Az ingatlanos hálózatok újként tálalják a régi gyakorlatot

A két legnagyobb franchise hálózat a múlt hónap végén amiatt ugrott egymásnak, mert állítólag „lenyúlták”, és sajátként tálalták egymás újítását – azt, hogy a közvetítőknek jót tesz az együttműködés. A valóság azonban az, hogy ez a gyakorlat az ingatlanosok közt egy kicsit sem számít újdonságnak, sőt eddig épp a nagyok voltak azok, amelyek elzárkóztak ettől. Ehhez képest az egyik hálózat hétfőn megint azt kürtölte világgá, hogy eredményes az ingatlanközvetítők általuk kezdeményezett összefogása.

Szabó Emese
2011. 08. 22. 16:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A válság nemcsak az ingatlanpiacot érintette, hanem magukat a közvetítőket is. A megváltozott helyzetre reagálva az Otthon Centrum együttműködést kínál a piacon működő közvetítőknek. A közös értékesítések célja a hatékonyság növelése – így hangzott a bejelentés, amelyet a franchise hálózat még a múlt hónapban tett a többi ingatlanos felé. Az „újdonság” tálalására egyből reagált a másik nagy franchise hálózat, a Duna House. Közlésük szerint hálózatuk már több hónapja háttérmunkát végzett annak érdekében, hogy össze tudjon fogni a versenytársakkal, amire azonban éppen az Otthon Centrum reagált elutasítóan. Sőt válaszlépésként be is jelentette ugyanazt az együttműködést kínáló szolgáltatást, amelyen ők dolgoztak, és amely az ő innovációjuk.

A kérdés ugyanakkor nem az, hogy az együttműködés kinek a találmánya, hanem az, hogy egyáltalán újításról van-e szó... Jól mutatja ezt többek közt az, hogy a két legnagyobb hálózat egymásra mutogatását az ingatlanszakma már hetek óra furcsán, a problémát nem értve szemléli. – A különböző ingatlanirodák közötti, kölcsönösen előnyös együttműködéseknek sokéves hagyománya van – szögezi le Korbuly Krisztián, az Ingatlan.com vezérigazgatója. A szakember szerint ennek oka egyszerűen az, hogy a közvetítők így előnyre tehetnek szert, hiszen más irodákkal együttműködve bővíthetik a vevőkörüket. – Erre azért van lehetőség, mert könnyen előfordulhat, hogy az irodák kínálatában szereplő ingatlanokhoz más irodáknak már van vevője, és fordítva. Ha pedig ezt a felek felismerik, meggyorsítható az adásvétel – mondja Korbuly, majd hozzáteszi, hogy ezt elősegítendő ingatlanhirdetési központjuk már évek óta ingyenes platformot kínál a közvetítőknek. – Értem ez alatt azt, hogy valamennyi, nálunk hirdető irodának lehetősége van arra, hogy akár az általa felvett megbízást, akár a kínálatából ki nem szolgálható vevői igényt megossza az ingatlanos közösség tagjával, azaz több mint 1400 iroda 8000 referensével. Nincs szó tehát újdonságról.

Bartucz Tamás, az Ibred csoport vezetője, a Magyar Ingatlanszövetség közvetítői bizottságának elnöke ugyancsak azt hangsúlyozza lapunknak, hogy a közvetítők közti együttműködés lehetősége nem a két franchise hálózat „találmánya”, sőt eddig éppen ők voltak azok, akik elutasították a kisebb irodák megkereséseit. – Ez az „újítás” két kérdést vet föl. Egyrészt hogy kitaláltak-e a hálózatok valami újat, másrészt hogy mi a módszerről az ingatlanos szakma véleménye. Az elsőre a válaszom az, hogy a közvetítők együttműködésének – a hálózatokat leszámítva – tényleg régi hagyománya van. Persze elhiszem, hogy a franchise közvetítőknek ez újdonság, de amúgy nem az, sőt bevett gyakorlat. A nagy hálózatok mostani „találmányával” ráadásul több probléma is van. Egyrészt az, hogy az ő konstrukciójuk arról szól, hogy adjuk át nekik az ingatlankínálatukhoz passzoló vevőket, amiért cserébe megkapjuk a jutalék 40 százalékát. Ez ugyanakkor ellentétes a mostani gyakorlattal, amikor is a közvetítők különösebb egyeztetés nélkül 50–50 százalékos arányban osztoznak a jutalékon. És ha úgy vesszük, ez az arány az eladó közvetítőjének még így is előnyös, mert jelenleg a vevő jóval többet ér, mint az eladó. Ehhez képest a nagy hálózatok azt ajánlják, hogy a jutalék 40 százalékáért adjuk át nekik a vevőnket, ami irreális, főleg hogy a Duna House ezen túlmenően még 9 százalékos franchise díjat is levon a partnereitől, ami végképp abszurd. A másik gond, hogy a vevők ilyenkor gyaníthatóan bekerülnek a hálózatok rendszerébe, azaz ha az üzlet nem jön létre egyből, a kisebb közvetítők gyakorlatilag elfelejthetik az ügyfeleiket. Kérdés az is, hogy a két nagy hálózat hogyan fog a „vevők érdekében” együttműködni, amikor még azon is összevitatkoznak, hogy kinek az „innovációja” ez a régi gyakorlat...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.