Új zászló és több pénz a falfirka-mentesítésre Budapesten + Képriport

Elfogadta Budapest új zászlaját a Fővárosi Közgyűlés 21 igen és 2 nem szavazattal szerdán. Az MSZP képviselői nem nyomtak gombot a szavazásnál. Az új zászló fehér színű, nemzeti színekből összeálló háromszöges díszsorral szegélyezett, közepén az eddigi címer szerepel ezután is. A testület döntött arról is, hogy 125 millió forintot kap a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. a vadplakát- és falfirka-mentesítési programra. <br /><br /><a href="http://www.mno.hu/portal/792320" target="_blank"><strong>• Megszavazhatják Budapest új, „48-as” zászlaját</strong></a>

MNO
2011. 06. 22. 8:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tarlós István főpolgármester előterjesztése szerint Budapest eddigi zászlaja más zászlóval könnyen összetéveszthető a nagyfokú hasonlóság miatt. A vörös, arany(sárga), égszínkék zászló ereklyeként, mellérendelt feladatkörben kap szerepet ezután a Fővárosi Közgyűlés ülésein és más ünnepi alkalmakkor.

Horváth Csaba, az MSZP frakcióvezetője a vitában azt kifogásolta, hogy a városvezetés úgy változtatja meg Budapest szimbolikáját, hogy sem szakmai, sem civil szervezeteket nem vont be a döntés előkészítésébe. Azt kérte, hogy a főpolgármester vonja vissza az indítványt, egyeztessen és szeptemberben hozza vissza a testület elé a javaslatot. Jelezte, hogy ellenkező esetben a szocialista frakció nem vesz részt a szavazáson.

Hanzély Ákos, az LMP képviselője is úgy vélte: az új zászló „nem kellően egyeztetett állapotot képvisel, nem képviseli a főváros teljes lakosságát”. A frakció nemmel szavazott. Németh Zoltán, a Fidesz frakcióvezetője azt mondta: „az új zászló kifejezi, hogy Budapest a nemzet fővárosa, kifejezi a nemzet egységét”. A Fidesz és a Jobbik képviselői igennel szavaztak.

A fővárosi zászlók cseréje körülbelül 10 millió forintba kerül, ezt a pénzt az általános tartalék előirányzatából csoportosítják át. A változás augusztus 15-én lép hatályba.

Többletforrást kap az FKF

Többletforrást, 125 millió forintot kap a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. a vadplakát- és falfirka-mentesítési programra, miután a Fővárosi Közgyűlés egyhangúlag elfogadta az erről szóló indítványt. György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes szerint a 2008 és 2010 közötti program sikeres volt, és egyre kevesebb a „visszafirkálás” is. A program során több mint százezer négyzetméteren távolították el a falfirkákat, a vadplakátoktól és graffitiktől megtisztított épületek száma pedig meghaladja a 3700-at – olvasható az előterjesztésben.

Ezzel párhuzamosan kiépült a monitoringrendszer, amelynek lényege, hogy a Fővárosi Közterület-felügyelet, a rendőrség, az FKF és a tulajdonosok felügyelik a területüket. A városvezető azt is megfogalmazta, hogy az épületek tulajdonosait kötelezni kell, hogy a vadplakátokat, falfirkákat eltávolítsák, és a rendőrségen bejelentést tegyenek.

A program folytatására, a mentesített épületek és közterületek tisztán tartására, az idegenforgalmi, városképi és közösségi közlekedés szempontjából legfrekventáltabb területeken a hidak, a felüljárók lábazatának, továbbá a nem kiemelt aluljáróknak a mentesítésére és tisztán tartására szükséges 125 millió forintot a városüzemeltetési céltartalékból biztosítják.

Új drosztrendelet

Új taxidrosztrendelet lép életbe Budapesten 2012. január 1-jével, miután a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén a képviselők 20 igen szavazattal, 11 tartózkodás mellett elfogadták György István főpolgármester-helyettes erre vonatkozó előterjesztését. Az előterjesztő visszavonta azon javaslatát, hogy a 30 ezer forintra emelt taxidroszt-használati díjat már év közben bevezessék, így az emelt díjat a rendelet hatályba lépésétől, 2012. január 1-jétől kell megfizetni.

A javaslatban György azt írta: a taxiállomások üzemeltetése a Budapesti Közlekedési Központhoz (BKK) kerül át, az átadás-átvétel során vetődött fel a jelenlegi szabályok felülvizsgálata. Mivel több ponton kellett volna módosítani a rendelkezést, s ez áttekinthetetlenné tette volna a szabályozást, egy teljesen újat készítettek el. Ennek során figyelembe vették az adminisztrációs terhek csökkentését, így a taxitársaságok számára a hozzájárulás könnyebben adható ki. A jelenleg érvényes szabályozás nem rögzíti az állomások használatáért fizetendő díj mértékét, csak annak számítási módját, így az új rendelet tervezetében erre is javaslatot tettek.

Tekintettel arra, hogy a díj öt éve nem változott és a jelenlegi működésre fedezetet már nem nyújt, György azt kezdeményezte, hogy évi 30 ezer forint legyen a taxiállomás-használati díj. Az eredeti javaslat szerint július 1-jével emelték volna a fizetendő tarifát, de ezt az előterjesztő visszavonta, így a tarifa szabályozása a rendelettel egy időben, 2012. január 1-jén lép hatályba.

Rendkívüli ülés Alstom-ügyben

A Fővárosi Közgyűlés július elején várhatóan rendkívüli ülést tart az Alstom-metrókocsik ügyében – jelentette be Tarlós. Azt egyelőre nem hozták nyilvánosságra, milyen konkrét kérdésben kell döntenie a közgyűlésnek, de addig várhatóan ismét találkozik az Alstom és a magyar főváros vezetője. Kedden, több hónapig tartó vita és a francia bíróság által hozott, a BKV számára kedvező döntés után Budapesten tárgyalóasztalhoz ült Tarlós és Patrick Kron, a francia Alstom-csoport elnök-vezérigazgatója.

A találkozó után a főpolgármester úgy nyilatkozott, hogy rendkívül közel kerültek a megoldáshoz. Patrick Kron pedig azt mondta, Tarlós meghívására néhány hét múlva visszatér Budapestre, és lezárhatják a megbeszéléseket. A BKV tavaly október 20-án bontotta fel az Alstommal a szerződést, amelyet még 2006-ban a 2-es és a 4-es metróra szánt szerelvények gyártására kötöttek. A felmondás oka az volt, hogy az Alstom nem szerezte meg határidőre a szerelvények gyártásához szükséges típusengedélyt.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.