Ilyenre még nem került sor a kártalanítások történetében

Fehér könyvben foglalta össze a „Jógazda” Szövetkezeti Takarékpénztár betéteseinek kártalanítási tapasztalatait az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA). Az OBA kártalanítások történetében először elvégzett, kifizetés utáni ügyfél-elégedettség felmérés szerint a kártalanítás átfutási idejére és az értékhatárra vonatkozó betétbiztosítási előírások az ügyfelek számára megfelelőek.

MNO
2011. 07. 12. 6:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Pénzügyi Szervezetek Állami felügyelete (PSZÁF) 2011. január 3-án a tőkevesztés és a likvid eszközállomány jelentős csökkenése miatt visszavonta a takarékpénztár tevékenységi engedélyeit, egyidejűleg kezdeményezte felszámolását. A „Jógazda” betéteseinek kártalanítása az alap honlapján közzétett Fehér könyv szerint az Európai Unión belül is az első jelentős kifizetéssel (9,1 milliárd forint) és betétesi körrel (5329 fő) járó OBA-szerepvállalás volt a gyorsított (20 munkanapos) kártalanítás 2010. év eleji bevezetése óta. A tízezredekben mérhető piaci részesedésű „Jógazda” utáni kártalanítás az OBA vagyonának egytizedét emésztette fel. Ez az összeg a teljes szektor közel 4 évi betétbiztosítási díjfizetésének felelt meg (2010-ben a tagintézetek összesen 2,4 milliárd forint OBA-díjat fizettek).

A betétesek kártalanítását az OBA a törvényi határidőn belül elvégezte, annak ellenére, hogy a kártalanítás alapját adó informatikai előkészületek (a lementett adatállomány feldolgozása és az ügyfél-konszolidáció) a vártnál több időt vettek igénybe. Az eset egyik legfőbb tanulsága, hogy a rövidített kártalanítás végrehajthatóságának legnagyobb kockázata (betétbiztosítási kockázat) – különösen nagy volumen esetén – az informatikai és adatminőségi hiányosságokban érhető tetten. A nyilvántartási kockázat ugyanis nemcsak lassítja az egyedi kártalanítást, de összességében veszélyeztetheti a gyorsított kártalanítás jogszabályon alapuló ígéretét is. Ezért, ha a gyorsított kártalanítás hitelessége veszélybe kerül, a betétbiztosítás nem tudja betölteni a pénzügyi stabilitás szempontjából kiemelt bizalomerősítő szerepét – állapítja meg a Fehér könyv.

Az OBA az esetből leszűrhető tanulságok között említi, hogy az alapnak a felügyelet közreműködésével szigorúan meg kell követelnie a betétgyűjtéssel kapcsolatos dokumentumok teljes körű elérhetőségét a hitelintézeteknél, amelyeknek nagy gondot kell fordítaniuk a betétes és betét nyilvántartások naprakészségére. Örökölt betét esetén fontos, hogy a változásokat átvezessék a kártalanítás során, az örököst tüntetve fel tulajdonosként, ami az ügyfeleknek is érdekük, mert az örökölt betét a kártalanítás szempontjából bizonyos ideig külön betétnek minősül.

A kommunikáció területén egyebek mellett megállapítja a Fehér könyv, hogy a betétesek figyelmét fel kell hívni arra, hogy az OBA a bejelentett lakcím alapján kártalanítja az ügyfeleket betétbefagyás esetén, ezért a lakcímváltozás bejelentésének elmaradása hátráltathatja a betétes kártalanításhoz való hozzájutását. Az általános ügyfél-kommunikáció során pedig figyelmeztetni kell a betéteseket arra, hogy ha elmulasztották a korábban anonim módon elhelyezett betétek esetében azonosító adataik bejelentését, arra a kártalanítás során már nincs mód, ezek a betétek nem biztosítottak.

Az OBA működése során – és az alap tudomása szerint Európában is – először került sor betétbiztosítási kártalanítást követően az ügyfél-elégedettség piackutatási módszerekkel történő felmérésére. Az alap 500 véletlenszerűen kiválasztott kártalanított betétesnek (a teljes kártalanítottak közel tíz százaléka) küldött kérdőívet, amelyen egyebek között azt tudakolta: a válaszadó szerint megfelelő védettséget nyújt-e a maximum százezer eurós (27,8 millió forint) kártalanítás; elfogadható-e a húsz munkanapos kártalanítási idő; elégedett-e a kártalanítás során az OBA által adott válaszokkal, tájékoztatással és panaszkezeléssel; melyik tájékoztatási formát tartotta a „Jógazda”-ügyben a leghasznosabbnak?

A válaszadók 96 százaléka szerint a százezer eurós kártalanítási szint megfelelő védettséget nyújt, a húsz munkanapos kártalanítási idő ugyancsak 96 százaléknak elfogadható és megnyugtató. Az OBA tájékoztatásával, illetve válaszaival a kártalanítás ideje alatti 89 százalék volt elégedett, 5 százalék nem, 6 százalék pedig nem adott választ. Az OBA panaszkezelése a válaszadók 55 százaléka szerint megfelelő volt, 1 százalékuk szerint nem volt az, 34 százalék nem tudta megítélni, mert a kártalanítás során nem volt panaszügye. Tíz százalék nem adott választ.

A tájékoztatási formákról szóló témakör az egyik legmeglepőbb eredményt hozta, ugyanis – a személyes fióki kapcsolaton túl – az internet mint információforrás kiemelkedő helyen végzett a kártalanítottak viszonylag magas átlagéletkora (52 év) és urbánus környezettől távoli lakhely ellenére, az ismerősöket, szomszédokat ugyanakkor a válaszadók ebből a szempontból hátrébb sorolták.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.