Szigorú lengyel költségvetés

2000. 11. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az előzetes félelmekre rácáfolva meglepően szigorú költségvetést terjesztett az alsóház elé a napokban a lengyel kormány, amely számára próbakő lesz a büdzsé elfogadása. A tervezeten egyáltalán nem érződik, hogy jövőre parlamenti választásokat tartanak az országban. Megfigyelők azonban a fiskális szigor megtartását már a kormányzó Szolidaritás Választási Akción belüli vezetési válság miatt sem tartják elképzelhetőnek, s attól tartanak, hogy a kisebbségi kabinet a parlamenti vitában enged majd a szakszervezeti vonal nyomá-sának.Lengyelországban a kormány a jövő évi költségvetési tervet a pénzügyminiszter által eredetileg javasolt 1,6 százalékos GDP-arányos gazdasági deficittel fogadta el, amely az idén várhatóan a GDP 2,3 százaléka lesz. A gazdasági deficit újfajta fogalom, júliusban, a Szabadság Unió kiválása, Leszek Balcerowicz távozása után vezette be a pénzügyminisztérium. Ez a konszolidált államháztartási hiányt jelenti a nyugdíjkiadások és az állami bér- és nyugdíjhátralékok nélkül, megtoldva a rendkívüli bevételekkel. A tizenkét havi inflációt 6,6 százalékra tervezték a most decemberre várt kilenc százalék helyett, az évi átlagos pénzromlást pedig 7,2 százalékban valószínűsítették az idei évről várt tíz százalék helyett. A hazai össztermék 2001-ben a terv szerint 5,1 százalékkal nő az idei várható öt százalék után. Az ipari termelés növekedését 8,3 százalékra tervezték. A folyómérleg hiányát a kormány 2001 végére a GDP 6,7 százalékára tette a most december végére várt mintegy hét százalék helyett.A tervet, amely a fiskális felelősségtudatra, az állami pénzügyek stabilitására irányuló szándékot tükröz, a szakértők reálisnak tartják, s nem tekintik választási költségvetésnek. Megjegyzik azonban, hogy a neheze még csak ezután jön. Először is a Szolidaritás-blokknak nincs parlamenti többsége, ráadásul önmaga is belső válsággal küzd, s elvi ellentétek szabdalják többek között költségvetési kérdésekben is. Emiatt fenáll a veszélye, hogy a szakszervezetiek nyomása miatt némiképp felpuhul a feszes terv, s nő a deficit. Ehhez járul, hogy a legerősebb ellenzéki erő, a baloldali, posztkommunista SLD is a szociális kiadások növelését sürgeti. A költségvetés elfogadása gyakorlatilag a kormányból nyáron kivált Szabadság Unió kezében van, a keresztény-liberális párt viszont a fiskális szigor híve, s a kiadási tételek megnyirbálását követeli. A politikai ellentétekkel terhelt problémákhoz járul még, hogy a költségvetés számos olyan törvény elfogadásán múlik, amelyeket a szejm valószínűleg elutasít majd. Így a terv teljesíthetőségét befolyásolja, hogy elfogad-ják-e az egyszer már elutasított adóemeléseket, s beérkeznek-e a várt rendkívüli bevételek.Az alkotmány értelmében a parlamentnek most négy hónapja van a költségvetés elfogadására. Ezután az államfő hét napig mérlegelheti az aláírást. Ha a költségvetés benyújtásától számított négy hónapon belül azt nem terjesztik az elnök elé aláírásra, az államfő tizennégy napon belül döntést hozhat a parlament hivatali idejének lerövidítéséről, új választások kiírásáról. Az azonban biztos, hogy a költségvetés elfogadása vagy elutasítása Jerzy Buzek kisebbségi kormányának próbaköve lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.