Szeptemberig biztosan nem emelnek árat a pékek

A pékszakma készül az új kenyér ünnepére, augusztus 20-ra, amikor hagyományosan bemutatják az új fejlesztésű sütőipari termékeket, a szakma törekvéseit a minőségi és az egészségesebb táplálkozást szolgáló termékszerkezet kialakítására – mondta Kurdi András, a Magyar Pékszövetség elnöke szerdán.

MNO
2011. 08. 17. 18:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új termékekkel az érdeklődők augusztus 19-20-án ismerkedhetnek meg a fővárosban a Clark Ádám téren. A Szent István napi kenyeret – amely hagyományos módon készül, adalékanyagok nélkül – és a prémium minőségű pékárukat itt kóstolhatják meg az érdeklődők. Az ünnepen, mint minden évben az aratás után, a betakarítás várható hatásainak ismeretében szó lesz a pékszakma aktuális helyzetéről is az ünnep kapcsán.

Az elnök szerint a pékszakma árérvényesítő képessége az elmúlt évben gyenge volt. Ennek ellenére a pékségek addig, amíg a búza- és lisztárak nem stabilizálódnak – szeptember hónapban várható – nem tervezik a jelenlegi árak változtatását. Jelenleg a liszt ára 80-96 forint között van kilogrammonként, a vásárolt mennyiség függvényében. Ha azonban emelkedik a búza és vele a liszt ára, továbbá az üzemanyagok és az energia ára is, úgy a pékségek rákényszerülnek költségeik áthárítására. Most úgy tűnik: az új búzából őrölt liszt ára alig csökken valamivel az elmúlt évi rekordszint alá.

Az elmúlt évben annak ellenére, hogy a liszt ára 42-46 forintos nettó árról 100-115 forint közé emelkedett, a pékek a sorozatos lisztáremelkedéseket nem tudták a kiskereskedőknél érvényesíteni. Volt olyan hónap, amikor kétszer is emelték a liszt árát, a pékségek azonban éves szinten tavaly csak egy alkalommal tudtak árat emelni 5-7 százalékkal. Az elmúlt évben gyenge volt a pékszakma képessége a költségek növekedésének érvényesítésére. Ennek több oka is van – jelezte az elnök. Ilyen például: az áruházlánci pékségek önköltség alatti értékesítése; a beszállítók kényszerítése akciós árak alkalmazására – ha ezt nem teljesíti, termékét kilistázzák a kínálatból.

Továbbá éves ártartásra kötnek szerződést az áruházláncok a beszállítókkal. Mindezek együttesen eredményezik azt, hogy a pékek önköltségi áron, vagy az alatt értékesítenek. Például akciós átadási ár: 160 forint, ugyanezen termék fogyasztói ára: 300-320 forint kilogrammonként. A pékek úgy gondolják, hogy nem kellene tisztességtelen, százszázalékos árrést alkalmazniuk a külföldi tulajdonú kereskedelmi láncoknak. Jelenleg a nyereség nem a pékségeknél, hanem a kiskereskedelmi láncoknál realizálódik. Vannak tisztességes belföldi kereskedők, akik 20-25 százalékos árréssel és a magyar pékségekkel együtt dolgozva megfelelő nyereséghez jutnak.

Werli József, a szakmai szervezet főtitkára emlékeztetett: a kenyér árában egyharmad részt tesznek ki az alapanyagok – ezen belül a liszt ára a meghatározó –, a másik harmadot az energia- és szállítási költségek adják, míg a fennmaradó hányad a bérköltségekre és járulékaira jut. Ma Magyarországon egy kilogramm – átlagos – fehér kenyér önköltségi ára 210-240 forint között van kilogrammonként. Ám van olyan nagy kiskereskedelmi áruházlánc, amely saját pékségében 160 forintért állítja elő a kenyeret. Nem számolja fel ugyanis az úgynevezett üzemi általános költségeket (fűtés, világítás, irányítás, takarítás, karbantartás, értékcsökkenés), és a szállítást.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.