Reptérgondok

Kiss G.
2000. 08. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vidéki, kisgépek fogadására alkalmas nemzetközi reptereink életképességét és egyúttal idegenforgalmi megítélésünket is rontják azok a kiszállási díjak, amelyekkel számolniuk kell a külföldről hozzánk, illetve tőlünk a határokon túlra igyekvőknek. A repterek használati díjain kívül ugyanis fizetniük kell az ideiglenes határnyitás költségeit, a hatóságok borsos munkadíját is.Míg Nyugat-Európában kiépített és jól prosperáló kisreptérhálózat van – ahol nem jelent semmiféle problémát egy külföldi utas gyors be- vagy kiléptetése –, nálunk bonyolult és főként költséges procedúrával jár mindez – mondta a Magyar Nemzetnek Kóré Vilmos, a fertőszentmiklósi reptér vezetője.A német, a svájci, az olasz repülőnek általában eszébe sem jut, hogy napokkal-hetekkel előre jelezze érkezését. Nemegyszer a levegőből szól, és talán örök időre elveszhet a hazai repterek számára, ha nem engedik meg leszállását. A magyar eljárásjog és gyakorlat azonban nem olyan rugalmas, mint a Nyugat-Európában megszokott. Elvileg tíz nappal a tervezett határnyitás előtt már engedélyt kell kérni, és magas költségei vannak a hatóságok kiszállásainak is. Az időhatár sok esetben tarthatatlan, ezért Fertőszentmiklóson az egész szezonra megrendelték a szolgáltatást, a díjakat azonban végképp nem tudják az utasra terhelni. Már így is gyakran zúgolódnak a körülményesség, az árak miatt.A határőrszolgálat óránként 6750 forintért megy és stemplizi az útleveleket. A vámosok hétköznap ezer, hétvégenként ezerötszáz forintos órabért kérnek. Emellett saját utasbiztonsági szolgálatot kell fenntartani, ami tovább növeli a költségeket. Tavaly 4,8 milliós veszteséget kellett elkönyvelniük emiatt, de idén sem javul a helyzet. Csak az április 20-i szezonnyitást követő tizenegy nap adatai szerint hetvenhét nemzetközi gép, rajta 198 utas érkezett a szentmiklósi kifutópályára. Ez idő alatt a határőrség számlájára 415 ezer (utasonként 2097) forintot, míg a vám- és pénzügyőrséghez 99 500 (fejenként 503) forintot utaltak át. Az utasbiztonsági szolgálat fenntartása további 61 ezer forintot emésztett fel. Több mint 576 ezret fizettek ki – a befolyt 400 ezerrel szemben. A forgalmasabb nyári hónapok csak növelték a hiányt.Akkor miért csinálják? A belföldi utasok, a bérelt gépállások némileg kárpótolják őket, és úgy vélik, hosszú távon nyereségessé kell válnia a vállalkozásnak, hiszen Nyugaton egymást érik a hasonló, gazdaságosan működő kisrepterek. Előbb-utóbb profitálniuk kell a kitartásukért, míg előrébb lépni a terhek megosztásával lehetne – mondja Kóré. „Odaát” állami szerepvállalással biztosítják a határforgalmi kiadásokat, de szerinte előremutató a sármelléki példa is. Ott a Magyar Turizmus Rt. biztosít ebben a szezonban forrásokat a külföldiek határátléptetéséhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.