Ezek a feladatok is inkább az anyákra hárulnak

Nagyrészt az anyákra hárul az iskolával kapcsolatos valamennyi feladat: az iskolakeresés, az iskolaszerek megvásárlása, a tanulás, a különórák és a gyerekek iskolába kísérése is – derül ki egy felmérésből.

MNO
2011. 09. 14. 14:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Merlin – the lifestyle communication agency elemzése online kérdőíves felméréssel, két szakértő bevonásával, valamint négy kutatóintézet adatainak felhasználásával készült – közölte a kutatást végző cég szerdán az MTI-vel.

A megfelelő iskola keresése 24,8 százalék szerint „kizárólag az anya”, 24 százalék szerint „jellemzően az anya” feladata, a válaszadók mindössze 1,6 százaléka véli úgy, hogy ez „jellemzően” vagy „kizárólag az apa” dolga lenne. A tanszerek és iskolaszerek megvásárlása a válaszadók 65 százalékánál a nőkre hárul, 32 százalék szerint mindkét szülő megteszi, önállóan az apák 1,6 százaléka.

A megkérdezettek 48 százaléka szerint tanévzárón és egyéb iskolai rendezvényeken főként a nők vesznek részt, mindkét szülő a megkérdezettek 43,2 százaléka esetében. A szülői értekezleten – 73 százalék szerint – az édesanyák, csaknem 21 százalék szerint a két szülő együtt vesz részt, míg egyedül az apák 3,2 százaléka jelenik meg.

Reggel a gyerekeket a nők viszik iskolába a válaszadók 44 százalékánál, 28 százalék szerint a két szülő egyformán részt vállal, 13,6 százalék szerint jellemzően az apa vállalja a feladatot. A tanítás végén az anyák mennek – 54 százalék – a gyerekért, a két szülő egyformán 23,2 százalékban, jellemzően az apa 6,4 százalékban. A különórák szervezését az anyák 62 százaléka végzi, kizárólagosan az apák 2,4 százaléka. A felmérésben részt vevő nők 66 százaléka a leckék kikérdezését is beilleszti napirendjébe.

Mindezek ellenére a válaszadó férfiak 41,66 százaléka úgy véli, közepesen vesz részt az iskolával kapcsolatos feladatok ellátásában, amivel jellemzően (54,16 százalékban) elégedettek is. A megkérdezett nők csaknem 90 százaléka gondolja úgy, hogy „nagy” és „nagyon nagy” mértékben az anyákra hárulnak az iskolával kapcsolatos tevékenységek. A férfiak és nők csaknem 65 százaléka szerint az anyának „nagy” és „nagyon nagy” mértékben részt kell vennie az iskolai teendőkben.

A megkérdezettek felénél ezekben a tevékenységekben egyáltalán nem segít a nagyszülő, 43 százalék szerint nem is feladata.

Farkas Luca klinikai szakpszichológus, a Vadaskert Alapítvány családterápiás szakértője úgy véli, hogy a teljesítménnyel kapcsolatos követelményeket inkább a szülők képviselik, és szerinte ez így is van rendjén.

Péley Bernadette, a PTE BTK Pszichológiai Intézet kutatója úgy látja, hogy már több generációra visszamenőleg kicsi a közvetlen, napi szintű nagyszülői szerepvállalás, nemcsak az iskolával kapcsolatos feladatok, hanem a teljes gyereknevelés terén is.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.