Dicsérjük Florát tavasz idején!

Berszán György
2000. 04. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap kezdődtek Tácon, az egykori rómaitelepülésen, Gorsium-Herculiában az ókorihagyományokat felelevenítő Floralia-ünnepségek.A kosztümös gladiátorküzdelemmel, virágkötőbemutatóval és virágvásárral, az ókorikézművességet és a római kori gyermekjátékokatbemutató programokkal színesített,egyre nagyobb tömegeket vonzó ünnepségsorozatmájus végén Aquincumban folytatódik.A jövő szerdáig tartó gorsiumi programválaszték némileg eltér az ugyancsak színesen szervezett aquincumitól: helyszínein ma délelőtt 11 órakor felelevenítik Septimius Severus (Kr. u. 193-211 között uralkodott) 202. évi látogatását. (A császár a párthus háborúk után Keletről Rómába menet ejtette útjába Gorsiumot. Kizárólag ide tért be a limes mentén fekvő tartományok városai közül.) Az antik színház iránt érdeklődők Pécsi Ildikó rendezésében Arisztophanész (Kr. e. 450-385 körül) Lüszisztraté című darabját tekinthetik meg.Az Aquincumi Múzeum, valamint a Magyar Virágkötők és -kereskedők Szakmai Egyesülete tavaszünnepének kapcsolódó programja a május 26-án nyíló Kelta asszonyok, római hölgyek című viselettörténeti kiállítás, amelynek jegyében virágkötészeti versenyt hirdetnek meg az óbudai szervezők. Ha részt vesznek benne, a látogatók maguk is próbára tehetik ügyességüket: virágdíszítéseket, koszorúkat, díszítő kompozíciókat készíthetnek. (Gorsiumba virágkiállítás és -vásár is csalogatja az érdeklődőket.) Ki lehet majd próbálni a félelmetes római légiók fegyvereit, magunkra ölthetjük az ősi kelta és római viseletet, ékszereket; emlékérméket és agyagedényeket formázhatunk, de ha úgy tartja kedvünk, római kocsin is végighajtathatunk az aquincumi fórumon. S ha ezek után esetleg kifáradunk és megéhezünk, a 2000 évvel ezelőtti konyhaművészet remekeit kóstolgathatjuk.Az elképzelések szerint a nap zárásaként egy római gályát is vízre – vagyis az Isterre – bocsátanak majd. A látogatók száma természetesen időjárásfüggő, de a várakozások szerint még esős időben is kilátogat legalább négyezer-négyezer-ötszáz érdeklődő. A legtöbben 1991-ben fordultak meg Aquincumban: ekkor több mint ötezren voltak kíváncsiak Florára – tudtuk meg Lengyelné Kurucz Katalintól, az Aquincumi Múzeum közönségkapcsolatokért felelős munkatársától.Az antikvárcsemegének számító, 1902-ben kiadott, majd 1985-ben utánnyomott Pecz Vilmos-féle Ókori lexikon szerint Flora ősrégi szabin istennő a föld termékenységének, a tavasznak, a virágoknak s általában a virágzó ifjúság örömeinek istennője. A monda szerint Titus Tatius szabin király honosította meg a tiszteletét Rómában, s a város második királya – az első Romulus volt -, Numa Pompilius (Kr. e. 715-672 között uralkodott) külön papot, Flamen Floralist rendelte a tiszteletére. Flora ősi temploma eredetileg a legendás Quirinalison, Róma egyik halmán állt, azon, amelyen a királyi palota emelkedett. Kr. e. 238-ban azonban újabb szent hely épült a tiszteletére a Circus Maximus közelében. Magát az ünnepet még a pun háborúk idején, Sibylla könyveinek sugalmazására vezették be, Floralia, más nevén Ludi Florales elnevezéssel. Országos válság idején a rómaiak az úgynevezett Sibylla-könyvek jóslatgyűjteményéhez folyamodtak tanácsért, amelyet – legalábbis úgy tartották – a cumaei barlangban lakó jósnő, Sibylla írt az ősidőkben. Sibyllát évszázadokon át az isteni akarat közvetítőjeként tartották számon a rómaiak.A ceremónián az emberek (az állatok is) virág-, főleg rózsadíszben jelentek meg, a nők megszokott ruházatuktól elütő, lenge, máskor tilos öltözetben mutatkoztak. A vidám kedvű polgárok tarkabarka virágfüzérrel fölékesítve táncoltak, otthonukban az asztalokat és a bútorokat virággal díszítették. A hagyomány szerint az ünnepség első öt napján az aedilis curulis (a nyilvános játékok megszervezésére ügyelő főtisztviselő, kezdetben csak a patríciusok közül választották) felügyelete alatt a színházakban az erkölcstelenség határát súroló mimusokat, vagyis szicíliai eredetű bohózatokat adtak elő. A valóságos színészek nélküli színielőadásokat olyan műkedvelő félvilági hölgyek rendezték, akik adott jelre ledobták magukról ruháikat, és meztelenül táncoltak. Az ünnepi programok részeként – valószínűleg az állatviadalok paródiájaképpen – kecskék és nyulak mókás párharca zajlott a cirkuszban. Az utolsó napon a rómaiak levadászták az állatokat. A játékok alatt borsót és lencsét szórtak szét a szegények között, illetve ingyenebédre szóló meghívókat osztogattak.A Nagy képes világtörténet kissé élesebben fogalmaz: „A Floralia eredetileg a tavasz első gyümölcseinek felajánlására szolgált, s ez az eszméjében egyszerű és ártatlan ünnep majdnem minden nép körében megalakult társadalmi életének első korszakában. De a rómaiaknál erkölcsiségük válságos pillanatában érzékies szórakozássá, vad orgiává fajult.” Épp e miatt a szabadosság miatt a későbbi keresztény írók szemében a Floralia-kultusz sokáig a latin pogányság erkölcstelenségének bizonyítéka lett, a moralisták évszázadok múltán is ekként hivatkoztak rá. Ezzel együtt különösen tisztelték Florát az ifjúság körében: a hellenisztikus korban némelykor a szépség és a szerelem istennőjével, Aphroditéval azonosították. Kr. e. 173-tól – kultusza egészen a Kr. u. IV. századig fennmaradt – a Floralia állandó hatnapos ünnep lett, amely minden évben április 28-tól május 3-ig tartott.Érdeklődésünkre Petres Éva régész, a Tác határában fekvő Gorsium-Herculia szabadtéri régészeti parkban zajló programok főszervezője elmondta: a római virágünnepről 1970 óta emlékeznek meg minden tavasszal – 1996 óta megújult formában -, ügyelve arra, hogy az Aquincumban rendezendő ugyanilyen ünnep ne azonos hétvégére essen az övékkel. Ennek elkerülése érdekében az aquincumiak rendezvényüket egy hónappal későbbre, azaz május 27-28-ra tették át, „így a hagyományos időpontot mi foglalhattuk le”. Gorsium-Herculia különben a legnagyobb régészeti park a Kárpát-medencében: az 1958 óta folyó ásatások városfalakat és kapukat, oszlopokkal díszített utcákat, a fórumot, templomokat, Alsó-Pannónia tartománygyűlésének csarnokait és szentélyeit tárták fel.Petres Éva, a bronzkor, a kora vaskor és a kelta idők ismert kutatója optimista a jövőt illetően. Szerinte a további ásatások – a valamikori római település szerencsére, a hozzá tartozó külső negyedekkel, temetőkkel együtt beépítetlen közterületen fekszik – a jövőben egy magyarországi Pompejit tárnak a látogatók elé.A legnagyobb közönségsikert egyébként Tácon és Aquincumban egyaránt – az eddigi tapasztalatok legalábbis ezt mutatják – az alkalmanként többször is porondra lépő gladiátorküzdelmek résztvevői aratják. Az egyelőre egyetlen, ókori mintára alakult váci gladiátorszervezet Familia Gladiatora Kulturális Egyesület néven működik. Mint Weixelbaum János, a gladiátorok vezetője – „civilben” pedagógus – a Magyar Nemzet érdeklődésére elmondta, első nyilvános fellépésük óta (ez még 1986-ban volt, a Vác melletti Törökmezőn) közel 300-szor léptek a nagyközönség elé. Külföldön is gyakran vendégszerepelnek, ahol a különféle hagyományőrző csoportoknak lényegesen mélyebbre nyúlik a társadalmi gyökerük, mint nálunk. Állandó létszámuk tizennyolc fő, de néha cserélődnek a harcosok.A korabeli harci mozgások imitációja, az egyes fogások a gladiátorok karatetudására épülnek (Weixelbaum János tíz esztendeig karateedző volt). A korhű támadó- és védekezőfegyverek vasból és marhabőrből készülnek, de a pengéjüket nem élesítik. Tompaságuk miatt a súlyuk mégis valamivel nagyobb, mint az eredeti rómaiaké volt. Egy gladiátor felszerelése így nemritkán meghaladja a huszonkét kilogrammot. A sisak, a vértezet, a lábvasak, a pajzs, illetve a küzdőszerszámok (kard, dárda, buzogány, tőr, parittya, vetőháló stb.) teszik ki ezt a tekintélyesnek mondható súlyt. Tizenegy fellépésük egyenként ötvenperces, amelyek – a meghívó fél igénye szerint – lehetnek ismeretterjesztő jellegűek, humoros vagy éppen misztikus hangulatúak. A bemutatók alatt játszott zenei anyagokról megtudtuk, hogy azok voltaképpen archaikus zene rekonstrukciói, illetve sejtelmes dobzenék.Az Aquincumi Múzeum sajtóért felelős munkatársa elmondta, hogy a honi gladiátorok nem csak közelharcban tűnnek ki. A korabeli arénák atmoszféráját egyedülálló módon visszaadó kardforgató tevékenységük mellett pénzügyi támogatásban részesítették az egykori római város szerény költségvetésű, ám annál kitartóbb kutatóit: a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumával és a Pro Aquinco Alapítvánnyal összefogva támogatták a rommezőn korábban fellelt Mithras-szentély, a Kr. u. a III. század elején épült Marcus Aurelius Victorinus Mithraneum restaurációs munkálatait. Így már eredeti helyén láthatók a pódiumba illesztett oltárkövek, valamint a szentélyben álló kultuszkép, amely a sziklából születő Mithrast ábrázolja. (Mithras – pontosabban: Mithra – ősi iráni isten, akinek kultusza a hellenisztikus korban egész Kis-Ázsiában elterjedt, a Kr. e. I. században Rómába, majd Pannóniába is eljutott. Mithrast általában a Nappal azonosították, népszerűsége főként a hivatalnoki kar és a katonaság körében volt számottevő.)Flora emlékét nem csak művészeti alkotások őrzik. (Legismertebb szobra a nápolyi múzeumban őrzött Flora Farnese, amely a Kr. e. IV-III. századi görög minta alapján készülhetett.) A klasszika-filológusok szerint a legkitűnőbb történetíró, a Traianus császár korában élt Publius Cornelius Tacitus Évkönyvek (Annales) című munkájában Tiberius császár érdemeinek méltatásánál utalásszerűen olvashatunk róla: „Ugyancsak ez idő tájt avatott fel a kortól vagy tűzvésztől elpusztult, illetve Augustus által megkezdett néhány templomot: a Circus Maximus mellett Liberét (...), ugyanazon a helyen Florának Lucius és Marcus Publicius aedilisektől építtetett szentélyét.” Tacituson kívül az augustusi kor költője, Publius Naso Ovidius (Kr. e. 43. – Kr. u. 17.) hagyományozott ránk feljegyzéseket Flora ünnepéről. Fasti (Naptár) című elbeszélő költeményében a római kultusz ünnepeivel kapcsolatos mítoszokat sorolta fel, naptári sorrendben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.