A Merlin – the lifestyle communication agency elemzése online kérdőíves felméréssel, két szakértő bevonásával, valamint négy kutatóintézet adatainak felhasználásával készült – közölte a kutatást végző cég szerdán az MTI-vel.
A megfelelő iskola keresése 24,8 százalék szerint „kizárólag az anya”, 24 százalék szerint „jellemzően az anya” feladata, a válaszadók mindössze 1,6 százaléka véli úgy, hogy ez „jellemzően” vagy „kizárólag az apa” dolga lenne. A tanszerek és iskolaszerek megvásárlása a válaszadók 65 százalékánál a nőkre hárul, 32 százalék szerint mindkét szülő megteszi, önállóan az apák 1,6 százaléka.
A megkérdezettek 48 százaléka szerint tanévzárón és egyéb iskolai rendezvényeken főként a nők vesznek részt, mindkét szülő a megkérdezettek 43,2 százaléka esetében. A szülői értekezleten – 73 százalék szerint – az édesanyák, csaknem 21 százalék szerint a két szülő együtt vesz részt, míg egyedül az apák 3,2 százaléka jelenik meg.
Reggel a gyerekeket a nők viszik iskolába a válaszadók 44 százalékánál, 28 százalék szerint a két szülő egyformán részt vállal, 13,6 százalék szerint jellemzően az apa vállalja a feladatot. A tanítás végén az anyák mennek – 54 százalék – a gyerekért, a két szülő egyformán 23,2 százalékban, jellemzően az apa 6,4 százalékban. A különórák szervezését az anyák 62 százaléka végzi, kizárólagosan az apák 2,4 százaléka. A felmérésben részt vevő nők 66 százaléka a leckék kikérdezését is beilleszti napirendjébe.
Mindezek ellenére a válaszadó férfiak 41,66 százaléka úgy véli, közepesen vesz részt az iskolával kapcsolatos feladatok ellátásában, amivel jellemzően (54,16 százalékban) elégedettek is. A megkérdezett nők csaknem 90 százaléka gondolja úgy, hogy „nagy” és „nagyon nagy” mértékben az anyákra hárulnak az iskolával kapcsolatos tevékenységek. A férfiak és nők csaknem 65 százaléka szerint az anyának „nagy” és „nagyon nagy” mértékben részt kell vennie az iskolai teendőkben.
A megkérdezettek felénél ezekben a tevékenységekben egyáltalán nem segít a nagyszülő, 43 százalék szerint nem is feladata.
Farkas Luca klinikai szakpszichológus, a Vadaskert Alapítvány családterápiás szakértője úgy véli, hogy a teljesítménnyel kapcsolatos követelményeket inkább a szülők képviselik, és szerinte ez így is van rendjén.
Péley Bernadette, a PTE BTK Pszichológiai Intézet kutatója úgy látja, hogy már több generációra visszamenőleg kicsi a közvetlen, napi szintű nagyszülői szerepvállalás, nemcsak az iskolával kapcsolatos feladatok, hanem a teljes gyereknevelés terén is.
(MTI)

Itt egy gomb az autóban, amit tízből kilencen nem ismernek