A hatalmas szabadtér mindenkit elvarázsol

A keleti országrészben az idén nyáron két hatalmas szabadtéri színház is várja a drámák szerelmeseit: a szegedi és a gyulai. A hangsúly mindkét esetben a drámán van, ugyanis míg az effajta rendezvényeket rendszerint a zenés darabok uralják, addig az idén a komolyabb előadásokra került a hangsúly – a közönség és a művészek nagy örömére.

MN
2011. 07. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Más a légköre a szabadtéri színjátéknak, mint egy kőszínházi előadásnak, hiszen míg ez utóbbi pár száz ember előtt, zárt térben zajlik, addig az előbbit egyszerre több ezer ember is láthatja, méghozzá a csillagos ég alatt – mondja Vidnyánszky Attila, a Szegedi Szabadtéri Játékok fő előadását jelentő Az ember tragédiája rendezője, aki szerint ez a „műfaj” emiatt mindig másfajta rendezést és eszközhasználatot követel meg. – Bár ez már önmagában is nagy élményt jelent, a nyári fesztiválok igazi örömét az adja, hogy ilyen alkalmakkor lehetőségünk van olyan művészekkel is együtt dolgozni, akikkel évad közben nem találkozhatunk, hiszen többségük egy-egy társulathoz kötődik.
Vidnyánszky Attila szerint a jól összeválogatott művészcsoportok mellett a nyári rendezvények varázsát a szabadtéri színházak hatalmas terei adják. – Szeged például attól fantasztikus, hogy mer vállalni egy négyezer férőhelyes szabadtéri rendezvényt, ami óriási dolognak számít, hiszen az ilyen jellegű kihívásoktól a többség rendszerint meghátrál. Az persze tény, hogy több ezer embert öszszeszervezni valódi kihívás – ugyanakkor nem lehetetlen. Jól mutatja ezt, hogy Szegeden tíz nappal a bemutatónk előtt már a férőhelyek több mint háromnegyede el volt adva, és rengeteg jegyet le is foglaltak. Emiatt bízunk abban, hogy a két előadás telt házas lesz.
Az, hogy Az ember tragédiája egy szabadtéri rendezvényen is ennyire népszerű, bizonyítja, hogy a nézőket a nyári fesztiválokra nem csak zenés darabokkal és vígjátékokkal lehet becsalogatni. – Ezt támasztja alá az is, hogy a repertoár már Gyulán is igen széles, a várszínház pedig több komoly darabot is műsorra tűzött – mondja a rendező, hozzátéve, hogy e két helyszínt leszámítva a nyári színházak általában még mindig a könnyebb utat választják, és a könnyedebb előadásokat részesítik előnyben.
A komolyabb darabok műsorra tűzésének a művészek is örülnek, a szabadtérben rejlő lehetőségek pedig őket is kifejezetten vonzzák, függetlenül attól, hogy a színészi játékra a hatalmas nézőtérnek elvileg nincs különösebb hatása. – Azt gondolnánk, hogy más ekkora nézőtér előtt játszani, a gesztusokat pedig föl kell nagyítani. Aztán a próbák során mindig kiderül, hogy ugyanúgy kell dolgoznunk, mintha egy stúdiószínpadon játszanánk. A különbség mindössze annyi, hogy a próbafolyamat alatt a rendező megmondja, hova kerüljenek át a hangsúlyok – mondja a Madách Tragédiájának szabadtéri előadásán Ádámot alakító Rátóti Zoltán. A színművész szerint a helyzetet az sem befolyásolja, hogy a nyári játékokon a szereplőknek rendszerint hatalmas tömeg előtt kell színpadra lépniük. – A rengeteg néző nem jelent nekünk nagyobb nyomást, ugyanis teljesen mindegy, hogy ötszázan néznek vagy négyezren. Ez azért van így, mert a mi hivatásunk a színjátszás, s ha a színészi játék és az előadás igaz és őszinte, akkor az négyezer emberre is ugyanúgy hat, mint néhány százra.
Ugyanezt vallja az Évát alakító Ónodi Eszter is. – A négyezres közönség fölfoghatatlan, de ezzel mi színészként nem is foglalkozunk. Illetve igen, de csak annyiban, hogy figyelembe vesszük a tér nagyságát, és ügyelünk arra, hogy a játék során mindenki látszódjon, ezer embernek pedig senki ne fordítson hátat hosszabb időre. Ezt leszámítva a színész hozzáállását nem befolyásolhatja az, hogy több ezer ember előtt lép föl, hiszen a néző a férőhelyek számától függetlenül mindig ugyanolyan fontos – ugyanazt a színészi maximumot kell nyújtanunk akkor is, ha nyolcvan embernek játszunk.
A szabadtéri színjátszás másságát Ónodi Eszter szerint egyébként leginkább az adja, hogy a művészek mikroportot (riportermikrofon, ami a hangosításban segít) használnak. – Ez az eszköz nemcsak hangosít, hanem egyfajta intimitást is ad a munkáknak, ami elsőre furcsa ellentmondásnak tűnik, pedig nem az, hiszen ez teszi lehetővé, hogy ne kelljen kiabálnunk, és a hatalmas tér ellenére se kelljen teátrális gesztusokat alkalmaznunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.