Megfogyva, közömbösen

2000. 12. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Útikalauzom, Zolopcsuk Róbert másik képtelen szenvedélye, hogy református goj létére Máramarossziget talán legmózeshitűbb polgára. Viszolyog a disznóhústól, otthon a zongorán ott fekszik szépen összehajtogatva az imakendő, a talesz és az imaszíj, a tefillim, pajeszos fejéről pedig le nem veszi a kapedlit, s ha beköszönt a sábesz, hat ló sem tudná elvontatni hazulról. Egyelőre mégsem kíván kitérni, mert a szülei tragédiaként élnék meg a vallásváltoztatást: bárminek, csak zsidónak ne, mondatja velük a régi beidegződés. És persze a félelem. „A zsidók mind kereskedők. Ezért a megye lakosai közül a leggazdagabbak. Nem tartózkodnak sokáig a falvakban, csak amíg italárusításból meggazdagodnak, mely itallal az oroszok és a románok lelkét mérgezik”, olvassa Zolopcsuk hangosan a Máramaros megye földrajzát taglaló 1924-es, román nyelvű általános iskolai tankönyvből. Nem, ma nincs antiszemitizmus Máramarosszigeten, jelenti ki, hiszen zsidóság sincs, a környékbeli falvakból már utolsó szálig eltűntek. Noha a deportálások előestéjén Tiszakarácsonyfalván például a lakosság 46 százaléka, Felsővisó 34 százaléka, Visóoroszi 30 százaléka, a régi vármegyének pedig 18,5 százaléka volt zsidó származású. Mégsem igazán lehet Romániában zsidó tárgyú könyveket kiadni, válaszolja, amikor azt tudakolom, tiszteletre méltó helytörténeti ismereteit miért is nem publikálja – mivel az itteni zsidóság köztudottan magyar érzelmű volt. Ráadásul hivatalos iratok sincsenek, mert amikor Nagybányára szállították át a levéltárat, nagy része útközben elveszett, s ami megmaradt, az ma is a belügyminisztérium hatáskörébe tartozik. Négyszázezer lejes rajztanári fizetésemből (kb. havi ötezer forint) különben sem tudok a kutatásokba komolyabban beruházni.A zsidó hitközség irodájában bizalmatlanul fogadnak, nem értik, miért kíváncsiak ma annyian a máramarosi zsidóság történetére: ugyanolyan, mint másutt, nincs benne semmi rendkívüli. Zolopcsuk elmondja később, az nyomasztja őket, hogy már alig tudnak valamit is fölmutatni a hajdani zsidó kultúrából. A deportáltak közül sokan visszajöttek, ismét föllendült a hitélet a háború után, kezd bele kedvetlenül Szabó András, a hitközség titkára, ám az 50-es években megindult az Izraelbe vándorlás, mára csupán száz ember maradt Szigeten. Inkább külföldről jönnek sokan, ortodox vallású zsidóság, idegenek, Pesten kocsit bérelnek, hogy meglátogassák a jelentős rabbik sírját ünnepekkor. A hitközségnek különben ma nincs rabbija, csak kántora, és ha ritkán, nagyobb ünnepeken kitelik is a minjan (a zsidó istentiszteletekhez minimum tíz férfi jelenléte szükséges, ez a minjan), jobbára már csak a kántor érti a felolvasott Tóra szövegét. Nincsenek itt olyan bősz vallásúak, jegyzi meg Szabó, látva csodálkozásomat. A hitközség energiáit inkább az öregek segélyezése és az állammal vívott perek, az ingatlan-visszaigénylések kötik le.Beszélgetésünk megerősíteni látszik azokat a véleményeket, amelyek szerint az itteni hitközség erősen elvilágiasodott. Az 1926-os születésű Salamon Goldi néni, aki végigélte a deportálásokat és a kommunizmus alatti kivándorlást, szintén arra hívja föl figyelmemet, hogy a gyakorlati életben egyszerűen képtelenség betartani a szigorú vallási előírásokat. Noha ő maga is ortodox családból származik – „apuka nagyon vallásos volt”: a pozsonyi zsidó egyetemen tanult –, ma megveszi a fagyasztott csirkét és a növendékhúst – „disznóhúst soha, ahhoz gyerekkortól szokni kell” –, mert Szigeten már nincs sakter (kóser mészáros), újévre is a bukaresti rabbiszékből jöttek vágni. Szombaton amennyire lehet, dolgoznak, még kocsival is járnak, holott nem szabadna, de szerinte Izraelben sem lehet megnémítani egy egész országot, hogy a vonatok ne járjanak, a gyárak ne működjenek, „ez olyan visszamaradott”. Azt azonban ma sem tartom helyesnek, hogy egy magyar és egy zsidó összeházasodjon, mindkettőnek jobb, ha megtartja saját vallását, fűzi hozzá. Mert ha megszületnek a gyerekek, jönnek a konfliktusok: milyen hitvallás szerint éljenek – s végül egy templomba se fognak járni, azt sem tudják majd, hogy hová, kihez tartoznak.Goldi néni családja nem volt különösen gazdag, állattenyésztéssel, gazdálkodással kereste a kenyerét, s noha otthon jiddisül folyt a szó, a másik nyelv mindig a magyar volt. A szülők magyar iskolába jártak, románul egy szót sem értettek, az első osztályban Goldi néni meg is bukott gyönge románnyelv-tudása miatt. Régen nem volt gyűlölködés a vallások között, mondja; csak most van sok ellensége, mert visszaigényli a család kisajátított földjeit, amelyekre itt-ott már házat is építettek a szomszédok, s eszük ágában sincs betartani a törvényt. „Nagyon kevés zsidók vagyunk, ebben az utcában nincs is más, mint én. Régen itt lakott a két nagymamám, három nagynénim, két nagybácsim – javarészt zsidók voltak ebben az utcában.” A közösség már csak a templomban találkozik, ha igen, mert elharapódzott a vallási közömbösség: nem sok év kell ahhoz, hogy már csak hallomásból tudják, valaha laktak itt zsidók, mondja Goldi néni felhevülten. Hívnak a rokonok, nagyon hívnak, hogy menjek Amerikába vagy Izraelbe, de én nem megyek, megszoktam itten. Ebbe a házba születtem, ebbe a házba született édesanyám is.Zötyög a zsúfolt busz lefelé az avasi hegyeken, nagykendős ruszin parasztasszonyok, nyúlánk román pásztorok, magyar egyetemista lányok utaznak Szatmárnémeti felé. Egy pityókás román szaki piszkálódni próbál, a lányok néhány csípős szót vetnek neki, mindenki dől a nevetéstől. Közvetlenül mellettem csillogó szemű bakfisnak udvarol egy román fiú, magyar és román szavak kapcsolódnak egymásba. Nagy nehezen elbóbiskolok, álmomban Reb Mojse Teitelbaumot és a Káhánokat üldözöm, mindenáron szeretnék interjút kicsikarni belőlük, hogy miképp is volt a múlt századi nevezetes rabbiháború, de a cadikok elfutnak. Cipőmön még a máramarosszigeti utak, épülettörmelékek pora; szeretném legalább azt elmondani nekik, hogy eljöttem jámbor haszidokat, pompakedvelő polgárokat, dúsgazdag, művelt magyar kereskedővárost látni, régi vallásbékét, mindazt, ami már láthatatlan. De aztán meggondolom, jobb nem bolygatni a holtak nyugalmát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.