Ne lepődjenek meg a Budapesti Elektromos Művek (Elmű) és az Észak-magyarországi Áramszolgáltató (Émász) ügyfelei, ha júliusi számlájukat késve, augusztusban kapják meg – augusztusi vagy szeptemberi fizetési határidővel. Az átmeneti csúszás oka, hogy az egy tulajdonosi körbe tartozó társaságcsoport új, hatékonyabb számlázási rendszert állít üzembe. Az átállás lezárultával a számlázási rend viszszatér az eddig megszokotthoz.
– A magyar kormány és az Európai Unió egyaránt arra törekszik, hogy lejjebb szorítsa a vállalkozások és a háztartások energiaköltségét. Ezt segíti elő, hogy a fogyasztók szabadon választhatnak maguknak áramszolgáltatót (egy pécsi fogyasztó bármikor „átkérheti” magát mondjuk egy fővárosi szolgáltatóhoz vagy fordítva), csakhogy ez a gyakorlatban meglehetősen hosszú ideig tart. Az új számlázási rendszer egyik előnye a fogyasztók számára az lesz, hogy lerövidíti a szolgáltatóváltás idejét és megkönnyíti az adminisztrációt – fejtette ki lapunknak a társaságcsoport kommunikációs vezetője, miért van szükség az átállásra. Boross Norbert elmondta, hogy mindez a fogyasztók számára sem pluszköltséggel, sem tennivalóval nem jár. A munkát persze érzékelik; az informatikai fejlesztés miatt le kellett zárni a jelenlegi számlázási rendszert, így a fogyasztók egy időközi elszámoló-számlát kapnak. Ez sok esetben már meg is érkezett a címzettekhez, mások e hónapban kapják meg azt. Átmenetileg megváltozik az ügyintézés szokásos menete is. Az online ügyfélszolgálat már jelenleg sem üzemel, és ez így is marad egészen július 25-ig. Július 18-tól 22-ig a társaságcsoport ügyfélszolgálati irodái zárva tartanak, a telefonos és írásos ügyfélszolgálat is csak korlátozott mértékben áll rendelkezésre számlázási ügyekben. Mindez nem vonatkozik a hibabejelentésre, ezen a területen mindvégig teljes körűen működik az ügyfélszolgálat.
A szabad szolgáltatóválasztásra először a legnagyobb, ipari áramfogyasztók számára nyílt mód Magyarországon. 2008 januárjától kezdve gyakorlatilag már minden nem lakossági fogyasztó köteles a szabadpiacról vásárolni a villamos energiát, ma már pedig a védett, az egyetemes szolgáltatói körbe tartozó háztartások is válthatnak. A szakemberek persze nem elsősorban ettől a fogyasztói körtől, hanem a kis és közepes méretű vállalkozásoktól (kkv) várnak nagyobb piaci aktivitást, hiszen számukra olyan árelőnyt jelenthet egy gondosan megválasztott ellátási szerződés, amely jótékony hatással lehet a versenyképességükre. Hogy ez az árelőny pontosan mennyi, azt persze nem lehet számszerűsíteni, függ az adott vállalkozás fogyasztói és termelői profiljától, munkarendjétől és egy sor egyéb változótól. A szakemberek korábbi tapasztalatai mindazonáltal azt mutatják, hogy egy stabil, kiszámítható termelési rendben üzemelő, ipari jellegű tevékenységet végző kkv akár másfél-két forintos árcsökkenést is elérhet kilowattóránként, ha megfelelően választ magának új szolgáltatót. Mindez persze csak magára a villamosenergia-vásárlásra vonatkozik, a számlában fizetendő egyéb tételekre, a hatóság által megállapított hálózati szolgáltatások díjára a szabadpiac nincs hatással.
Mutatjuk Orbán Viktor bejelentéseit a budapesti uniós csúcsról - élőben az Origón