Lassan elviselhetetlen az autótömeg

Az első fél évben újabb 10 millióval nőtt a forgalomba helyezett gépjárművek száma Kínában. Az eddigi vásárlásra ösztönző intézkedések helyett ugyanakkor az elmúlt időszakban a forgalomkorlátozásra került a hangsúly.

MNO
2011. 07. 20. 17:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Június végén összesen mintegy 217 millió gépjárművet tartottak nyilván Kínában. Ebből 98,46 millió az autók és 102 millió a motorbiciklik száma, a fennmaradó rész tehergépjármű és traktor – jelentette a közbiztonságért felelős minisztérium. Tavaly év végéhez képest 10,05 milliós a növekedésen belül az új személyautók száma az első félévben 7,6 millióval nőtt. (Ezer lakosra Kínában jelenleg 73,5 autó jut, Magyarországon csaknem 300.)

Az országban tizenegy városban regisztráltak egymilliónál több autót, így többek közt Pekingben, Sanghajban, Csengduban (Chengdu) és Tiencsinben (Tianjin). A legtöbb autót a fővárosban regisztrálták, számuk itt a 4,64 milliót is meghaladja. Az autóeladások volumenének töretlen bővülése elsősorban a jövedelmek növekedésének eredménye. Az iparágat a gazdasági válságot követő időszakban a kormányzat ösztönző intézkedései – árengedmények és adókedvezmény – is segítették. Ezek életbe lépése után, 2009 során több mint 13 millió autót értékesítettek az országban, s a 2009 novemberi eladások 96 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit.

Tavaly a gyártás és az értékesítés is meghaladta a 18 milliót, s ezzel mindkét terülten Kína világelsővé lépett elő. Az infrastruktúra ugyanakkor nem bizonyult elégségesnek a megnövekedett forgalom kiszolgálására, több városban így most forgalomcsökkentő intézkedések bevezetésére kényszerült a vezetés. Peking jelentősen megemelte a parkolási díjakat és évi 240 ezerre korlátozta a kiadható rendszámok keretét.

A főváros példáját követi a dél-nyugati Kujcsou (Guizhou) tartomány fővárosa, Kujjang (Guiyang) is, ahol szintén az új autók számának korlátozását alkalmazzák. A közeljövőben sok más város is beállhat a sorba. A forgalmi dugókon túl elsősorban a környezeti károk okoznak aggodalmat: a környezetvédelmi minisztérium adatai szerint az autók károsanyag-kibocsátása az első számú oka a városok levegőszennyezettségének.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.