Folyó áron számolva csaknem húszmilliárd forintos értékben ruháztak be az előző évtized alatt járműalkatrész-gyártó cégek Magyarországon. A világ húsz legnagyobb multinacionális vállalata közül tizenegy már hazánkban is megtalálható: a Delphi Automotive Systems, a Lear, a Vieston, a Johnson Controls, a Robert Bosch, a Continental, a ZF, a Valeo, a Denso és a Diamond Electric után itt létesít gyártócsarnokot a Mitsuba Corporation is.A Delphi Automotive Systems itteni leányvállalata kompresszorokat állít elő balassagyarmati üzemében, az USA-ban bejegyzett Lear Corporation pedig Gödöllőn és Gyöngyösön autóvillamossági elosztórendszereket készít. A Robert Bosch elektronikai alkatrészeket gyárt, a Johnson Controls profilja a személy- és haszongépjárművek napellenzői és oldallégzsák-borítói, a Continental terméke pedig a világszerte ismert gumiabroncs. A Valeo tartozékokra, integrált rendszerekre és moduláris egységekre koncentrál, míg a ZF Friedrichsafen AG Egerből sebességváltókat szállít a DAF-nak és az Ivecónak.Termékstruktúra-bővítés, folyamatos fejlesztések, új gyártócsarnokok építése, dolgozók képzése és intenzív munkaerő-felvétel – ezek „jellemzik” a hazánkban megtelepedett autóalkatrész-gyártó világcégek itteni leányvállalatainak működését. Bár a Magyarországon üzemelő társaságok zömében beszállítói a multinacionális cégeknek, ez nem jelenti azt, hogy a termelési modellt, illetőleg a gyártási know-howt importból „szerzik” be, sőt számos világcég már helyben kutató-fejlesztő csoportokat alkalmaz, s a produktumok „megkonstruálása” is itt történik. Akadnak persze még nagyvonalúbb elképzelések is: az Egerben sebességváltógyárat működtető német tulajdonban lévő ZF Hungária Kft. például világközpontját Magyarországon szeretné „tudni”.A Lear Corporation, mint a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítója, autóvillamossági elosztó rendszerek gyártásával foglalkozik gödöllői és gyöngyösi gyárában, összesen több mint 3500 főt alkalmaz, s a céget magyar vezetés irányítja. Jelentős eredménynek tekintjük, hogy mérnökségünk integrált részévé vált a Lear Europe-nak, és munkatársaink közül sokan nemzetközi szaktekintélynek számítanak a cégrendszeren belül – vallanak eredményeikről internetes honlapjukon a „learsek”. A Johnson Controls Automotive Magyarország Kft. új, Pilisjászfalura tervezett zöldmezős beruházása mellett az szólt, hogy a helyi önkormányzat kedvezően fogadta a fejlesztési tervet, s olcsón biztosított területet az építkezéshez. Csaknem négyhektáros területet vásárolt a salgótarjáni ipari zónában a Mitsuba Corporation, amely jelenleg ablaktörlő rendszereket szállít az esztergomi Suzuki gyár számára. Ez a 4500 négyzetméteres gyártócsarnoka lesz a második üzeme Európában a japán autóipari vállalatnak.A polgármesteri hivatalban megtudtuk, hogy az ipari területről szóló adásvételi szerződést Ryozo Tohji vállalatigazgató és Puszta Béla polgármester már alá is írta. A tervek szerint a termelés teljes felfutására a foglalkoztatottak száma eléri a 240-300 főt, a gyártócsarnokban novemberben indul a próbaüzem, a hárommilliárd forintos ráfordítással épülő új gyártósorairól évente hárommillió termék gördül le. A hajtástechnológiájáról ismert ZF Friedrichsafen AG az 1996-ban megvásárolt Csepel Autó egri gyárát töretlenül fejleszti, évente tízmillió márkás nagyságrendben. Ulrich Diller, a ZF Hungária Kft. elnök-igazgatója már több alkalommal is hangoztatta, hogy a hevesi megyeszékhelyi vállalkozás nemcsak gyártó- és kísérleti hely, hanem arra ambicionálja magát, hogy központja legyen a vállalatcsoportnak. A Delphi Automotive Systems kompresszorokat gyártó balassagyarmati üzemében, amelyet a cég itteni leányvállalata, a Delphi– Calsonic Hungary Kft. működtet áprilisban készült el az első kompresszor. A 80 millió dolláros ráfordítással létrehozott gyárban a termelés teljes felfutását 2003 végére tervezik. Steve Gillespie gyárigazgató elárulta, hogy ekkorra már évi egymillió klímaberendezést gyártanak többek között az Opel, a Saab, a Renault és a Citroen számára. Két esztendő múltán már négyszáz dolgozó alkalmazásával számolunk – tette hozzá a gyárigazgató.
Pedig Magyarral foglalkozni KELL!