Gyorsan azonosíthatók lesznek a szabálytalankodók

Az európai uniós tagállamok hamarosan közvetlenül megoszthatják egymással a gépjárművek regisztrációs adatait annak érdekében, hogy a külföldön elkövetett közlekedési szabálysértések ne maradhassanak büntetlenül.

MNO
2011. 07. 06. 15:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén szerdán szavazta meg az erről szóló jogszabályjavaslatot, amelynek részleteiben az EP és az uniós tagállamok kormányait képviselő tanács már korábban megállapodott. A szabály életbelépését és nemzeti törvénykezésekbe vételét követően gyorsan azonosíthatók lesznek azok a gépjármű-tulajdonosok, akiknek járművével külföldön követik el a következő közlekedési szabálysértéseket: gyorshajtás, ittas vezetés, kábítószer hatása alatt történő vezetés, bekapcsolt biztonsági öv nélküli közlekedés, áthajtás a tilos jelzésen, mobiltelefonok és más kommunikációs eszközök vezetés közbeni tiltott használata, buszsávok vagy más megkülönböztetett sávok engedély nélküli használata, bukósisak nélküli motorozás. Parkolási díj meg nem fizetésére a jogszabály nem vonatkozik.

A közlekedésbiztonsági irányelvet – miután a miniszteri tanács végérvényesen jóváhagyja azt – két éven belül át kell ültetni a tagországok nemzeti szabályozásába. Az uniós intézmények között – a belga és a magyar EU-elnökség alatt kidolgozott – megállapodás része az is, hogy az életbelépés után öt évvel felülvizsgálják a jogszabályt, van-e szükség annak módosítására az addigi tapasztalatok, illetve esetleges új körülmények fényében.

A szerdai EP-szavazást követően a parlamenti jelentéstevő, a spanyol szocialista Ayala Sender kiemelte, hogy a jogszabály által „biztonságosabbá válik Európában a közúti közlekedés, és csökkenthetjük a balesetek áldozatainak számát is”.

Mint brüsszeli források korábban elmondták, nincs szó sem a tagországok közlekedési szabályainak, sem a szabálysértőkre kirótt szankcióknak az egységesítéséről. Ezek továbbra is az egyes tagállamok illetékességi körében maradnak. Nem jelenti az új irányelv egy nemzetek fölötti, központi uniós adatbázis létrehozását sem. A vétkes gépjárművek azonosítását a tulajdonos adatait átadva, gyors információcserével valósítják majd meg.

Az autó tulajdonosát azonosítás után levélben tájékoztatják arról, hogy milyen közlekedési szabálysértést követett el, és az milyen szankciókat von maga után. A büntetést annak az országnak a jogszabálya alapján határoznák meg, ahol a szabálysértést elkövették.

A képviselők szerint fontos, hogy az eljárás szigorú adatkezelési, adatvédelmi szabályok szerint történjen, és egy-egy ügy lezárása után töröljék az autós adatait. A szabályozás a néhány tagország indította, úgynevezett prümi rendszeren alapul. Ennek értelmében a tagállamok – elsősorban a terrorizmus, a határokon átnyúló bűnözés, valamint az illegális bevándorlás elleni küzdelem érdekében – biztosítják a szükséges személyazonosító adatok megosztását egymás hatóságai között.

Írország, az Egyesült Királyság és Dánia jelezte, hogy egyelőre nem kíván részt venni a közlekedésbiztonsági együttműködésben. Később ezek az országok is bármikor csatlakozhatnak a rendszerhez.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.