időjárás 25°C Apollónia 2022. július 7.
logo

Lemond Boris Johnson

Magyar nagyvállalatok a weben

2000.11.05. 23:00

A tavalyihoz képest harmincöt százalékkal bôvültek, és jelentôs mértékben fejlôdtek a száz legnagyobb magyar vállalat által fenntartott weblapok, de a cégek még mindig nem használják ki maximálisan az internetben rejlô lehetôségeket – derül ki a Carnation Research felmérésébôl. A Carnation Research 2000. szeptember közepén vizsgálódott a száz legnagyobb magyar vállalat internetes megjelenésérôl. A kutatás alapját a Dun & Bradstreet 1999-es Top 100-as listája képezte, amely a vállalatokat nettó árbevételük szerint rangsorolta. A Carnation Research a nemzetközi vizsgálati standardok alapján egy speciális értékelési szempontrendszert dolgozott ki, melynek segítségével hét alapvetô paraméter alapján értékelte a weblapokat. A vizsgálat kiterjedt a megjelenített tartalmak értékére és funkcionalitására, a tranzakciós lehetôségekre, az interaktív alkalmazások jelenlétére, valamint a navigáció, a design és a technikai elemek megvalósítására.A legtöbb cég már felismerte az internetes megjelenésben rejlô hatalmas PR-kapacitást és potenciális üzleti lehetôséget, így a tavalyi évhez képest harmincöt százalékkal bôvült a Top 100 vállalatok által fenntartott weblapok száma. Az 1999 tavaszán végzett Carnation Top 100 kutatás, mely a vállalatok informatikai infrastruktúráját és internetes jelenlétét vizsgálta, még csupán negyvenöt cég webes megjelenésérôl számolhatott be, idén azonban már hatvanegy site strukturált elemzésére kerülhetett sor. Eltérô fejlettséget mutatnak a honlapok tartalmi, esztétikai és technológiai paraméterei. „A színvonalas megjelenésû site-ok sok esetben nem tartalmazzák az alapvetô információkat sem, nem szerepelnek rajta a cég életéhez kapcsolódó hírek, aktualitások és érdekességek. Az internet nyújtotta interaktív megoldásokat pedig még kevesebben alkalmazzák” – mondta Lipkovics Olga, a Carnation Research vezetôje. Az interaktív alkalmazásokat tekintve példaértékûek a Westel 900 és a Malév megoldásai. Tartalmi szempontból kiemelkedô a Pannon GSM és a Richter Gedeon Rt. színvonalasan megfogalmazott, részletes, többnyelvû, képekkel illusztrált, érdekes információkat tartalmazó weblapja.A száz legnagyobb árbevétellel rendelkezô vállalat közül továbbra is a telekommunikációs és informatikai cégek internetes megjelenése a legszínvonalasabb, ôket követik a jelenleg vagy egykor állami tulajdonban lévô szolgáltató vállalatok. Az internet jelentôségét elsôsorban tehát azok a cégek ismerték föl, amelyek az új ügyfelek meggyôzése mellett az ügyfelek megtartását helyezték filozófiájuk középpontjába.A kutatás eredményei azt mutatják, hogy nincs összefüggés a cégek árbevétele és internetes megjelenése között. „Elsôsorban tehát még mindig nem árbevételfüggô egy cég internetes megjelenése. A döntô fontosságú inkább az, hogy az adott vállalat mennyire tartja fontosnak az internetes kommunikációt” – nyilatkozta Lipkovics Olga. Az új médiumban rejlô lehetôségeket felismerô vállalatok fontosnak tartották egy professzionális webfejlesztô csapat kiválasztását, akik magas színvonalon és jól strukturáltan dolgozzák ki a weblap információs architektúráját, tervezik meg internetes arculatát és végzik el a szükséges programozási, valamint fejlesztési feladatokat.Az értékelés hatfokú likertskálán történt, a szakemberek 0–5-ig pontozták a honlapokat. A nulla a kívánt tulajdonság hiányát, az ötös pedig az adott feladatra jelen viszonyok között legjobbnak tekinthetô megoldást jelölte. Az eredmények kiértékelését súlyozott mátrixrendszerben végezték, így minden weblap egy átlagolt pontszámot kapott. A kutatás az hét szempont szerint és a megadott súlyozással vizsgálta a vállalatok webes megjelenését.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.