Nyakunkon az újabb hidegháború: tényleg ezt akarják?

Egy újabb hidegháború alakulhat ki Ázsiában, ha tovább romlik az észak-koreai helyzet és Peking nem tér vissza az egyenlő távolság politikájához – olvasható egy biztonságpolitikai tanulmányban. A cikkből kiderül az is, hogy Kína az elmúlt 15 évben egy sikeres politikai offenzívát folytatott Ázsiában, de többek szerint a felemelkedő hatalom nem tekinthető jótékony hegemónnak a kontinensen.

Kovács András
2011. 07. 17. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jövő legnagyobb krízise, amellyel majd a 2012-ben hivatalba lépő kínai, amerikai és dél-koreai elnöknek szembe kell néznie, minden bizonnyal az észak-koreai instabilitás lesz – írja Victor D. Cha ázsiai politikai szakértő. Ez várhatóan a hosszú ideje betegeskedő Kim Dzsong Il halála miatt következhet be, akit egy ilyen helyzetben kisebbik fia követne a hatalom csúcsán. A másik lehetőség, hogy Észak-Korea nem hagy fel ellenséges magatartásával, amely fokozhatja a káoszt – teszi hozzá.

Ahhoz, hogy elkerüljük a válság eszkalálódását, minél jobb együttműködésre van szükség Washington, Peking és Szöul között a félszigeten – véli a biztonságpolitikai szakértő. Ez az együttműködés természetesen nem következik be magától, főleg ha figyelembe vesszük Kína reagálását a 2009–2010-es észak-koreai provokációkra, akkor ez elég távolinak tűnik. Amióta 1992-ben Peking normalizálta a viszonyát Dél-Koreával, az ázsiai óriás az egyenlő távolság politikájára törekszik Phenjannal és Szöullal – állapítja meg a szerző.

Rossz döntést hozott Peking?

Milyen változások miatt változott meg Peking álláspontja a kétoldalú kapcsolatok terén? – teszi fel a kérdést a szakértő. Az írásában rámutat arra, hogy Kína hosszú ideje működik együtt az északi kommunista rezsimmel, és ezzel egy időben fontos gazdasági megállapodásokat is kötött vele, hogy így biztosítson bizonyos ritka nyersanyagokat a fejletlen északkeleti tartományai számára. Peking ezzel szemben nagyon virágzó gazdasági kapcsolatokat épített ki a világ 11. legnagyobb gazdaságával, amit a számok is jól mutatnak, mivel az éves kereskedelem Dél-Koreával százszor nagyobb összegben folyik (180 millió dollár), mint az északi féllel.

A szakértő szerint az egyenlő távolság politikája addig működött, amíg a két koreai főváros között nem éleződött ki az ellentét. Amikor 2006-ban észak nukleáris kísérletet hajtott végre, akkor Kína még elkerülte a rá nehezedő politikai nyomást, mivel a Bush-adminisztráció mindenféle dialógust visszautasított Phenjannal. 2009–2010-ben ismét válaszút elé került Kína, és eddig úgy tűnik, a legrosszabb döntést hozta meg Peking, amely egy újabb hidegháború felé lökheti Ázsiát – hangsúlyozza a tanulmány írója.

Még tart a kommunista testvériség

A szakértő szerint Kína még mindig egy anakronisztikus gondolkodást követ. A kommunista testvériség nevében Peking Észak-Korea védőügyvédjeként lép fel a közvélemény előtt. Ezt bizonyítja, hogy Kína még mindig nem ítélte el a legsúlyosabb északi katonai agressziót, amely a koreai háború óta történt. Ráadásul az ázsiai óriás nem hajlandó együttműködni az USA-val és az ENSZ-szel az észak-koreai nukleáris program elítélésének az ügyében – mutat rá a biztonságpolitikai szakértő. Szerinte ez a kommunista hűség azért ironikus, mert Kína azzal vádolta az Egyesült Államokat és szövetségeseit, hogy fenntartják a hidegháborús rendszert.

Kínát a belső politikai igények teljesítésének a súlya akadályozza, hogy kidolgozzon egy nagy stratégiát. A kutató úgy látja, hogy Peking az elmúlt 15 évben egy sikeresnek tekinthető politikai offenzívát folytatott Ázsiában, de az Észak-Koreához való viszonya Dél-Koreától Délkelet-Ázsiáig olyan aggodalmakat kelt, hogy többek szerint a felemelkedő Kína nem tekinthető jótékony hegemónnak a kontinensen.

Rövidlátó politika zajlik

Cha szerint Peking támogatja azt a folyamatot, hogy Kim Dzsong Il kisebbik fiának adja át a hatalmát, mivel az a vélekedés az uralkodó a kínai politikai vezetésben, hogy egy egyesült Korea mindenképpen ellenséges lenne velük szemben. Ráadásul a mostani stabilitás fenntartása gazdasági szempontból is érdeke, mivel így könnyedén juthat hozzá a már említett elmaradott régiók fejlesztéséhez szükséges nyersanyagokhoz – szerepel a cikkben.

A biztonságpolitikai szakértő írásából kiderül, hogy Kína bizonyos szempontból érti az északiak harciasságának okait, de ennek ellenére a stabilitás fenntartásában érdekelt a félszigeten. A gyenge kínai reakció arra sarkalhatja az északi vezetést, hogy előnyöket csikarjon ki a béke megőrzésének a feltételeként, valamint folytathassa a nukleáris tevékenységét – teszi hozzá. „Ez a rövidlátó politika vet fel sokakban kérdéseket a kínai magatartás kapcsán.”

Pekingnek ki kellene fejeznie a nemtetszését Phenjan irányában, mégpedig a katonai és politikai csatornákon keresztül. A cikk szerzője szerint egy ilyen lépés komoly problémákat okozna Kimnek, és vélhetően nem venné a bátorságot arra, hogy agresszív lépéseket tegyen. Az Egyesült Államoknak, Kínának és Dél-Koreának a legfontosabb érdeke, hogy háttértárgyalások kezdődjenek a felek között arról, hogyan reagáljanak, ha zavarossá válik az észak-koreai helyzet – mutat rá a szakértő. Véleménye szerint Ázsia egyáltalán nincs felkészülve arra a helyzetre, ha Kim távozik a hatalomból. Washington és Szöul világosan érti a szituációt, de Peking egyelőre vonakodik.

(Forrás: csis.org)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.