Megújult vasúti fővonal

Putsay Gábor
2000. 09. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap nyitották meg a forgalom előtt a Felsőzsolca– Hidasnémeti közötti, 67 kilométer hosszú, felújított vasúti fővonalat, amely egyben részét képezi a IX. páneurópai közlekedési korridornak. A teljes vasúti infrastruktúrát a MÁV Mélyépítő, Tervező és Magasépítő Rt. (MÁV MTM) hárommilliárd forintért építette újjá, ezzel a fővonal teljes hosszán száz kilométeres sebességgel haladhatnak a nagy tengelynyomású nemzetközi szerelvények is. Hidasnémetiben az ünnepélyes átadáson jelen volt Stumpf István kancelláriaminiszter, Manninger Jenő, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium, Fónagy János, a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára és Kukely Márton, a MÁV vezérigazgatója.A páneurópai korridorokat alkotó vasútvonalak mielőbbi modernizációja feltétele annak, hogy Magyarország vasúti közlekedése beilleszkedjen az EU egységes közlekedési rendszerébe.A Felsőzsolca–Hidasnémeti közötti vasúti pálya része a Balti-tenger, a Földközi-tenger keleti medencéje, illetve a Fekete-tenger térsége között kapcsolatot teremtő nemzetközi fővonalnak.Egy vonal rekonstrukcióját követően lényegesen csökkennek a menetidők – ebben az esetben 23 perccel hamarabb lehet eljutni Miskolcról az országhatárig –, és ami még ennél is fontosabb, lényegesen megnő a vasútvonal átbocsátókapacitása. Mindez megteremti a gazdasági alapot ahhoz, hogy az érintett térségek bekapcsolódjanak az európai vérkeringésbe, és megfelelő vonzerejük legyen a letelepedni szándékozó hazai és nemzetközi tőke számára.A Felsőzsolca–Hidasnémeti vasútvonal a térség közlekedésében is alapvető fontosságú. A vonal – amelyet 1860. augusztus 14-én nyitottak meg – nagyrészt párhuzamosan halad a 3-as számú főúttal, és érinti a régió nagyobb településeit. Évente 700-800 ezer utas használja, a teherforgalom megközelíti az egymillió tonnát, ebből a helyi forgalom 530 ezer tonna. A vasúti infrastruktúrát legutóbb 1964–1969 között építették át, a forgalmas nemzetközi fővonalon a vonatok harminc év alatt „elhasználták” a pályát, amelyen az utóbbi években csupán 40–80 kilométeres sebességgel lehetett közlekedni. Valló Gábor, a MÁV MTM Rt. stratégiai fejlesztési igazgatója lapunknak elmondta: a 67 kilométeres vonal egyes szakaszain ki kellett cserélni a vasúti felépítményt, a síneket és a váltókat, több állomáson pedig új utasperont építettek. Modernizálták a távközlő és a biztosítóberendezéseket is.A vonal átépítésére fordított hárommilliárd forintot az Európai Fejlesztési Bank (EIB) hitelként adta, erre a költségvetés garanciát vállalt. Magyarországon ez az első befejezett vasúti projekt, amit az EIB finanszírozott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.