Próza szórakoztatja a szegedi közönséget

Július elsején Madách Imre Az ember tragédiájával nyitja meg kapuit az idén nyolcvanéves Szegedi Szabadtéri Játékok. A fesztivál az ország és Közép-Európa egyik legnagyobb és legsikeresebb nyári zenés színházi rendezvénye, amelyet évente csaknem hetvenezren látogatnak.

MN
2011. 07. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ember tragédiája csaknem egy évtized után kerül vissza a szabadtéri játékok műsorára a fesztivál nyolcvanéves fennállása előtt tisztelegve, és ezzel a próza műfaját is visszahozza a rendezvény emblematikus helyszínére, a Dóm térre. Az árkádsorral körbevett tér akusztikája kiváló, így ideális a szabadtéri színházi előadások megtartására. A szabadtéri játékok ötletét először Juhász Gyula költő vetette fel 1926-ban. 1930-ban tulajdonképpen egy főpróbát tartottak, amikor felszentelték a Fogadalmi templomot a téren. A Szegedi Szabadtéri Játékok első előadását, a Magyar Passiót 1931 júniusában tartották meg, és ezzel kezdetét vette a nyolcvanéves sikersorozat. Ennek két évtizedre véget vetett a második világháború, 1939 után ugyanis csak 1959-ben rendezték meg újra a fesztivált. Akkor a Hunyadi László dallamaival kezdődött meg a játékok második fejezete, amely a mai napig is tart. A játékok életében ezt követően 1994-ben állt be újabb változás, amikor is a korábbi, a teret egész évben elfoglaló nézőteret mobil lelátókra cserélték, így a tér a szabadtéri játékok idején kívül valódi városi térként funkcionál. Az új, négyezer férőhelyes mobil lelátó szektorait azokról az európai városokról nevezték el, amelyek az 1879-es nagy tiszai árvíz után segítettek Szeged újjáépítésében, de kaptak szektort Szeged testvérvárosai is.
A szegedi játékokról érdemes tudni, hogy „újkorának” fél évszázada alatt több mint hárommillióan látogattak el előadásaira. Ebben szerepe volt annak is, hogy repertoárja évről évre változatosabb lett, így szinte minden műfaj rajongója megtalálta kedvencét. A rendezvény alappillére általában az operett, amely a musicalek népszerűségével vetekszik. Az opera- és a táncelőadások is egyre közkedveltebbek az idősebbek és a fiatalok körében egyaránt.
Az idei programban két alkalommal látható Az ember tragédiája. A darabban az Úr szerepét Varga József játssza, Ádámot Rátóti Zoltán, Évát pedig Ónodi Eszter alakítja. A darabban mások mellett szerepet kapott még Cserhalmi György, Gáspár Sándor és Hobo is. Ezenkívül júliusban négy alkalommal tekinthető meg A víg özvegy Kozma Péter rendezésében. Az operettben színpadra lép többek közt Haumann Péter, Keszei Bori, Bajor Imre, Hernádi Judit és Szacsvay László. A szintén két alkalommal látható Carment Kesselyák Gergely vezényli majd. Emellett hat alkalommal lehet megnézni a Valahol Európában című musicalt, amelynek főszerepeit Szőcs Artur, Tompos Kátya, Mácsai Pál, Keresztes Tamás, Alföldi Róbert, Pindroch Csaba és Szarvas József játsszák.
Az újszegedi színpadon, az Erzsébet ligetben először a Szegedixie című rendezvényt láthatják. A koncerten fellép majd a Hot Jazz Band, a Molnár Dixieland Band és a Storyville Jazz Band. Szintén az újszegedi színpadon láthatja a közönség a kecskeméti Katona József Színház vendégjátékát, a Popeye című zenés darabot, amelynek zenéjét Pierrot, a dalok szövegét pedig Ganxsta Zolee írta.
Szintén az újszegedi színpadon viszik színre a Gianni Schicchi című Puccini-egyfelvonásost, valamint a Thomas Mann elbeszéléséből készült Mario és a varázslót. Előbbi darab librettóját Dante Isteni színjátéka alapján írták, és egy dúsgazdag firenzei polgár hagyatékának furfangos elosztásáról szól: Gianni Schicchi a családot a vagyonából kiforgató szélhámos.
Bővebb infó: www.szegediszabadteri.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.