Hatszázalékos piaci részesedésével a Renault a harmadik legfontosabb autógyártó Oroszországban, ahol az elmúlt évben 1,9 millió járművet adtak el. A francia cég 2016-ra nyolcszázalékos részesedést irányzott elő az orosz piacon, ahol addigra a várakozásoknak megfelelően évente több mint 3,5 millió kocsit értékesítenek. A francia piacon gyengélkedő Renault Oroszországot tenné meg első számú felvevőpiacának.
Egyes elemzők szerint ez a stratégia meglehetősen kockázatos, hiszen az orosz piac érzékenyen reagál a világgazdasági megingásokra, ahogy az a 2009-es összeomláskor is megmutatkozott. A Renault számításai szerint a siker kulcsa modelljeinek csábereje, valamint Oroszországban is jelen lévő japán szövetségesének, a Nissannak, illetve a népszerű Ladát gyártó orosz Avtovaznak a segítsége lesz. A három vállalat együtt a piac 40 százalékának lefedésére törekszik – ebből 25 százalék lenne az Avtovazé. Elemzők ennél visszafogottabbak, és 2015-re 31,5 százalékos részesedést jósolnak a triónak.
A Renault jelenleg négy modellt szerel össze moszkvai üzemében, köztük van a Franciaországban Dacia márkanév alatt futó Logan és Sandero is. Összességében az olcsóbb kategóriák vezetik az eladási listát. A 2005-ben debütált Logan az ötödik legnépszerűbb autó lett Oroszországban. A francia autógyártó a következő évektől fokozatosan bővíti kínálatát, de az új modelleket már nem Moszkvában szerelik majd össze, hanem az Avtovaz Togliattiban található üzemében, ahol a Renault, a Nissan és az Avtovaz közös gyártósort hoz létre, amelynek kapacitása 2013-tól évi 300 000 gépkocsi lesz. A három vállalat motorok és sebességváltók közös gyártását is tervezi. A szorosabb együttműködés azután valósulhat meg, hogy a Renault jobban megveti a lábát az Avtovazon belül.
A francia cég jelenleg 25 százalék + 1 részvény részesedéssel bír az Avtovazon belül, de 35 százalékot tervez, ami a Nissan 15 százalékos részesedésével együtt elég a többség megszerzéséhez. Mindezt az év végéig szeretnék megvalósítani – mondta Carlos Ghosn, a két csoport elnök-vezérigazgatója. A válság során tapasztalt visszaesést követő fellendülésből nemcsak a Renault és a Nissan, de a Volkswagen, a Ford és a General Motors is szeretné kivenni a részét Oroszországban. Ugyanakkor az autógyártók lelkesedésében nemcsak a kereslet élénkülése játszik szerepet, hanem az a megfontolás is, hogy a terjeszkedéssel kikerülhetik a mértéktelenül magas vámokat.
(MTI)
Ezt kell tudnia a következő napok időjárásáról