Elhunyt a világhírű koreográfus

Nyolcvanhét éves korában meghalt Roland Petit világhírű francia koreográfus.

MNO
2011. 07. 10. 17:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A XX. század második felének egyik legtermékenyebb francia koreográfusa–- akinek nevéhez mintegy száz balett megalkotása fűződik – vasárnap reggel Genfben hunyt el, ahol az utóbbi tíz évben élt – közölte a Párizsi Opera. Roland Petit 1924. január 24-én olasz anyától a Párizs közeli Villemomble-ban született. Apja a francia főváros Les Halles negyedében kávéházat üzemeltetett. Tíz éves korában került a Párizsi Opera tánciskolájába, művészi pályája is itt kezdődött, de saját együtteseiben, főleg a Marseille-i Balettnél teljesedett ki igazán.

Hosszú pályafutása során a legjelentősebb táncegyüttesekkel Hollywoodban is dolgozott: revükhöz és filmekhez gyakran készített koreográfiát. A táncról vallott felfogása a színházhoz közelített, előadásaiban mindig történeteket mesélt el. A párizsi Champs-Elysées Balettet 1945-től vezette, majd 1948-ban Párizsi Balett néven saját társulatot alapított. Itt hozta létre első jelentős koreográfiáját, A fiatalember és a halál című egyfelvonásos művet, amelynek megszületésénél Jean Cocteau bábáskodott. Ezt rövid művek követték. Közülük kiemelkedik A farkas, illetve a Carmen feldolgozása, amelyet múzsájának és feleségének, Zizi Jeanmaire-nek készített 1949-ben. A táncosnőtől egy lánya született, Valentine.

Az ötvenes évek hollywoodi kitérője után visszatért Párizsba, ahol a francia ízlésvilágra adaptálta az amerikai musicaleket, amelyeket felesége főszereplésével mutatott be a hatvanas évek elején (a Párizsi Balett revüje, Az őrület dicsérete). 1970-ben kinevezték a Párizsi Opera balett-igazgatójának, de a posztról rövidesen lemondott. Feleségével megvásárolta a Casino de Paris nevű játszóhelyet, ahol A revü és Zizi, szeretlek címmel nagyszabású produkciókat hozott létre.

Nem idegenkedett a könnyűzenétől sem, 1972-ben a Marseille-i Balettnél készítette el a Pink Floyd balettje című táncelőadást, a Csizmás Kandúrt, a Pikk dámát vagy A denevért. Duke Ellingtontól a Bee Geesig sokfajta zene ihlette meg, s dolgozott együtt Picassóval, a magyar származású Brassaival és Christian Diorral is.

A tavalyi évadban három híres koreográfiájával (A randevú, A farkas és A fiatalember és a halál) tért vissza a Párizsi Operába. „A tékozló fiú hazatért” – mondta ekkor Brigitte Lefevre, a színház jelenlegi balett-igazgatója.

„Ebben a házban születtem, itt tanultam meg a szakmát, itt érzem magam otthon, boldog vagyok itt. Nem lehet balettet szeretet, ritmus, öröm, könnyek nélkül létrehozni. A balettben minden benne van” – mondta a koreográfus egyik utolsó interjújában a France Info hírrádióban.

A Magyar Állami Operaház 2012 májusában mutatja be Roland Petit egyik világhíres koreográfiát, A párizsi Notre Dame-ot. A Victor Hugo romantikus regényéből készült táncelőadás Maurice Jarre zenéjére készült. A librettót Petit írta: a mű igazi főszereplővé Quasimodót tette meg, akit ő maga táncolt az 1965-ös párizsi világpremieren, amelynek jelmezeit Yves Saint-Laurent tervezte.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.