„Léghűtött” zakó a nyár kedvence

Kevésbé elegáns, mint a hawaii ing, kevésbé szexi, mint a bikini, mégis a „léghűtött zakó” a legfontosabb nyári öltözék Japánban, ahol a lakosság igyekszik takarékoskodni az energiafogyasztással.

MNO
2011. 07. 20. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A cégek a lámpák és berendezések kikapcsolásával, a munkaidő előrehozásával próbálnak alkalmazkodni az energiakorlátozáshoz, sőt egyes vállalatok dolgozóikat e sajátos öltözettel látják el, amely előnyösen helyettesíti a legjobb klímaberendezést is.

„Fölösleges az egész helyiséget hűteni, elég, hogy az emberek érezzék magukat hűvösben” – magyarázta Icsigaja Hirosi, a különleges zakó feltalálója, aki 2004-ben a fővárostól északra fekvő Todában létrehozta a Kusofuku gyárat.

A Sony egykori mérnöke kevés áramot fogyasztó klímarendszer után kutatott. A levegőt kívülről beszivattyúzó, belül keringtető, majd kifújó két kis ventilátort helyezett el egy köpeny alá: a rendszer megszárítja az izzadságtól csepegő inget és felfrissíti a testet.

A „léghűtött zakót” lítiumion akkumulátor működteti, amely tizenegy órán át forgatja az apró légcsavarokat.

Japánban a forró nyarak idején gyakorlatilag mindenütt klímaberendezés működik, aminek következtében ilyenkor csúcsra emelkedik az energiafogyasztás.

A Kusofuku hasonló rendszerű léghűtött párnákat és matracokat is gyárt, de fő terméke a zakó, amelyet 11 ezer jenért (csaknem 27 ezer forint) árusítanak. Az elsősorban az autógyártásban és építőiparban közkedvelt ruhadarabot szívesen viselik irodai alkalmazottak és háziasszonyok is. A márciusi atomerőmű-katasztrófa óta jelentősen megnőtt a fogyasztás: a cég az idén várhatóan 40 ezer darabot ad el, kétszer annyit, mint tavaly.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.