Oroszországban bízik a francia autógyártó

A nyugat-európai piactól való függőségét csökkenteni igyekvő Renault a jövő autópiaca, Oroszország felé tekintget, ahol orosz partnere, az Avtovaz segíthet neki.

MNO
2011. 07. 21. 16:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatszázalékos piaci részesedésével a Renault a harmadik legfontosabb autógyártó Oroszországban, ahol az elmúlt évben 1,9 millió járművet adtak el. A francia cég 2016-ra nyolcszázalékos részesedést irányzott elő az orosz piacon, ahol addigra a várakozásoknak megfelelően évente több mint 3,5 millió kocsit értékesítenek. A francia piacon gyengélkedő Renault Oroszországot tenné meg első számú felvevőpiacának.

Egyes elemzők szerint ez a stratégia meglehetősen kockázatos, hiszen az orosz piac érzékenyen reagál a világgazdasági megingásokra, ahogy az a 2009-es összeomláskor is megmutatkozott. A Renault számításai szerint a siker kulcsa modelljeinek csábereje, valamint Oroszországban is jelen lévő japán szövetségesének, a Nissannak, illetve a népszerű Ladát gyártó orosz Avtovaznak a segítsége lesz. A három vállalat együtt a piac 40 százalékának lefedésére törekszik – ebből 25 százalék lenne az Avtovazé. Elemzők ennél visszafogottabbak, és 2015-re 31,5 százalékos részesedést jósolnak a triónak.

A Renault jelenleg négy modellt szerel össze moszkvai üzemében, köztük van a Franciaországban Dacia márkanév alatt futó Logan és Sandero is. Összességében az olcsóbb kategóriák vezetik az eladási listát. A 2005-ben debütált Logan az ötödik legnépszerűbb autó lett Oroszországban. A francia autógyártó a következő évektől fokozatosan bővíti kínálatát, de az új modelleket már nem Moszkvában szerelik majd össze, hanem az Avtovaz Togliattiban található üzemében, ahol a Renault, a Nissan és az Avtovaz közös gyártósort hoz létre, amelynek kapacitása 2013-tól évi 300 000 gépkocsi lesz. A három vállalat motorok és sebességváltók közös gyártását is tervezi. A szorosabb együttműködés azután valósulhat meg, hogy a Renault jobban megveti a lábát az Avtovazon belül.

A francia cég jelenleg 25 százalék + 1 részvény részesedéssel bír az Avtovazon belül, de 35 százalékot tervez, ami a Nissan 15 százalékos részesedésével együtt elég a többség megszerzéséhez. Mindezt az év végéig szeretnék megvalósítani – mondta Carlos Ghosn, a két csoport elnök-vezérigazgatója. A válság során tapasztalt visszaesést követő fellendülésből nemcsak a Renault és a Nissan, de a Volkswagen, a Ford és a General Motors is szeretné kivenni a részét Oroszországban. Ugyanakkor az autógyártók lelkesedésében nemcsak a kereslet élénkülése játszik szerepet, hanem az a megfontolás is, hogy a terjeszkedéssel kikerülhetik a mértéktelenül magas vámokat.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.