Viselkedj vagy megbuksz

Isabel Alcada, a hamarosan leköszönő portugál szocialista kormány oktatási minisztere tudott meglepetést okozni távozása előtt is. Elrendelte, hogy a tanárok a következő tanévtől csak akkor buktathatják meg a diákokat egy vagy több tantárgyból, ha még a magatartásukkal is baj van.

2011. 06. 11. 11:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendelet értelmében ha a rosszul tanuló diákok nem késnek az órákról, tisztelik osztálytársaikat, és nem zavarják az órákat, akkor az általános iskolai tanárok hiába panaszkodnak, felsőbb osztályba kell engedniük őket az egyébként csak írásbeli tesztek eredményei ellenére is. A tanárok azzal vádolják Alcadát, hogy kizárólag a statisztikák javítása érdekli, akárcsak elődjét. A buktatás elkerüléséhez elég a – jelentősen megkönnyített – tesztek 34 százalékát teljesíteni, mert a magatartás és az „érdemjegyek” átlaga bőven elég a bukás elkerüléséhez, háborgott Anabela Magalhaes, az észak-portugáliai Amarante az egyik középiskolájának történelemtanára.

A kinevezése előtt nagyon népszerű ifjúsági írónő egyébként gyorsan elvesztette az iránta érzett tiszteletet, mert folytatnia kellett elődje, Maria de Lurdes Rodrigues oktatási politikáját, aki az EU-ban betöltött korábbi posztja miatt a statisztikára építette egész koncepcióját. Lurdes Rodrigues ellen több tömegtüntetést és sztrájkot tartottak, de hiába, az uniós statisztika szakértője végigvitte programját a számok és a statisztikák javítása tükrében. Egyik emlékezetes rendelkezése a 2008. szeptember 22-én kiadott utasítás, amelynek értelmében tilos volt buktatni a kilencedik évfolyamon, hogy javuljanak az ország uniós statisztikái.

José Ramos de Ó, a történelemtanítás egyik szakértője, a lisszaboni egyetem pszichológia és oktatástudományi tanszékének szakértője és tanára úgy látta, hogy a portugál oktatás az utóbbi 30 évben az egész lakosságot iskolában akarta tanítani kivétel nélkül. Szerinte drámai helyzetet teremt, hogy az állam összetéveszti a tanulás és tanítás kapcsolatát a hallott tananyag puszta reprodukciójával, ami nem arról ad számot, hogy a diák igazából mit tud vagy mire (lenne) képes, hanem azt, mit tud visszamondani belőle papagáj módjára. Így fordulhat elő, hogy a középiskolában jó eredménnyel végző diákok az egyetemen nem képesek a problémamegoldó gondolkodásra, mert egyszerűen nem tanultak meg gondolkodni.

(cmjornal.xl.pt, diario.iol.pt, dn.pt – Portugália)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.