Ortodox unokák

2000. 12. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Máramarosszigetről, a provincialitásba süllyedt, holt városkáról évtizedek óta nem készült képeslap. Talán megint készül majd valamikor, amikor arculata gyökeresen különbözik a maitól. Kérdés, hogy meddig folyhat a művészi találékonysággal és méltósággal megtervezett belváros pusztítása, sőt az is felvetődik, pusztításról van-e szó vagy metamorfózisról, új kultúra, új szemléletmód gyors ütemű meghonosításáról. Mi lesz majd az anzikszokon? A lassan elpusztuló épületekkel eltűnik az írmagostul kipusztított zsidóság minden nyoma és emlékezete, s elhalványodnak a még létező kisebbségek kontúrjai is.Zolopcsuk Róbertnek a városrekonstrukció mellett van egy másik képtelen szenvedélye is, ám erről később.Szigeten jelenleg öt ortodox templom található, de már épülnek az újabbak. Hiába él itt nyolcezer magyar – ez az összlakosság csaknem tizennyolc százaléka –, a hivatalos román egyház offenzív magatartása és a városhoz csatolt falusi tömbrománság közigazgatási jelenléte megnehezíti a tárgyilagos együttműködést. Román vélekedések szerint a magyarság voltaképpen elmagyarosított ruszinok csoportja. Másrészt köztudott, hogy rokonságuk szemében mind a mai napig felemelkedés, státusszimbólum, ha románok vagy ruszinok magyar faluba költöznek.Ám a magyarság valóban kisebb létszámú Máramarosszigeten, mint a ruszin etnikum, amely Zahoránszky Mihály helyi RMDSZ-elnök szerint politikailag sokkal megosztottabb is. Érdekes például, hogy a ruszinok nem igényeltek anyanyelvi középiskolát, de amint az ukrajnai Csernovicban beindították a románságét, cserében itt létesült az ország egyetlen ukrán iskolája, a régi leányiskola épületében. Kezdetben akkora volt a közöny, hogy nem verbuválódott elegendő tanuló. Magyar nyelvű iskolára azonban egyelőre kevés a remény, jelzi Zahoránszky, ezért az RMDSZ-csoport elsődleges célja az anyanyelvű intézmény kicsikarása. További cél és elvárás a kettős állampolgárság elnyerése, ezért aláírásgyűjtés folyik, a magyar templomokban a papok hívták föl a figyelmet az akcióra. Fontos, mondja Zahoránszky Mihály, hogy a romániai magyarok hivatalosan dolgozhassanak Magyarországon, ugyanakkor kényszerítve legyenek arra, hogy visszajöjjenek.– Alpolgármesterként milyen együttélési, túlélési esélyt lát? – firtatom.– Csak a konszenzus mutathat kiutat – mondja Zahoránszky. – A városi tanács huszonegy tagjából öt a magyar, akiket persze minden fontosabb ügyben könnyedén leszavaznak, illetve leszavaznának, ha nem működnénk együtt hatékonyan és pozitívan az Iliescu-féle párt, a PDSR képviselőivel.Az alpolgármester bevallja egyszersmind, hogy sokan kiábrándultak az RMDSZ-ből: Máramaros megye tizenháromezer magyar lakosából a szövetségnek mára csupán kétezer tagja maradt a korábbi négyezerből. Kérdés, ez a koalíciós kompromisszum, amely talán a továbblépésnek és a szórványlét fenntartásának egyetlen lehetősége, nem morzsolja-e fel teljesen az RMDSZ tagságát.Hajdanán, hogy ismét a volt birodalomba révedjünk, Máramarossziget vallási egyensúlya és békéje olyannyira szilárd volt, hogy Lessing Bölcs Náthánja sem panaszkodhatott volna. Ma a nemzetiségi kérdésekkel szorosan összefüggő vallásügy vitáitól hangos a város. A legélesebb az ellentét az uralkodó és terjeszkedő ortodox egyház és a gyakorlatilag még mindig földalatti, katakombafelekezetként tengődő, ortodox kézbe került ingatlanaiért mindhiába kuncsorgó görög katolikusok között. De nem mondható békésnek az ortodoxia és a gyorsan osztódó neoprotestáns kisegyházak, szekták viszonya sem. A római katolikusok kevesen vannak, ezért csöndesek – csöndesen fogyatkoznak. Az 1910-es népszámlálás adatai szerint Sziget 21 370 lakosából 128 volt ortodox (1869-ben még egy sem), 5850 görög, 4900 római katolikus, 2200 református és közel 8000 zsidó felekezetű. Az 1992-es népszámlálás adatai szerint 38 200 lélekből 24 651 az ortodox, 2906 a görög, 6450 a római katolikus (amelyből egyházi nyilvántartásba 4000 került), 2000 körüli a protestáns, 2060 az egyéb (neoprotestáns), valamint kimutatható még harmincegy zsidó. Hogy mi van a számok mögött? Teljes megosztottság. A helyi románság és a ruszinok az 1948-as kommunista intézkedésekig csaknem mindnyájan görög katolikusok voltak. A zsidó hitközség pedig összeomlott a deportálások, majd a kivándorlások következtében.A vegyes házasságok kitárják a kaput az ortodox vallási asszimiláció előtt, mutat rá Gindele Tibor, Sziget római katolikus plébánosa. Ha ugyanis az anyós ortodox, az unokák is azok lesznek. A magyarság sokkal alkalmazkodóbb: ha kilenc magyar egy románnal ül közös társaságban, biztosan románul folyik a szó, ám ha kilenc román egy magyarral, akkor is biztosan románul. És így van ez a vallási életben is: az alkalmazkodás intelligenciájának köszönhetően a román családokba házasodó magyar hívek többé nem járnak katolikus misére. Gindele szerint túl sok a vegyes házasság, a magyarok amúgy sem állnak ki magyarságuk mellett. Politikailag tanácstalanok, vallási és nemzeti öntudatuk vészesen meggyengült, megalkuvók lettek. Közömbösek a jelentős magyar ünnepek iránt, szellemi fölényérzetük lustasághoz vezet.Az igazsághoz tartozik, hogy Gindele Tibor nem a város legnépszerűbb embere. Mégpedig azért nem, mert a hívek szerint túl sok engedményt tesz a románságnak, valósággal hajszolja az ortodox egyház kegyeit a kedvezőbb anyagi helyzet reményében. A plébános ezt így fejezi ki: „Próbálunk simulni. Ha az embernek van lelki intelligenciája és kultúrája, nem enged az övéből, de visszahúzódik.” A hívek kifogásolják továbbá, hogy Gindele tiltotta a magyar himnusz éneklését, ortodox esküvőket engedélyezett a római katolikus templomban, valamint emlegetik tétova kísérletét, hogy a román nemzetiségű római katolikusoknak ugyanitt, a korábbi örmény oltárnál misézzen – amíg föl nem lázadt ellene a gyülekezet. Gindele Tibor elmondja, hogy jó az együttműködés a magyar felekezetek között: kölcsönösen meghívják a többi lelkipásztort ünnepekkor, a karácsonyi kolindázásnál ügyelnek arra, hogy azt ne egyszerre tartsák, román egyházakat azonban nem lehet invitálni, mert az a magyar hívek önérzetét sértené.A gazdasági, nemzetiségi, vallási gondok mögött is a kulturális régiók átrendezése és összezavarása áll. A máramarosi területeket is magába foglaló római katolikus egyházmegye csonka: Trianont követően magyarországi, kárpátaljai és romániai részekre szakadt, a püspöki székhely azonban Romániában maradt. Az arányok mindenesetre fölborultak: ma kétféle ortodoxia, illetve kétféle görög katolicizmus – a pravoszláv-ruszin, valamint a román – hívei, magyar és román római katolikusok, protestánsok, zsidók imádkozhatnak a főtér számtalan templomában a maguk nyelvén. S törekedhetnek az egyetértés és együttélés hagyományainak felelevenítésére.Ami korántsem gyerekjáték. Hiába született meg az ingatlantörvény, az ortodox egyház következetesen elutasítja a görög katolikusok kérelmeit: földet, templomot vissza nem adunk, hangoztatják. Ahol több ortodox templom van, ott a törvény szerint az egyháznak kötelessége visszaszolgáltatni az elkobzott épületeket. Ám mivel Romániában a törvények megfogalmazása hatékonyabbnak tetszik a végrehajtásnál, a máramarosszigeti görög katolikusok külföldi segítséggel inkább új templom építésébe fogtak. Az ortodoxok sem késlekedtek: az építési engedély kiadását követően tüstént megjelent a városházán a román pap, hogy közvetlenül az épülő görög katolikus mellett új bizánci templom emelésére kérjen – és természetesen kapjon – jóváhagyást.Az állami ortodoxia a forradalom óta is jelentős többlettámogatást kap. Hiába düledeznek a városok, kopik föl az álluk egész mezőgazdasági térségeknek, hiába zárnak be bányákat, megkockáztatva a vájárok zendülését: Romániában mindig jut pénz új görögkeleti templom emelésére. Ha kell, akár bontott téglából is – effélét látni Sziget felé jövet, Szatmárnémeti szélén. A görög katolikusokkal folytatott máramarosszigeti templomviták pedig sokszor verekedéssé fajultak, aminek az lett az eredménye, hogy a katolikus románok továbbra is alkalmi helyeken miséznek, akár a kommunizmus idejében, amíg új templomuk el nem készül, másrészt az, hogy a hagyományosan vallásos máramarosi románság a szektásodás útjára lépett. Az újabb szigeti képeslapokon talán ott lesznek majd a régi szentélyek a mind impozánsabb új ortodox templomok karéjában, de kérdéses, hogy akár azokban, akár ezekben lesz-e nyáj. Az utóbbiakban talán jobbak rá az esélyek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.