A válság nemcsak az ingatlanpiacot érintette, hanem magukat a közvetítőket is. A megváltozott helyzetre reagálva az Otthon Centrum együttműködést kínál a piacon működő közvetítőknek. A közös értékesítések célja a hatékonyság növelése – így hangzott a bejelentés, amelyet a franchise hálózat még a múlt hónapban tett a többi ingatlanos felé. Az „újdonság” tálalására egyből reagált a másik nagy franchise hálózat, a Duna House. Közlésük szerint hálózatuk már több hónapja háttérmunkát végzett annak érdekében, hogy össze tudjon fogni a versenytársakkal, amire azonban éppen az Otthon Centrum reagált elutasítóan. Sőt válaszlépésként be is jelentette ugyanazt az együttműködést kínáló szolgáltatást, amelyen ők dolgoztak, és amely az ő innovációjuk.
A kérdés ugyanakkor nem az, hogy az együttműködés kinek a találmánya, hanem az, hogy egyáltalán újításról van-e szó... Jól mutatja ezt többek közt az, hogy a két legnagyobb hálózat egymásra mutogatását az ingatlanszakma már hetek óra furcsán, a problémát nem értve szemléli. – A különböző ingatlanirodák közötti, kölcsönösen előnyös együttműködéseknek sokéves hagyománya van – szögezi le Korbuly Krisztián, az Ingatlan.com vezérigazgatója. A szakember szerint ennek oka egyszerűen az, hogy a közvetítők így előnyre tehetnek szert, hiszen más irodákkal együttműködve bővíthetik a vevőkörüket. – Erre azért van lehetőség, mert könnyen előfordulhat, hogy az irodák kínálatában szereplő ingatlanokhoz más irodáknak már van vevője, és fordítva. Ha pedig ezt a felek felismerik, meggyorsítható az adásvétel – mondja Korbuly, majd hozzáteszi, hogy ezt elősegítendő ingatlanhirdetési központjuk már évek óta ingyenes platformot kínál a közvetítőknek. – Értem ez alatt azt, hogy valamennyi, nálunk hirdető irodának lehetősége van arra, hogy akár az általa felvett megbízást, akár a kínálatából ki nem szolgálható vevői igényt megossza az ingatlanos közösség tagjával, azaz több mint 1400 iroda 8000 referensével. Nincs szó tehát újdonságról.
Bartucz Tamás, az Ibred csoport vezetője, a Magyar Ingatlanszövetség közvetítői bizottságának elnöke ugyancsak azt hangsúlyozza lapunknak, hogy a közvetítők közti együttműködés lehetősége nem a két franchise hálózat „találmánya”, sőt eddig éppen ők voltak azok, akik elutasították a kisebb irodák megkereséseit. – Ez az „újítás” két kérdést vet föl. Egyrészt hogy kitaláltak-e a hálózatok valami újat, másrészt hogy mi a módszerről az ingatlanos szakma véleménye. Az elsőre a válaszom az, hogy a közvetítők együttműködésének – a hálózatokat leszámítva – tényleg régi hagyománya van. Persze elhiszem, hogy a franchise közvetítőknek ez újdonság, de amúgy nem az, sőt bevett gyakorlat. A nagy hálózatok mostani „találmányával” ráadásul több probléma is van. Egyrészt az, hogy az ő konstrukciójuk arról szól, hogy adjuk át nekik az ingatlankínálatukhoz passzoló vevőket, amiért cserébe megkapjuk a jutalék 40 százalékát. Ez ugyanakkor ellentétes a mostani gyakorlattal, amikor is a közvetítők különösebb egyeztetés nélkül 50–50 százalékos arányban osztoznak a jutalékon. És ha úgy vesszük, ez az arány az eladó közvetítőjének még így is előnyös, mert jelenleg a vevő jóval többet ér, mint az eladó. Ehhez képest a nagy hálózatok azt ajánlják, hogy a jutalék 40 százalékáért adjuk át nekik a vevőnket, ami irreális, főleg hogy a Duna House ezen túlmenően még 9 százalékos franchise díjat is levon a partnereitől, ami végképp abszurd. A másik gond, hogy a vevők ilyenkor gyaníthatóan bekerülnek a hálózatok rendszerébe, azaz ha az üzlet nem jön létre egyből, a kisebb közvetítők gyakorlatilag elfelejthetik az ügyfeleiket. Kérdés az is, hogy a két nagy hálózat hogyan fog a „vevők érdekében” együttműködni, amikor még azon is összevitatkoznak, hogy kinek az „innovációja” ez a régi gyakorlat...
Kiadták a riasztást, jégeső és szélvihar jön