Jövőre több mint kétszáz új mentőautó állhat munkába

Ha nem módosítottak volna a jogszabályon, amely szerint tovább használhatják a tízévesnél öregebb mentőautókat, több mint háromszáz kocsit kellene leállítani – mondta Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője szerdán.

MNO
2011. 08. 24. 17:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzet szerdai számában írt arról, hogy egy rendeletmódosítás az eddigi 10 év helyett 13 évben maximálta a mentésben használható gépkocsik korát. A lapunknak nyilatkozó Toma Lajos, a Mentődolgozók Önálló Szakszervezetének vezetője szerint azonban csak akkor lehetne megengedni, hogy ilyen öreg autókkal vonuljanak ki a mentők a betegekért és sérültekért, ha ezzel egyidejűleg szigorítják a gépkocsik műszaki ellenőrzését.

Győrfi Pál erre a távirati irodának úgy reagált: szigorú előírás, hogy olyan mentőautó nem futhat ki az útra, amely műszaki szempontból nem biztonságos. Ezt folyamatosan ellenőrzik a mentőszolgálat műszaki munkatársai, továbbá járműveiknek minden évben komplett, hivatalos, az OMSZ-tól független műszaki vizsgán kell megfelelniük. „Egyetlen egy olyan baleset sem történt, amelyet a mentőautó rossz műszaki állapota okozott” – hangsúlyozta a szóvivő.

Az OMSZ flottája nagyjából ezer járműből áll, ebből 743 autó fut az utakon, a többi tartalék. Győrfi Pál kiemelte: egy ilyen flottánál szükség lenne a rendszeres gépkocsicserére, de 2008 óta egyetlen új autót sem tudtak beállítani. Emiatt elöregedett az OMSZ gépjárműflottája, hamarosan több mint háromszáz autójuk átlépi a tízéves kort. Megjegyezte: mindenki belátja, hogy az említett jogszabály-módosítás nem a legjobb megoldás, de dönteni kellett, hogy vagy ez, vagy jelentősen kevesebb autóval közlekednek. Utóbbi viszont a biztonságos mentést is veszélyeztethette volna – erősítette meg Győrfi Pál.

Emlékeztetett arra, hogy a kormányzattól tavaly év végén 850 millió forint többletforrást kaptak új gépkocsik beszerzésre. A mentőszolgálat úgy határozott: ezt a pénzt nagyjából harminc esetkocsira költik. A közbeszerzési eljárás viszont immár hónapok óta „szándékuktól függetlenül zajlik” – tette hozzá. Mint kifejtette: az első körben a beérkező ajánlatok olyan árakat tartalmaztak, hogy nem tudtak volna harminc autót venni, ezért módosították a járművek műszaki felszereltségére vonatkozó kiírást, hogy több autót vásárolhassanak. Ez alapján kihirdették a nyertest. Az eljárás során – dokumentumok hiányos csatolása miatt – kizárt cég ezt a döntést megtámadta, és óvásának a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) is helyt adott.

Újabb eljárás indult, ebben a kizárt cég a hiányzó dokumentációt benyújtotta. A második körben őket hozták ki győztesnek. Ezt a döntést viszont az első kör nyertese támadta meg, így az ügy jelenleg is a KDB előtt van. Győrfi Pál bízik abban, hogy a közbeszerzési eljárás napokon belül eredményesen zárul majd, és még az idén nagyjából harminc új esetkocsival bővülhet az OMSZ gépjárműparkja.

Kisebb mentőautók vásárláshoz az OMSZ hamarosan újabb közbeszerzési eljárást ír ki, 534 millió forint értékben. Emellett még egy európai uniós pályázat sikerében is bíznak, amelynek révén jövőre akár kétszáz új mentőautó vásárolhatnak – mondta az OMSZ szóvivője.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.