Meg kell piszkálni a kormányzati struktúrát?

A kormányon belül történő átalakítások egyértelműen Orbán Viktor miniszterelnöktől függenek – állítják az MNO által megkérdezett politológusok. A struktúra alapvetően jól vizsgázott, ugyanakkor az erőforrás minisztérium gyenge láncszem lehet, és a Nemzetgazdasági Minisztériumot is sok kritika érte. Az bizonyosnak tűnik, hogy az őszi ülésszak is erőltetett menetben zajlik majd. Szijjártó Péter megerősítette: a kormányfő valóban konzultál majd a tárcák vezetőivel.

Kovács András
2011. 07. 27. 15:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Teljesen természetes, hogy egy év után értékelik a miniszterek teljesítményét, mivel emellett az is jól látszik, hogy a kormánypárt támogatottsága csökken, és valamit lépni kell – mondta el az MNO-nak Kiszelly Zoltán politológus. A szakértő szerint az első kérdés, hogy a most működő struktúra jó-e. Rámutatott arra is: ilyen kevés miniszter legutóbb a dualizmus idején volt, aminek a felülvizsgálata időszerű lehet.

Az, hogy lesz-e vagy sem a kormányon belül szűkebb értelemben, miniszteriálisan tágabb értelemben strukturális változás, az nyilván a kormányfőtől függ majd – állítja lapunknak Zárug Péter Farkas. A politológus szerint „az látszik, hogy alapvetően a Navracsics-modell szerinti centralizálás bár az államtitkárok hada miatt nem lett olcsóbb, de feladatok szerinti koncentráltsága egy minisztérium kivételével jól vizsgázott”. Kérdésünkre elmondta: ha lesz változás, akkor valószínű, hogy a Nemzeti Erőforrás Minisztérium háza táján kell majd ezt keresnünk. „Itt ugyanis a különböző feladatok összevonása szemmel láthatóan nem járt sikerrel.” A reszort szerinti miniszteriális rendszer a polgári kormányzatoknál nem eredményezhet olyan kesze-kuszaságot, amelyben a mentők a filmesekkel, a rektori konferencia a kórházfelújításokkal versengjen azonos támogatásért – hívta fel a figyelmet Zárug. „Vagyis itt célszerű lenne a magyar történeti hagyományt követni, s különválasztani a kultúra és oktatásügy területét az egészségügy és szociális ügyek területétől.”

Konfliktusok

Kiszelly szerint a következő időszakban jelentős konfliktusok várhatóak az egészségügy, az oktatás és az önkormányzatok világában, amit valahogyan kezelni kell majd. A másik dolog, amit vizsgálni kell, az a kormányzati hatékonyság kérdése – tette hozzá. A politológus szerint a bírálatok ellenére a jövőben is dominánsak maradnak az egyéni képviselői indítványok, amelyek természetesen tehermentesítik a minisztériumokat a kodifikációs munkálatok alól, de egy-egy indítvány akár újabb problémákat is generálhat.

20-30 év adósságát kell rendezni

Kiszelly arra is fölhívta a figyelmet, hogy eddig a gyenge szereposztás miatt a döntések nagy része felcsúszott a miniszterelnök kezébe, ami lassította a kormányzati folyamatokat, és több konfliktussal is járt. Ha erősebb emberek kerülnének a tárcák élére, akkor a nagy kérdés, képesek lennének-e átvinni az akaratukat, ami a kormánypártban lévő támogatottság nélkül lehetetlen lenne – mutatott rá a politológus. „Nem a személy a fontos, hanem a mellé rendelt portfólió.” Olyan emberekre van szükség, akik képesek 20-30 év adósságát rendezni az oktatás és egészségügy területén, ráadásul úgy, hogy többletforrás nem állna rendelkezésükre, és mindenki hatékonyságnövelést vár tőlük – vélte Kiszelly. Egy menedzser típusú vezetőre van szükség, aki egyáltalán elvállalja a feladatot, és emellett képes az akaratát átvinni az apparátuson – tette hozzá.

A politológus szerint a jövőben a Pénzügyminisztérium önállósodhat, ami mindenképpen könnyebbé tenné a kommunikációt a nemzetközi szervezetekkel. Kiszelly elképzelhetőnek tartja, hogy az egészségügy és oktatás is külön tárcaként jelenhet meg, de ennél nagyobb változás az igények ellenére nem várható. Kiszelly szerint ezek a változások tehermentesítenék a miniszterelnököt, hogy csak a nagy stratégiai kérdésekben kelljen döntenie.

Saját dolgukat nehezítették meg

A kormányzati átalakításról szóló hírek alapvetően a spekuláció témakörébe tartoznak, mivel az arról való döntés egyértelműen a miniszterelnök felelősségébe tartozik – mondta el az MNO-nak Szentpéteri Nagy Richard, a Méltányosság Politikaelemző Központ főmunkatársa. A szakértő szerint természetesen vannak olyan pillanatok, amikor egy ilyen átalakításra sor kerülhet. Szentpéteri úgy látja, ilyen momentum amikor egy-egy korszak lezárul, mint például hazánk uniós elnöksége, vagy pedig, hogy a kormány egy éve van hivatalban. „Ebben a szerkezetben a kabinet saját magának nehezítette meg a kormányzást” – vélte a politológus.

Szerinte a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma esetében mindenképpen vannak működési gondok, és sok kritika is érte őket az elmúlt időszakban. Túl sok feladatot utaltak ezekhez a tárcákhoz, és jól látni, hogy ennek az operatív feladatnak Réthelyi Miklós sem tudott eddig megfelelni. Szentpéteri hangsúlyozta, hogy ezeknél a tárcáknál hasonló a probléma, mint Gyurcsány Ferenc idején, amikor a Belügyminisztériumot és az igazságügyi tárcát gyúrták egybe, ami szintén nem volt sikeres lépés.

Forró lehet az ősz

Az őszi ülésszakban várhatóan felgyorsulnak a kétharmados, sarkalatos törvények tárgyalásai, és várhatóan az egész magyar demokráciamodellt később meghatározó választójogi törvény áll majd a viták kereszttüzében – vetíti előre a politológus az őszi időszak eseményeit. „Hogy szociális értelemben mit hoz az ősz, és mennyire megy bele, illetve folytatja a kormány a szociális feszültségeket okozó strukturális átalakításokat, az majd a konkrét, parlament elé terjesztett törvényalkotási programból fog majd kiderülni.” A nyár végén valószínűleg mind a kormányfő, mind a kormány tagjai mérlegelni fogják, hogy mit vállalnak fel ebből, és mi az, amit áttolnak jövő tavaszra – tette hozzá Zárug. A szakember szerint „az őszi munkarend biztos, hogy feszített lesz”. Úgy tűnik – fogalmazott Zárug –, a második Orbán-kormány mindaddig operál a hiperaktív politikai ciklusokkal, amíg a társadalom többségétől támogatást élvez, s majd a választások előtti utolsó év őszén várható esetleg higgadtabb törvényalkotási és kormányzati időszak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.