Rómeó és Júlia – nagyon másképp

„Minő fény hatol be az ablakon? Talán Júlia iPodja világít” – idézi az AP hírügynökség a brit Royal Shakespeare Company New York-i „punk stílusú” Rómeó és Júlia-előadását. Rupert Goold rendezésében Shakespeare darabja a két tizenéves tragikus szerelméről olyan szédületesen érzelmes, őrült románc, amelyről senki meg nem mondaná, hogy több évszázados történet.

MNO
2011. 07. 17. 17:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A két fiatal manapság divatos cuccokat visel, Rómeó kerékpározik a színpadon, Júlia a szőke kanadai pop-rock énekesnőre, Avril Lavigne-ra emlékeztető jelenség. Az előadásban van rave-táncparti, gőz- és lángsugár, egy szereplőnek a karja is kigyullad a színpadon.

Mint arról már az MTI is beszámolt, a brit társulat saját stratford-upon-avon-i otthonának tökéletes másolatát vitte át a szigetországból New Yorkba, ahol a Park Avenue Armory nevű, csaknem 17 ezer négyzetméteres alternatív művészeti intézményben állította fel a 975 férőhelyes színházat. A társulat 44 előadást tart az Upper East Side egyik teljes háztömbjét elfoglaló hatalmas épületen belül felállított „importált” játszóhelyén. A Rómeó és Júlia mellett az Ahogy tetszik, a Julius Caesar, a Lear király és a Téli rege szerepel a július 6-tól augusztus 14-ig tartó nyári vendégjáték műsorán.

Goold lélegzetelállító, mérgező, féktelen, a világnak fityiszt mutató előadásának szövegét ugyan Shakespeare írta, de az előadás hangulata sokkal inkább a Green Day punk világát idézte fel a nézők számára – fogalmazott az AP. A Rómeót alakító Sam Troughton és Mariah Gale Júlia szerepében modern öltözékben jelent meg, a társulat többi tagja azonban Erzsébet-kori viseletben lépett színpadra. Ez a balsorsú szerelmespárt mintegy időtlenné teszi.

A nyitójelenetben Rómeó turistaként érkezik meg Veronába, kezében kamerával, s miközben fülhallgatón követi az idegenvezető Veronáról szóló magyarázatát, fotókat készít a városról. Lassan beleolvad a reneszánsz környezetbe, aztán hamarosan belekeveredik a Montague és a Capulet család tagjai közötti dühödt utcai verekedésbe. Az ötletek egész tűzijátéka jellemzi az előadást: a patikus mai kábítószercsempész, a verekedők úgy kezelik tőreiket, mint a gengszterek.

A cselekmény nem korlátozódik a színpadra. Rómeó a közönség soraiban vár szerelmesére, később pókember módjára kúszik fel a híres erkélyre. A szerelmesek halála után Goold némajátékkal fejezi be a drámát. A Capulet-kriptába nyomozók tódulnak be walkie-talkie telefonokkal, mintha A helyszínelők egyik epizódja zajlana Veronában. Villognak a fotósok vakui, s közben feltűnik egy fiatalember, aki a darab ismertetését hallgatja a fülére tapasztott elektronikus kalauzon át: „Sohasem volt búsabb történet, mint Rómeó és Júlia históriája”.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.