Váltás a nagyobb árampiaci versenyért

Közhely, hogy a szabad szolgáltatóváltás lehetőségétől nagyobb versenyt, erősebb ügyfélpozíciót, ezek nyomán pedig alacsonyabb árakat és magasabb színvonalú ellátást várnak az árampiacon. A gyakorlatban azonban ehhez megfelelő háttérre is szükség van.

Erdősi Csaba
2011. 07. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ne lepődjenek meg a Budapesti Elektromos Művek (Elmű) és az Észak-magyarországi Áramszolgáltató (Émász) ügyfelei, ha júliusi számlájukat késve, augusztusban kapják meg – augusztusi vagy szeptemberi fizetési határidővel. Az átmeneti csúszás oka, hogy az egy tulajdonosi körbe tartozó társaságcsoport új, hatékonyabb számlázási rendszert állít üzembe. Az átállás lezárultával a számlázási rend viszszatér az eddig megszokotthoz.
– A magyar kormány és az Európai Unió egyaránt arra törekszik, hogy lejjebb szorítsa a vállalkozások és a háztartások energiaköltségét. Ezt segíti elő, hogy a fogyasztók szabadon választhatnak maguknak áramszolgáltatót (egy pécsi fogyasztó bármikor „átkérheti” magát mondjuk egy fővárosi szolgáltatóhoz vagy fordítva), csakhogy ez a gyakorlatban meglehetősen hosszú ideig tart. Az új számlázási rendszer egyik előnye a fogyasztók számára az lesz, hogy lerövidíti a szolgáltatóváltás idejét és megkönnyíti az adminisztrációt – fejtette ki lapunknak a társaságcsoport kommunikációs vezetője, miért van szükség az átállásra. Boross Norbert elmondta, hogy mindez a fogyasztók számára sem pluszköltséggel, sem tennivalóval nem jár. A munkát persze érzékelik; az informatikai fejlesztés miatt le kellett zárni a jelenlegi számlázási rendszert, így a fogyasztók egy időközi elszámoló-számlát kapnak. Ez sok esetben már meg is érkezett a címzettekhez, mások e hónapban kapják meg azt. Átmenetileg megváltozik az ügyintézés szokásos menete is. Az online ügyfélszolgálat már jelenleg sem üzemel, és ez így is marad egészen július 25-ig. Július 18-tól 22-ig a társaságcsoport ügyfélszolgálati irodái zárva tartanak, a telefonos és írásos ügyfélszolgálat is csak korlátozott mértékben áll rendelkezésre számlázási ügyekben. Mindez nem vonatkozik a hibabejelentésre, ezen a területen mindvégig teljes körűen működik az ügyfélszolgálat.
A szabad szolgáltatóválasztásra először a legnagyobb, ipari áramfogyasztók számára nyílt mód Magyarországon. 2008 januárjától kezdve gyakorlatilag már minden nem lakossági fogyasztó köteles a szabadpiacról vásárolni a villamos energiát, ma már pedig a védett, az egyetemes szolgáltatói körbe tartozó háztartások is válthatnak. A szakemberek persze nem elsősorban ettől a fogyasztói körtől, hanem a kis és közepes méretű vállalkozásoktól (kkv) várnak nagyobb piaci aktivitást, hiszen számukra olyan árelőnyt jelenthet egy gondosan megválasztott ellátási szerződés, amely jótékony hatással lehet a versenyképességükre. Hogy ez az árelőny pontosan mennyi, azt persze nem lehet számszerűsíteni, függ az adott vállalkozás fogyasztói és termelői profiljától, munkarendjétől és egy sor egyéb változótól. A szakemberek korábbi tapasztalatai mindazonáltal azt mutatják, hogy egy stabil, kiszámítható termelési rendben üzemelő, ipari jellegű tevékenységet végző kkv akár másfél-két forintos árcsökkenést is elérhet kilowattóránként, ha megfelelően választ magának új szolgáltatót. Mindez persze csak magára a villamosenergia-vásárlásra vonatkozik, a számlában fizetendő egyéb tételekre, a hatóság által megállapított hálózati szolgáltatások díjára a szabadpiac nincs hatással.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.