A csütörtök estére felerősödő szél miatt péntek hajnalig mentettek a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság munkatársai. A főként a tó nyugati medencéjét érintő kedvezőtlen időjárás miatt – a Balatonmáriafürdőnél mért legerősebb széllökés 79,2 kilométer/órás volt – a 43. Kékszalag vitorlásverseny résztvevői közül 13 esetben 57 embert kellett partra vinniük a vízi rendőröknek.
Tíz mentőegységgel vettek részt a mentésekben, senki nem sérült meg – közölte a sajtószolgálat. A mentési munkákban dolgozó vízi rendőrök, vízi mentők és rendezői motorosok elsődleges feladatnak az életmentést tekintették – összesen csaknem háromszáz embert mentettek ki –, az értékmentés csak ezután következhet.
A több mint 3500 résztvevővel csütörtök reggel rajtoló Balaton-kerülő, 48 órás vitorlásversenyen több hajó zátonyra futott, felborult, elsüllyedt, a nádasba sodródott, vagy lehorgonyozva vesztegel valahol, ezeket a vitorlásokat kell kimenteni a Balatonból.
320 hajó teljesítette a távot, 10-15 még versenyben
A Kékszalag Balaton-kerülő vitorlásversenyen az 588 induló hajóból pénteken délig 320 teljesítette a távot és ért vissza Balatonfüredre, s még mintegy 10-15 hajó van versenyben – mondta Szoják Balázs, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára sajtótájékoztatón, pénteken Balatonfüreden. A többi hajót és legénységét – több száz embert – a csütörtökön este és éjszaka a Balaton nyugati medencéjében tomboló vihar miatt ki kellett menteni – tette hozzá. Jó néhány hajót nem kellett vontatni, hanem csak bekísérni valamelyik kikötőbe. Életveszélyes helyzet nem alakult ki, egy vízi mentő keze sérült meg könnyebben, a hajókban keletkezett anyagi károk viszont jelentősek – hangsúlyozta a főtitkár, aki rámutatott arra is, hogy a mentés pénteken is nagy erőkkel zajlik még.
Az esti, éjszakai vihar Badacsony, Szigliget, Balatonmáriafürdő, Fonyód térségében érte a verseny résztvevőit. Szoják Balázs szerint a verseny elhalasztása „több szempontból nem jött számításba”. Mindenki a saját szakmai tudása és felelőssége alapján versenyzett, a vihar a Balatonon nem nevezhető „extrémnek”, és az előrejelzés szerint készülni lehetett rá – tette hozzá.
Ismertetése szerint a 48 órás Kékszalag tókerülő versenyt nem fújták le, tart még pénteken is – 10-15 hajó van versenyben –, s a hivatalos zárás szombaton 8 órakor lesz. Horváth László alezredes, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetője a sajtótájékoztatón elmondta: csütörtökön délután 4 órától fokozatosan és erőteljesen nőtt a szél, s este már viharos erejű volt a tó nyugati medencéjében. Közlése szerint a legerősebb szelet Balatonmáriafürdőnél mérték; 21 óra 38 perckor óránként 79,2 kilométeres sebességűt. A szél átlagos ereje 55-65 kilométeres volt, ami még viharosnak mondható – tette hozzá.
A vízirendészet 10 hajóval mentette a bajba jutottakat egész éjszaka, sőt még pénteken nappal is zajlik a megfeneklett, nádasokba sodródott, oldalra dőlt hajók mentése – mondta a kapitány. Horváth László úgy fogalmazott, hogy „rengeteg embert és sok hajót szedtünk ki a vízből”. A jelenleg még mentendő hajókat és embereket a fonyódi kikötőbe igyekeznek „bevinni”, ám a mentést nehezíti, hogy Fonyód térségében pénteken délben is még 65 kilométeres szelet mértek.
A kapitány rámutatott arra is, hogy nem csupán a Kékszalag résztvevőit kellett menteni, hanem sok más hajó is kint volt este a vízen, s azok közül is jó néhány bajba került. Mint mondta: ilyenkor sok a vízen a „nézőhajó” is. Bagyó Sándor, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának vezetője elmondta: sok hajót és kétszáznál több embert menekítettek biztonságos helyre. Egy munkatársuk megsérült, a sodródó kötél „megégette” a kezét, de csak könnyebb sérülése van – mondta. Sajnálatos tényként közölte, hogy a Rupert nevezetű gyorsmentő hajójukban több százezer forintos kár keletkezett, egy hajójuk motorja pedig teljesen „lerobbant”. Bagyó Sándor tapasztalata szerint „sok olyan hajós volt a vízen, akiknek a hajós mesterségbeli tudásuk igen hiányos”.
Európa legrégebbi és leghosszabb távú tókerülő versenyén elsőként ismét Litkey Farkas ért célba, a Budapest Bank Lisa nevű hajóval 21 óra és 23 perc alatt teljesítette a mintegy 145 km-es távot. Ezzel Litkey és csapata 10. alkalommal győzött a Kékszalagon. Másodikként ért célba Rauschenberger Miklós a Vodafone-Budacash (Principessa) nevű hajójával (21 óra 49 perc), harmadikként futott be Király Zsolt, a Sponsor Wanteddel (22 ó 27 p). Negyedik lett a Soponyai Géza vezette Infiniti Mediacontact Avatar (22 ó 43 p), ötödik helyre került Pomucz Tamás a Capella nevű vitorlással (22 ó 51 p), hatodik pedig Cittel Lajos lett a Siroccóval (23 ó 10 p).
(MTI)
Szakadó esőben, vezetés közben mobilozott egy buszsofőr