A baloldali megszorítócsomag romba döntené az autóipart is

Rendszerszintű sokkot és a versenyképesség drasztikus romlását idézné elő a magyar gazdaság húzóágazatának számító járműiparban a Tisza Párt gazdasági programja. A dokumentum 32 százalékos általános forgalmi adóval számol. Egy ilyen változtatás a hazai beszállítói láncon keresztül dominóhatást indítana el, növelné a termelési költségeket, és végső soron a magyar exportőrök piaci pozícióit is aláásná. Az Oeconomus sem tudott szó nélkül elmenni a Tisza baloldali megszorítócsomagj mellett.

2025. 11. 26. 14:57
Az autóiparnak is ártana a baloldali megszorítócsomag Fotó: MTI/Kovács Attila
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyarországi járműipar az elmúlt évtizedek következetes építkezésének köszönhetően a nemzetgazdaság megkerülhetetlen oszlopává vált. A szektor súlyát jól szemléltetik a 2023-as adatok: a feldolgozóipar termelési értékének 26 százalékát, a bruttó hozzáadott értéknek pedig a 17 százalékát ez a terület adta. Még beszédesebb a foglalkoztatottságra gyakorolt hatása, hiszen az alkalmazásban állók 15 százaléka ebben az ágazatban dolgozik. A fejlődés üteme nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedő. A hazai termelés volumene az ezredforduló óta a 4,3-szeresére emelkedett. Ezzel szemben az Európai Unióban mindössze 27 százalékos, de még a vezető gyártónak számító Németországban is csak 36 százalékos bővülést regisztráltak ugyanebben az időszakban. Magyarország ezzel a teljesítménnyel az unió hetedik legnagyobb autógyártójává lépett elő, tavaly több mint félmillió személygépkocsi készült a hazai üzemekben, derül ki az Oeconomus részletes elemzéséből. Ezt a kemény munkával kiharcolt pozíciót veszélyezteti a Tisza Párt nemrég kiszivárgott programja.

A Tisza gazdasági programja: kinek kell autógyár, ha van ebadó. /Fotó: AFP
A Tisza gazdasági programja: kinek kell autógyár, ha van ebadó. /Fotó: AFP

A Tisza programja toporgást hozna a fejlődés helyére 

Ezt a stratégiai ágazatot sodorná veszélybe a Tisza Párt gazdasági programja. A tervezet a konvergencia-program részeként 32 százalékra emelné az áfát. Az exporttermékeket az uniós szabályok értelmében nulla százalékos kulcs terheli, így a kivitelt közvetlenül nem sújtaná az adóemelés. A szakértői elemzések azonban rámutatnak: a járulékos hatások súlyos károkat okoznának a termelési láncban.
A legnagyobb kockázat a hazai beszállítói kört fenyegeti. A magyar autó- és járműalkatrész-gyártáshoz egy többszintű, összetett vállalati hálózat kapcsolódik. A hazai cégek aránya a beszállítói körben 20 és 40 százalék között mozog. Ezek a vállalkozások jellemzően a lánc alsóbb szintjein helyezkednek el, ők szállítják az alapanyagokat és a részegységeket, de több magyar cég már az első szinten, közvetlenül a nagygyártóknak szállít be komplett modulokat.

Az áfaemelés mechanizmusa könyörtelenül begyűrűzne a rendszerbe. A magasabb adókulcs miatt a belföldi beszállítók kénytelenek lennének árat emelni. Ez a lépés drágítaná a termelést a lánc minden szintjén. A drágább alkatrészek és alapanyagok miatt az exportáló nagyvállalatok is magasabb költségekkel szembesülnének. A növekvő ráfordítások pedig rontják a versenyképességet a globális piacon.

A drasztikus adóemelés emellett visszavetné a belföldi keresletet is. A hazai piacra is termelő vállalatok forgalomkieséssel számolhatnának. A csökkenő megrendelések miatt romlana a kapacitások kihasználtsága, az egy termékre jutó fix költségek viszont megugranának. Ez a hatás különösen az olyan magas beruházásigényű ágazatokban fájdalmas, mint a gépgyártás vagy az elektronika. 

A folyamat végeredménye egyértelmű: a beszállítók gyengülése, az innovációs források elapadása és a minőség romlása.

Tisza-terv: virágzó nemezet helyett félkarú óriás

A járműipar teljesítménye alapvetően határozza meg a nemzetgazdaság egészét. Az ágazat erősen exportorientált, bevételeinek 91 százaléka származott külpiacokról a tavalyi évben. Az elmúlt években bejelentett:

  •  nagyberuházások, különösen az 
  • e-mobilitás és az
  •  akkumulátorgyártás terén, 

új perspektívákat nyitottak. A Tisza Párt tervezett adóemelése azonban éppen ezt a lendületet törné meg. A beszállítói lánc meggyengítése munkahelyeket veszélyeztetne, és hosszú távon rontaná Magyarország pozícióit a nemzetközi versenyben.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.