Nem a legszerencsésebb időpontra, vasárnap este fél 9-re hirdette meg előadását az Akademia Ruchu (Mozgás Akadémia) a budapesti Városligetben. De hát nincs mit tenni, szabadtéri fényjátéknak kizárólag naplemente után van értelme, így a „fényszínészek” is megvárták, amíg teljesen besötétedik a liget Millenniumi hídfőjénél, a Városligeti-tó partján. A csónakázótó mellé már gondosan bekészítették az 50-szer 50 centiméteres, fémrudakkal megerősített, belül 4-4 gyertyával megvilágított papírdobozokat, amelyeket aztán a lassan zenébe átillanó gépi tücsökciripelés által kísérve kiszórtak a nézők és a hosszanti színpad közé.
Amint végeztek a bő száz kocka kihelyezésével, az eleinte mintegy 100 fős nézősereg több százra duzzadt. Nyilván sokakat érdekelt, „mit vétettek” egy sereg üldögélő ember figyelő szemei előtt a fénydobozok. Már eltelt fél óra is az előadás kezdete óta, amikor a feketébe öltözött művészek újra felkapták a fényforrásokat, a hosszúkás színpadra vitték, és elkezdett összeállni egy felirat. A zene egyre hangosabb volt, a betűk egyre talányosabbak, hisz ebben a fázisban még nem a végleges rendjükben helyezték el a kockákat… Végül összeállt a három szó: „A változások hídja”.
Ezzel még nem volt vége az előadásnak. Az egyik „figura” papirost vett elő, és a rajta lévő útmutatások alapján variálni kezdték a betűket – itt sem pár percre tessék gondolni –, ám akárhogy próbálkoztak, vélhetően nem sikerült kirakni azt a kockaformációt, amit szerettek volna. Ekkor már mintegy 300-an figyelték az eseményeket, amelyeket a világhírű lengyel társulat oltási munkálatai zártak – földhöz csapták az égő kockákat.
A szerző felvételei
Az Akademia Ruchu színházat – a Polinst.hu-n található információk szerint – 1973-ban alapították Varsóban, létrejötte óta Wojciech Krukowski vezeti. Profiljuk a „színházi viselkedés”, a mozgás- és a vizuális kultúra legkülönfélébb helyszíneken – gyárterület, utca, természet – való bemutatása, törekedve arra, hogy újradefiniálják a város és a színház viszonyát. A formateremtőnek számító alternatív gárda túl van mintegy 600 előadáson, nyílt színi akción, bejárva a világot Venezuelától Japánig. Az emlékezetes városligeti „megmozdulást” a Szépművészeti Múzeum, a lengyel nagykövetség és a Lengyel Intézet tette lehetővé.

Ezek az árulkodó jelek mutatják, hogy Magyar Pétert nagyon érzékeny pontján érinti a bennfentes kereskedés ügye