A zene és a nyelv igézetében

2000. 05. 12. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi a titka annak, ha valaki 18 évesen, több száz induló közül megnyeri az országos középiskolai tanulmányi versenyt, a gimnazisták lassanötvenéves nagy tehetségkutató vetélkedőjét.S amire még nem volt példa: egyszerre három tárgyból is? Az érintett szerint semmi különös.A vele készült beszélgetés alapján valami azért kellett hozzá. Székely Réka, a fővárosi Fazekas Mihály Gyakorlógimnázium tanulója az idei OKTV győztese magyar irodalomból, angol és olasz nyelvből.- Te jó ég, muszáj ezt? – kérdi zavartan. Elfogódottsága a fényképezőgép csattogásának szól: nincs hozzászokva, hogy fotózzák. A gimnázium első emeleti tárgyalójában találkozunk, az ablakokon beömlő fénykévék és mindennapos dolgaikra siető diákok között. A rövid, barna hajú lány szürke pólót és farmernadrágot visel; vállára vetve az elmaradhatatlan hátizsák; első látásra csupán egy az iskolában tanuló 1200 diák közül, holott a többi aligha mondhat magáénak ekkora eredményt. De Réka ennek sem tulajdonít különösebb jelentőséget: „Amúgy is szeretek olvasni – mondja -, Dsida Jenő az egyik kedvencem. Angolul manapság egyre több középiskolás tud, az olasznak meg a dallama tetszett meg...”Jobban megnézve pólója is árulkodik e vonzalomról: mellén Firenze felirat virít. Csupán négy éve tanul olaszul, itt, a gimnáziumban kezdte el, de ahogy elbűvöli a nyelv lejtése, úgy egyre gyorsabb, egyedi tempót diktál: előreszalad a könyvben, előbb csak néhány leckével jár társai előtt, aztán mikor a különbség már szembeötlő, külön tanár oktatja. „A heti három óra nem túl sok; meg aztán az a tötymörgés...” – magyarázza. A nyelven túl elbűvölik az olaszok is, na nem a rádióból, tévéből, moziból vagy a divatáruboltok kirakatából megismerhető olaszság – Mario Lanza és Adriano Celentano egy-egy száma még elmegy, de Franco Nerót például csak a Honfoglalásban látta először, Bud Spencer és Terence Hill nem az ő stílusa (nem vonzza a csetepaté), holdjáró cipőt vagy kivágott ruhát pedig semmi pénzért sem venne fel -, hanem a mentalitás: „Vonzott, hogy olyan kedves emberek, szeretnek közösségben lenni, s beszélgetni” – villant fel egy szerény mosolyt. A felsorolt tulajdonságok csak mérsékelten jellemzőek rá: „Nem vagyok az a hajnalig kimaradó típus, persze mimóza sem. Che, io sono (Nos, ez vagyok én)” – összegez újabb mosollyal.Dsida Jenővel már más a helyzet: ott is a zene felől indult a kaland, de elbűvölte a költő gondolatisága is; OKTV-munkáját is épp e két jellemző elemzésének szentelte, Költőség és zeneiség Dsida Jenő műveiben címmel. Hogy épp ő nyert, azt jórészt a szerencsének tulajdonítja; habár, mint említi, azért tanult is rá. Ahogy némi unszolásra kitűnik, nem is keveset: felfrissítette a három gimnáziumi év anyagát, ehhez jött még az életmű átböngészése, és a több száz oldalt áttekintő könyvtárazás. Utóbbiak kiválasztásában, fénymásolásában családi ismerős, feldolgozásában külön tanár segítette. „Úgyhogy a győzelem nem csak az én érdemem, ha onnan nézzük...” – teszi hozzá. De mindezt megtanulnia azért csak neki kellett: szabad idejében, két különóra közti szünetekben, éjjelente szakít rá egy-két órát; úgyhogy azt sem tudja pontosan megmondani, mennyi időt szánt a feladatra.Egyébként az idő az egyetlen, amivel hadilábon áll: szeretné, ha elege lehetne belőle, de nincs. Mármint nincs elég szabadideje. Kettő után szabadul az iskolából, s délutánjait ezek után főleg különórái töltik ki: hétfőn, szerdán és pénteken hattól nyolcig olasz; szerdán háromtól hatig kórus; pénteken nyolc után zenekar; és akkor még ott az angol, hetente egyszer, előzetes megbeszélés szerint. Csekély beosztatlan idejében az iskolai és különóráira készül. Énekel, hatodik éve brácsázik, előtte négy évig hegedült és gitározott – kórusbéli, illetve zenekari elfoglaltságait ez magyarázza, na meg azt, hogy a zeneóráknak a lakásához közeli Dohnányi Ernő Zeneiskola ad otthont. Gyakorolni – legalábbis saját bevallása szerint – nem szokott. Hogy miért? „Nem szándékosan. Legtöbbször egyszűen így jön ki... ” – mondja. Amikor nem kell tanulnia, biciklijére kap, vagy macskáival játszik; amúgy a színházat részesíti előnyben a mozival szemben. Legutoljára Az ember tragédiáját látta a Madáchban, de nem igazán tudja, pontosan mikor.Az elmondottak alapján céltudatos, összefogott, fegyelmezett egyéniségnek tűnik; ölében összekulcsolt kézzel, nyugodtan várja a következő kérdést is. Hogy hogyan bírja mindezt? „Csak elhatározás kérdése – mondja szerényen. – Szívesen foglalkozom tovább azzal, amit egyszer már elkezdtem...” – toldja még meg, ám a döntő magyarázat azonban alighanem szülei hozzáállásában rejlik. Mára mindketten nyugdíjasok, korábban a textilszakmában dolgoztak, s mind nővére, mind az ő esetében úgy gondolták, hogy a felsőfokú végzettség megszerzése a legkevesebb, amit el kell érniük, ezért kezdettől fogva arra nevelték őket, hogy a kötelesség az első. „Ha valamit meg kell csinálni, akkor meg kell csinálni” – idézi apja kedvenc szavajárását Réka, de siet hozzátenni: nem maximalista, inkább optimalista módon követeltek tőlük. Szülei alsós korában rendszeresen tanultak vele, illetve ellenőrizték, hogy elkészítette e a házi feladatát. Manapság már nincs szükség ilyesmire: a feladat teljesítése Réka vérévé vált, komoly lelkiismeret-furdalást okoz például egy-egy lecke elbliccelése... Nővére – érdekes egybeesés – olasztanár lett; de jelenleg is tanul, Réka még nem döntötte el pontosan, mi is akar lenni. Jogász vagy bölcsész – fedi fel az alternatívákat. A család a jogászkodást valamivel nagyobb örömmel fogadná, neki viszont a bölcsész pálya jobban tetszene. Bár a jogászkodás jobb megélhetést nyújt – teszi hozzá gyakorlatiasan.- Bocsánat... – áll fel hirtelen. Indulnia kell. Az egyetemre tart, hogy beadja az OKTV-papírokat: győzelmével felvételi mentességet nyert a bölcsészkarra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.