Az első szabad választás után

Krómer István
2000. 06. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Antall-kormány komoly vonakodás nélkülvégrehajtotta azt, amit az ország globálisfelnyitása terén elődje még hátrahagyott,de igyekezett megvédeni a társadalmat az emiatt rázúduló terhektől. 1990 nyarán sok választási lehetőség nem is maradt.A Szovjetunió nyilvánvalóvá tette, hogy feladja itteni állásait, s ennek megfelelően úgy döntött, nem finanszírozza tovább transzferábilis, puha valutáért kapható nyersanyagokkal és energiahordozókkal az ellenfélnek átadott területet. Szerepét a Nyugat nem sietett átvenni, ellenkezőleg, a megbízható élcsapat által a háttérben és a nyugati nyilvánosság fórumain Lakitelek óta veszélyesen nacionalistának minősített párt kormányra jutásakor éppenséggel kivonta korábban itt állomásoztatott tőkéjét is. Az ország deviza- és olajtartalékai végére ért, s ebből már következett is az új hatalom morális bátorságát megroppantó taxisblokád. Az Antall-kormány első költségvetése elfogadása előtt már elvérzett, ám haldokolva is végrehajtotta a kapitalista átalakítás legfájdalmasabb lépéseit. Felszabadította az árakat, megvonta a dotációkat, liberalizálta a külkereskedelmet, kemény csődtörvénnyel szelektálta a vállalatokat, az államadósság fullasztó terheit enyhítendő külföldi kézbe adta a magyar feldolgozóipar és kereskedelem legértékesebb egységeit.Kezelni próbálta a magyar társadalomnak legfájdalmasabb sokkot jelentő munkanélküliséget, s elszenvedte, hogy ellenfelei egyszerre vádolják szociális érzéketlenséggel és az államháztartás viszszaszorításának szabotálásával. Megpróbált a privatizációban teret engedni a kistulajdonosi vagyonszerzésnek, ezzel erősítve a középosztály esélyeit. (Igaz, ez nagyrészt végül a helyzeti előnnyel rendelkező MSZP-kliensek malmára hajtotta a vizet.) Lépései közül számos vitatható: lassúbb, fokozatosabb liberalizációval és enyhébb csődtörvénnyel valószínűleg többet meg lehetett volna menteni a nemzeti iparból. A bankok konszolidálását szigorú felelősségre vonással és kemény feltételekkel kellett volna párosítani. Mindamellett jóvátehetetlen bűnöket az Antall-kormány nem követett el: megőrizte nemzeti tulajdonban a stratégiai vállalatokat és bankokat, a magyar munkaerő árát csak az elengedhetetlen mértékben hagyta leértékelni, a nemzeti termék zuhanásánál kisebb mértékben csökkentette a humán szféra finanszírozását, s nem bontotta meg a szolidaritás társadalombiztosítási kötelékeit. Ezeket a bűnöket sorra-rendre a Bokros Lajos által baloldali illúzióiból kijózanított Horn-kormány követte el.Az Antall-korszak ellenzékének is a taxisblokád volt a vízválasztója: az SZDSZ habozás nélkül támogatta a törvénytelen megmozdulást, s a kormány megbuktatására próbálta kiaknázni, a Fidesz viszont a törvényesség keretein belül maradt. A Fidesznek és az SZDSZ-nek az antikommunista retorika által megnyert része kezdte felismerni az egykori állampárti struktúrák továbbéléséből származó veszélyeket, azt, hogy a látszólag letűnt rendszert egykor létrehozó, működtető és hasznát a rendszerváltozás után is élvező elit visszatérhet a politikai hatalomba is. Az antikommunizmust csak taktikai fegyverként forgató, a közös kutatóintézeti és pártbeli szocializáció miatt az MSZP visszatérését különösebben nagy bajnak nem tartó SZDSZ-es „kemény mag” a „megalvadt struktúrákat” adottságnak véve az e struktúrák főszereplőivel való szövetségkötés módozatait kezdte keresni.Mivel a tagság döntő részét az antikommunista szlogenek hatására beáramló mezei hadak alkották, az alapítók átmenetileg elveszítették az SZDSZ formális irányítását, informális hatalmukkal azonban rövid úton sikerült visszaszerezniük a pártot Tölgyessy Pétertől és követőitől. Az átmeneti egy évben azonban hozzáláttak egy politikai mentőcsónak, a Demokratikus Charta létrehozásához, s ebben – a szélsőjobboldali veszéllyel riogatva és arra hivatkozva – mint antifasiszta népfrontban szövetséget kötöttek az MSZP erre hajlandó politikusaival, sőt szélsőbaloldali erőkkel is. Ez azután – Fodor Gábor és köre kivételével – rövid úton elidegenítette a Fideszt a chartától. 1992 októberében a Corvin moziban tartott Fidesz-nagygyűlésen fogalmazta meg először Orbán Viktor a polgári középerők összefogásának gondolatát, amelybe az MDF nem antiliberális konzervatív erőit is beleértették, természetesen az akkor még formálisan szövetséges SZDSZ-szel együtt. A szövetséges SZDSZ viszont Fodor Gáboron keresztül megpróbálta a Fideszt az SZDSZ-koncepció kritikátlan megvalósítására átállítani.Fodornak nem sikerült a Fideszt az SZDSZ-hez láncolnia, sikerült viszont kilépésével és a viszály kommunikálásával végzetesen meggyengítenie. A Fidesznek ekkor kellett megszenvednie először a véleményhatalom erejét: bő egy év alatt győzelmi esélyesből a parlamenti küszöbön éppen megkapaszkodni képes párttá vált. A támogatottság zuhanása működésképtelenné tette azt a koncepciót, hogy egy erős Fidesz a gyengébb SZDSZ-szel szövetségben relatív győzelmet szerez, majd – az MSZP viszszatérését megakadályozandó – koalícióra lép a mérsékelt polgári erőkkel. Éppen az ellenkezője történt: a gyenge Fidesz szavazatai hozzásegítették a polgári erőkkel a második fordulóban is versengő, így az MSZP-t egyéni győzelmekhez és abszolút többséghez segítő SZDSZ-t korábbi pozíciója részleges megőrzéséhez, amelynek birtokában az SZDSZ koalícióra lépett az MSZP-vel. Ebben a koalícióban (Horn Gyula után) már szinte maradéktalanul sikerült érvényre juttatni a globális hatalom szempontjait.A Fidesz képes volt arra, hogy a rendszerváltozás társadalmilag hátrányos folyamataira érdemben reflektáljon, és 1996-os vitairatának Tellér Gyula által készített, átfogó diagnózisában először fogalmazta meg vállalhatatlan politikai szélsőségektől mentesen a rendszerváltozás alapdilemmáját: a modernizáció külső burka alatt a társadalom erőforrásainak a társadalom alsó kétharmadától való folyamatos (ki)áramoltatását a belső nagytulajdonosok, illetve külső jogcímesek felé. Ebből kiindulva választási programjában a Fidesz először állított fel a társadalom sérült szöveteinek regenerálásához elengedhetetlen reális diagnózist is, ami döntő szerepet játszott az 1998-as választási győzelemhez szükséges társadalmi támogatottság megszerzésében.E programmal a Fidesz maga mögé állította az önpusztító belső harcokban meggyengült jobbközép pártok híveinek nagyobb részét, miközben ezzel párhuzamosan az SZDSZ-ből az MSZP-koalíció miatt kiábrándultak számára is választási lehetőséget nyújtott. A Fidesz képes volt arra, hogy elszakadjon a társadalmi következményekkel nem számoló doktriner liberalizmustól. Ráérzett arra, hogy a további dereguláció alapvetően nem a társadalom többségének érdekeit szolgálja, csupán a gazdasági erőfölényben lévő multinacionális tőke és az azzal részleges szövetséget kötött MSZP-s klientúra-burzsoázia esélyeit növeli. Programjában ezért a társadalmi közép megerősítését, a magyar társadalom egyre nyilvánvalóbb válságtüneteinek (közeledő demográfiai katasztrófa, kritikus morbiditási és mortalitási mutatók, a társadalom kasztosodása, a társadalmi mobilitás csökkenése) enyhítését szolgáló, esélyteremtő állam megteremtését tűzte ki célul.A kormányzás első másfél évében a természeti katasztrófák, a világgazdasági környezet átmeneti romlása, valamint a minden kormányra háruló erős külső és belső lobbikényszerek közepette a helyesen megfogalmazott elveket csak részben sikerült érvényre juttatni, amit az is mutat, hogy a jövedelmi olló tovább nyílt, a külföldi jövedelemtulajdonosok továbbra is meglehetősen csekély mértékben vállalnak részt az általuk (ki)használt társadalom újratermeléséből. Sikerült mindezek ellenére elérni, hogy a családtámogatási rendszer után a lakásprogram megvalósítása is jó úton induljon el.A tervezett komoly minimálbér-emelés és a családi adókedvezmények kiterjesztése a társadalmi közép megerősítésének és alulról való bővítésének határozott szándékát tanúsítja. Az autópálya-építés magyar vállalkozói körnek juttatása, a villamosenergia-szektor liberalizálásának lelassítása és a befagyott költségek társadalmilag méltányos kezelése érdekében való újragondolása, a gyógyszergyártókkal és -kereskedőkkel folytatott kemény áralku, az üzemanyagárak gyors emelkedése után kezdeményezett versenyhivatali vizsgálat és a gázárak kordában tartása ügyében tanúsított határozottság összességében megmutatja, hogy a polgári kormány elődeinél lényegesen tudatosabban képviseli a magyar társadalom érdekeit a monopolhelyzetükkel (vissza)élő nagy cégekkel szemben. Ha ehhez hozzátesszük, hogy ugyanez a kormány a társadalom számára hasznos nagyberuházásokat (például az Audi-gyár bővítése) demonstratívan támogatja, elmondható, hogy a polgári koalíció kormánya a rendszerváltozás során a legsikeresebben képes összeegyeztetni az egymásnak sokszor ellentmondó gazdasági és társadalmi érdekeket. Ez az eddigieknél jobb esélyt kínál a rendszerváltozás negatív folyamatainak fokozatos korrekciójára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.