Kékszalag: helikoptert is bevetnek a kutatásra

A balatoni Kékszalag vitorlásversenyen elinduló 588 hajó jelentős része már befutott a célba, de a péntekre virradó éjszakai mentések után vízen maradt hajók megkeresése és kivontatása pénteken is feladatot ad a balatoni vízi rendőröknek. A munkába rendőrségi helikopter is bekapcsolódik – tájékoztatta a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószolgálata pénteken az MTI-t. <br /><br /><a href="http://www.mno.hu/portal/797358" target="_blank"><strong>• Eddig 68 hajóról 233 embert mentettek ki a Kékszalagon</strong></a>

MNO
2011. 07. 15. 13:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csütörtök estére felerősödő szél miatt péntek hajnalig mentettek a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság munkatársai. A főként a tó nyugati medencéjét érintő kedvezőtlen időjárás miatt – a Balatonmáriafürdőnél mért legerősebb széllökés 79,2 kilométer/órás volt – a 43. Kékszalag vitorlásverseny résztvevői közül 13 esetben 57 embert kellett partra vinniük a vízi rendőröknek.

Tíz mentőegységgel vettek részt a mentésekben, senki nem sérült meg – közölte a sajtószolgálat. A mentési munkákban dolgozó vízi rendőrök, vízi mentők és rendezői motorosok elsődleges feladatnak az életmentést tekintették – összesen csaknem háromszáz embert mentettek ki –, az értékmentés csak ezután következhet.

A több mint 3500 résztvevővel csütörtök reggel rajtoló Balaton-kerülő, 48 órás vitorlásversenyen több hajó zátonyra futott, felborult, elsüllyedt, a nádasba sodródott, vagy lehorgonyozva vesztegel valahol, ezeket a vitorlásokat kell kimenteni a Balatonból.

320 hajó teljesítette a távot, 10-15 még versenyben

A Kékszalag Balaton-kerülő vitorlásversenyen az 588 induló hajóból pénteken délig 320 teljesítette a távot és ért vissza Balatonfüredre, s még mintegy 10-15 hajó van versenyben – mondta Szoják Balázs, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára sajtótájékoztatón, pénteken Balatonfüreden. A többi hajót és legénységét – több száz embert – a csütörtökön este és éjszaka a Balaton nyugati medencéjében tomboló vihar miatt ki kellett menteni – tette hozzá. Jó néhány hajót nem kellett vontatni, hanem csak bekísérni valamelyik kikötőbe. Életveszélyes helyzet nem alakult ki, egy vízi mentő keze sérült meg könnyebben, a hajókban keletkezett anyagi károk viszont jelentősek – hangsúlyozta a főtitkár, aki rámutatott arra is, hogy a mentés pénteken is nagy erőkkel zajlik még.

Az esti, éjszakai vihar Badacsony, Szigliget, Balatonmáriafürdő, Fonyód térségében érte a verseny résztvevőit. Szoják Balázs szerint a verseny elhalasztása „több szempontból nem jött számításba”. Mindenki a saját szakmai tudása és felelőssége alapján versenyzett, a vihar a Balatonon nem nevezhető „extrémnek”, és az előrejelzés szerint készülni lehetett rá – tette hozzá.

Ismertetése szerint a 48 órás Kékszalag tókerülő versenyt nem fújták le, tart még pénteken is – 10-15 hajó van versenyben –, s a hivatalos zárás szombaton 8 órakor lesz. Horváth László alezredes, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetője a sajtótájékoztatón elmondta: csütörtökön délután 4 órától fokozatosan és erőteljesen nőtt a szél, s este már viharos erejű volt a tó nyugati medencéjében. Közlése szerint a legerősebb szelet Balatonmáriafürdőnél mérték; 21 óra 38 perckor óránként 79,2 kilométeres sebességűt. A szél átlagos ereje 55-65 kilométeres volt, ami még viharosnak mondható – tette hozzá.

A vízirendészet 10 hajóval mentette a bajba jutottakat egész éjszaka, sőt még pénteken nappal is zajlik a megfeneklett, nádasokba sodródott, oldalra dőlt hajók mentése – mondta a kapitány. Horváth László úgy fogalmazott, hogy „rengeteg embert és sok hajót szedtünk ki a vízből”. A jelenleg még mentendő hajókat és embereket a fonyódi kikötőbe igyekeznek „bevinni”, ám a mentést nehezíti, hogy Fonyód térségében pénteken délben is még 65 kilométeres szelet mértek.

A kapitány rámutatott arra is, hogy nem csupán a Kékszalag résztvevőit kellett menteni, hanem sok más hajó is kint volt este a vízen, s azok közül is jó néhány bajba került. Mint mondta: ilyenkor sok a vízen a „nézőhajó” is. Bagyó Sándor, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának vezetője elmondta: sok hajót és kétszáznál több embert menekítettek biztonságos helyre. Egy munkatársuk megsérült, a sodródó kötél „megégette” a kezét, de csak könnyebb sérülése van – mondta. Sajnálatos tényként közölte, hogy a Rupert nevezetű gyorsmentő hajójukban több százezer forintos kár keletkezett, egy hajójuk motorja pedig teljesen „lerobbant”. Bagyó Sándor tapasztalata szerint „sok olyan hajós volt a vízen, akiknek a hajós mesterségbeli tudásuk igen hiányos”.

Európa legrégebbi és leghosszabb távú tókerülő versenyén elsőként ismét Litkey Farkas ért célba, a Budapest Bank Lisa nevű hajóval 21 óra és 23 perc alatt teljesítette a mintegy 145 km-es távot. Ezzel Litkey és csapata 10. alkalommal győzött a Kékszalagon. Másodikként ért célba Rauschenberger Miklós a Vodafone-Budacash (Principessa) nevű hajójával (21 óra 49 perc), harmadikként futott be Király Zsolt, a Sponsor Wanteddel (22 ó 27 p). Negyedik lett a Soponyai Géza vezette Infiniti Mediacontact Avatar (22 ó 43 p), ötödik helyre került Pomucz Tamás a Capella nevű vitorlással (22 ó 51 p), hatodik pedig Cittel Lajos lett a Siroccóval (23 ó 10 p).

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.