssel kapcsolatos, több mint 30 milliárd forintos bankgaranciát, de továbbra is jogszerűtlennek tartja a szerződésbontást. A francia cég közleményében azt írta: a Versailles-i Fellebbviteli Bíróság hatályon kívül helyezte a Nanterre-i Kereskedelmi Bíróság előző, a bankgarancia lehívását megtiltó döntését és „ideiglenes intézkedésként” utasítja a bankokat a BKV által lehívni kívánt összeg kifizetésére. Az Alstom ugyanakkor hozzátette, hogy a bíróság nem vizsgálta a BKV szerződésbontását, amelyet ők továbbra is jogszerűtlennek tartanak, ezért a megfelelő módon és fórumokon folytatják szerződéses jogaik érvényesítését. Mint írták, továbbra is elkötelezettek abban, hogy a Budapestnek gyártott metrókocsikkal kapcsolatos vitás kérdéseket a két fél tárgyalás során megoldja.


A városvezetés péntek délután jelentette be, hogy lehívhatja a BKV a metrókocsi-szerződés bankgaranciáját, miután a másodfokon eljáró versailles-i bíróság jogerősen elutasította a gyártó, a francia Alstom Transport kérelmét, így a Bayerische Landesbank és a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank teljesítheti fizetési kötelezettségét.

A Bayerische Landesbank már át is utalt 21 milliárd forintot a BKV számlájára a metrószerelvények bankgaranciájának összegéből – közölte Tarlós. A főpolgármester az MTI-nek hangsúlyozta: „senki nem nyúlhat egy fillérhez sem az összegből”, a pénzt csakis a metrókocsikra lehet költeni. Ha ugyanis sikerül megegyezni az Alstommal, és a szerelvények megérkeznek, akkor ez az összeg a járművek árának egy részét fedezi. Hozzátette: ezért volt „idétlen” az a híresztelés, hogy ezt a pénzt a BKV működési kiadásokra költené.

A főpolgármester elmondta: a versailles-i bíróság másodfokú, jogerős döntése kapcsán „óvatosan optimista”. Mint fogalmazott: „lélektanilag sokat jelent a dolog”, de részsikernek tartja. Tarlós szavai szerint arra törekszik, hogy visszafogott határozottsággal, kulturált tárgyaláson megállapodjon az Alstom első emberével a szerződés egészéről és további sorsáról, ez pedig a részsikernél is fontosabb. A főpolgármester közölte: az Alstom vezetőjének budapesti látogatásán nem kívánja éreztetni a bírósági döntést, a megbeszélésen „annál is udvariasabb lesz, mint amit tervezett, de határozottan képviselni fogja a főváros érdekeit”. Hozzátette: az az érzése, hogy meg lehet majd egyezni a francia céggel.

Az Alstom vezetője Tarlós István meghívására június 21-én érkezik Budapestre, előtte, június 17-én Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel is találkozik Szentpéterváron.

A bíróság elutasította a gyártó kérelmét

A másodfokon eljáró francia bíróság hatályon kívül helyezte a Nanterre-i Kereskedelmi Bíróság 2010. december 3-án hozott határozatának minden rendelkezését – olvasható a közleményben. Mint írták, a bíróság elutasította a gyártó, a francia Alstom Transport kérelmét, így a Bayerische Landesbank és a Credit Agricole Corporate and Investment Bank teljesítheti fizetési kötelezettségét a BKV Zrt.-vel szemben. A határozat azt is megállapítja: a BKV igazolta, hogy szabályosan hívta le az alperes bankok által kibocsátott bankgaranciát. A bíróság ezenfelül a fellebbezési költségek megfizetésére kötelezi az Alstomot – áll a közleményben.

Öt napon belül kell átutalniuk az összeget

A bankoknak az MTI információja szerint öt napon belül kell átutalniuk a több mint 30 milliárdos összeget a budapesti közlekedési cégnek. A BKV október 20-án bontotta fel az Alstommal a szerződést, amelyet a 2-es és 4-es metróra szánt szerelvények gyártására kötöttek még 2006-ban. A felmondás oka az volt, hogy az Alstom nem szerezte meg határidőre a szerelvények gyártásához szükséges típusengedélyt. A felbontással egyidejűleg a BKV megpróbálta lehívni a szerződésben foglalt bankgaranciát, amelynek jogosságát az Alstom vitatta. Álláspontjuk szerint ugyanis a BKV jogtalanul mondta fel a szerződést, így a garancia lehívása sem lehet jogos. Az Alstom be is perelte a BKV-t emiatt, az ügy végül egy nanterre-i bíróságon kezdődött meg.

A francia igazságszolgáltatás december 9-én hallgatta meg a feleket, majd az Alstom december 21-én közölte, hogy a bíróság nem jogerősen úgy döntött, megtiltja a BKV-nak a bankgarancia lehívását. Másodfokon a versailles-i bíróságon folytatódott a per, a hatóság május 4-én hallgatta meg a feleket. A Nemzeti Közlekedési Hatóság október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a Metropolis kocsi fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha azokat a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna le. Emiatt nem adták meg a derogációt (jogszabálytól való eltérést) a francia cégnek.

A szerződés szerint az Alstom 22 szerelvényt gyártana a 2-es metróvonalra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a 4-es vonalra 114 millió euróért. A Fővárosi Önkormányzat tavaly június 3-i döntésével kötelezte a BKV vezérigazgatóját arra: meg kell szüntetnie az Alstom konzorciummal kötött szerződést, ha a gyártó az év júliusáig végéig nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt a 2-es vonalra szánt szerelvényekre.

A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, míg az Alstommal szemben legfeljebb tízszázalékos kötbérköveteléssel élhet. Az előlegre, illetve a jóteljesítésre vonatkozó bankgaranciát a BKV megpróbálta lehívni, és bejelentette kötbérigényét is.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.