Öten részesültek kegyelemben az idei év első fél évében

Az idei év első fél évében öten részesültek kegyelemben, annyian, mint 2010-ben összesen – derül ki a közigazgatási tárcának a kormányzati portálon közzétett tájékoztatásából.

MNO
2011. 07. 05. 9:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kegyelmi ügyekkel kapcsolatban a 2002-ig visszamenőleg ismertetett statisztikai adatok alapján megállapítható, hogy a legtöbb kegyelmi ügyet – 1378-at – 2007-ben bírálták el. Abban az évben 23-an részesültek kegyelemben, a legtöbben, 41-en viszont 2004-ben. Ez volt az az év is, amikor a legnagyobb arányban (3,24 százalék) kaptak kedvező elbírálást a kegyelemhez folyamodók.

Húsz alá először 2009-ben esett azoknak a száma, akik kegyelmet kaptak, a tavalyi év öt kegyelemben részesültje – 871 kérelmezőből – a legalacsonyabb ilyen adat eddig. Idén június 30-ig 377 ügyből öt olyan volt, amelyben az érintett kegyelemben részesült; ez az összes 2011-ben hozott döntéshez viszonyítva 1,33 százalékos arány. 2002 óta eddig 224-en kaptak kegyelmet a 10 483 kérelmező közül.

Az alkotmány alapján a köztársasági elnök gyakorolja az egyéni kegyelmezés jogát. A közigazgatási és igazságügyi miniszter felel a kegyelmi ügyekért, előkészíti és ellenjegyzi a köztársasági elnök kegyelmi döntéseit.

A büntetőeljárásról szóló törvény szerint kegyelem iránti előterjesztést hivatalból vagy kérelemre a büntetőeljárás megszüntetésére a vádirat benyújtásáig a legfőbb ügyész, azt követően a miniszter, a még végre nem hajtott büntetés, a próbára bocsátás és a javítóintézeti nevelés elengedésére vagy mérséklésére, illetőleg a büntetett előélethez fűződő hátrányok alóli mentesítésre a miniszter tehet a köztársasági elnökhöz.

A kegyelmi kérelem kizárólag a büntetésekre (szabadságvesztés, közérdekű munka, pénzbüntetés, foglalkozástól eltiltás, járművezetéstől eltiltás, kiutasítás) és a mellékbüntetésekre (közügyektől eltiltás, kitiltás), továbbá az intézkedések közül a próbára bocsátásra és a javítóintézeti nevelésre vonatkozhat. Továbbá, kizárólag a végre nem hajtott büntetések esetében lehetséges a kegyelmi eljárás. Nem terjed ki a kegyelmi jogkör a végrehajtott büntetés mellett a megrovásra, a kényszergyógykezelésre, az elkobzásra, a vagyonelkobzásra, a pártfogó felügyeletre, a szolgálati viszony megszüntetésére, illetve a bűnügyi nyilvántartásából való törlésre.

A büntetőeljárás megszüntetése iránt kegyelmi kérelmet annál az ügyésznél, illetőleg bíróságnál kell benyújtani, amely előtt az eljárás folyik. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumhoz benyújtott kérelmet – ha a szükséges adatokat tartalmazza – az illetékes ügyésznek, illetve az első fokon eljáró bíróságnak küldik meg az iratok felterjesztése céljából, ami valamelyest meghosszabbítja az ügyintézés időtartamát.

A döntéshez szükséges adatokat tartalmazó iratokat, valamint a kegyelmi kérelmet a vádirat benyújtása után a bíróság a miniszterhez felterjeszti. A kegyelmi kérelemnek a büntetőeljárás folytatására, valamint a büntetés-végrehajtás megkezdésére nincs halasztó hatálya. A büntetés elengedése vagy mérséklése iránti kérelem, illetőleg előterjesztés esetén a miniszter elrendelheti a büntetés, illetőleg a próbára bocsátás, a javítóintézeti nevelés végrehajtásának a köztársasági elnök döntéséig történő elhalasztását vagy félbeszakítását. A miniszter az előterjesztés előkészítésénél – a büntetés végrehajtásának megkezdésére halasztó hatállyal – elrendelheti az elítélt szakorvosi vizsgálatát a büntetés-végrehajtás központi kórházában.

A miniszternek nincs mérlegelési jogköre abban a tekintetben, hogy a kegyelmi kérelmet előterjeszti-e a köztársasági elnökhöz, vagy sem: azt az államfőhöz akkor is felterjeszti, ha a kegyelem gyakorlása iránt nem tesz előterjesztést. A miniszter javaslatát a kegyelmi döntésre kizárólag a rendelkezésre álló iratok alapján teszi meg, a befolyásmentes döntéshozatal alapvető garanciális biztosítékaként személyes meghallgatást nem tartanak.

A köztársasági elnök méltányossági jogkörben, indokolási kötelezettség nélkül dönt, a miniszteri előterjesztés nem köti. A köztársasági elnök határozata a kegyelmi elhatározás napján válik érvényessé, de a miniszter ellenjegyzésével hatályosul – tájékoztat a Kormany.hu.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.