A PPP-szerződések kiváltása az ország elemi érdeke

A kormány a múlt héten tárgyalta és a következő hetek egyeztetései után döntést hoz arról, hogy milyen ütemezéssel, milyen megállapodásokkal váltsák ki a jelenlegi PPP-szerződéseket – közölte Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter kedden az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottságában.

MNO
2011. 07. 05. 9:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tárcavezető leszögezte: a PPP-szerződések megszüntetése nem járhat sem a hiány, sem az államadósság növekedésével. A parlamenti szakbizottság Fellegi Tamást a fejlesztési tárca egy évéről hallgatta meg. A miniszter a bizottság előtt kiemelte: a tárca átvilágította a több mint 100 futó PPP-szerződést, amely közül egyik sem tartalmazott kockázatmegosztást az állam és a magánszereplők között; minden kockázat az államé volt. Úgy fogalmazott: sok szerződés volt túlárazott, biztosított jelentős magánhasznot, és sok esetben offshore cégen keresztül valósult meg.

A PPP-szerződések kiváltására a Széll Kálmán-terv 200 milliárd forintot biztosít, amelyet remélhetőleg az idén sikerül felhasználni – mondta a miniszter azzal, hogy az autópálya-szerződéseket külön kezelik. Emlékeztetett, hogy ha nem változtatnának, akkor a szerződések végigfutása 3000 milliárd forintos terhet jelentene a költségvetésnek, ezért „elemi érdeke” az országnak, hogy amilyen mértékben csak lehet, váltsák ki ezeket az új megállapodásokkal.

Beszélt arról is, hogy legkésőbb szeptemberben a parlament elé kerül a vagyongazdálkodási irányelvek címet viselő dokumentum, amely a cikluson túlmutatóan fogalmazza majd meg a stratégai elképzeléseket a nemzeti vagyon kezeléséről. A nyári szünet előtt a kormány elé kerül ez az előterjesztés – mondta Fellegi Tamás. Hozzátette: ebben az évben elkészül a vagyonleltár is. A fejlesztési miniszter kiemelte, hogy szintén a nyári szünet előtt tárgyalhatja meg a kormány a közösségi közlekedés átalakításáról szóló előterjesztést, azzal a tárca elkészült. A parlament ősszel el is kezdheti az ezzel kapcsolatos törvényalkotást; a cél, hogy különválasszák az állami és az üzleti feladatokat, a cégek fenntartható, minőségi szolgáltatást nyújtsanak az utasoknak, valamint a menedzsment számára világos felelősségi területeket állapítsanak meg.

Magyarország nem tudja nélkülözni az atomenergiát

Ősszel kerülhet a parlament elé az energiastratégia is – hangsúlyozta a szakminiszter. Ebben következetesen szerepelnek a kiemelt szempontok, közte az energiabiztonság, az energiafüggetlenség, a gazdaságosság, a finanszírozhatóság és a környezetvédelem kérdése. Az atomenergiáról azt mondta: Magyarország nincs abban a helyzetben, hogy az atomenergiát nélkülözni tudja a következő évtizedekben. Közölte: a parlamentnek jóvá kell hagyni az energiastratégiát, amelyben egyértelműen el kell magyarázni, hogy az ország milyen energiaforrásokat kíván használni a következő évtizedekben, illetve végig kell futtatni a stressztesztet, amely eredményét be kell építeni a döntési mechanizmusba.

Utóbbi kapcsán kitért arra, hogy el kell dönteni, legyen-e bővítés Pakson, és ha igen, milyen formában, milyen feltételekkel. A kormány határozott szándéka, hogy a Magyar Villamos Művekből (MVM) mint villamosipari vállalatból integrált energiavállalatot alakítson ki, amely nemzeti érdekek mentén a régióban is meg tud jelenni üzleti szereplőként – emlékeztetett a fejlesztési miniszter.

Kérdésekre válaszolva Fellegi Tamás a kínai miniszterelnökkel való megállapodás kapcsán arról beszélt: stratégiai jelentőségű megállapodások aláírásával lehetőséget teremtettek arra, hogy kínai technológia, erőforrások bevonásával jelentős gazdaságfejlesztést hajtsanak végre Magyarországon. A kínai logisztikai és kereskedelmi központ kialakításáról szólva azt emelte ki, hogy felgyorsulhat a kínai vállalatok Magyarországra települése. Mint mondta, nem igaz az az állítás, hogy erodálódtak a magyar–orosz kapcsolatok, sőt, hiszen megoldottak egy örökölt problémát a Mol-részvények vásárlásával. Fellegi Tamás a Mol-részvények vásárlásáról szólva leszögezte: nincs, nem volt háttéralku, „vagy elhiszik, vagy nem, de nem tudok mást mondani”. Megjegyezte, ha a jövőben valamilyen tenderen orosz vállalat nyert, nem jelenti azt, hogy mégiscsak volt háttéralku.

A különadó nem tette tönkre a beruházásokat

A különadóval kapcsolatos felvetésre reagálva megjegyezte: miközben a távközlési szektorra különadót vetettek ki, a három nagy mobilszolgáltató bejelentette a teljes mobil-infrastruktúra megújítását. A különadó nem tette tönkre a beruházásokat, és az árakat sem emelték az érintett szektorban – hívta fel a figyelmet. Azt mondta: a válságadó miatt egy vállalat, a Panrusgáz vonult csak ki az országból. Úgy fogalmazott: a kormánynak nem érdeke, hogy külföldi vállalatokat űzzön ki, hogy ellehetetlenítse azokat; szakmai egyeztetések folynak arról, hogy 2012 után milyen szektorális szabályozás kövesse az energetikai különadót.

A Malév-értékesítés kapcsán pedig kijelentette: szakmai befektetőt keresnek, a tárgyalások jól állnak, de még számos gazdasági, jogi vitakérdés van az orosz féllel. A legfontosabb elvi kérdést már tisztázták, azt, hogy az orosz partner nem kíván részt venni a Malév jövőjében – közölte azzal, hogy ebben, és abban is egyetértés van, hogy pénzügyileg el kell számolni egymással, de a méret, a jogcím kapcsán a magyar fél több pontot vitat. Emlékeztetett arra is, hogy uniós eljárás folyik Magyarország ellen, miszerint tiltott állami támogatásban részesült a Malév, mivel állami forrásokból kellett finanszírozni a céget az életben maradáshoz. E problémákat kezelni kell – hívta fel a figyelmet, de mint mondta: bíznak abban, hogy az ügyet sikerrel megoldják.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.