Alkatrész-nagyhatalom

2001. 06. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folyó áron számolva csaknem húszmilliárd forintos értékben ruháztak be az előző évtized alatt járműalkatrész-gyártó cégek Magyarországon. A világ húsz legnagyobb multinacionális vállalata közül tizenegy már hazánkban is megtalálható: a Delphi Automotive Systems, a Lear, a Vieston, a Johnson Controls, a Robert Bosch, a Continental, a ZF, a Valeo, a Denso és a Diamond Electric után itt létesít gyártócsarnokot a Mitsuba Corporation is.A Delphi Automotive Systems itteni leányvállalata kompresszorokat állít elő balassagyarmati üzemében, az USA-ban bejegyzett Lear Corporation pedig Gödöllőn és Gyöngyösön autóvillamossági elosztórendszereket készít. A Robert Bosch elektronikai alkatrészeket gyárt, a Johnson Controls profilja a személy- és haszongépjárművek napellenzői és oldallégzsák-borítói, a Continental terméke pedig a világszerte ismert gumiabroncs. A Valeo tartozékokra, integrált rendszerekre és moduláris egységekre koncentrál, míg a ZF Friedrichsafen AG Egerből sebességváltókat szállít a DAF-nak és az Ivecónak.Termékstruktúra-bővítés, folyamatos fejlesztések, új gyártócsarnokok építése, dolgozók képzése és intenzív munkaerő-felvétel – ezek „jellemzik” a hazánkban megtelepedett autóalkatrész-gyártó világcégek itteni leányvállalatainak működését. Bár a Magyarországon üzemelő társaságok zömében beszállítói a multinacionális cégeknek, ez nem jelenti azt, hogy a termelési modellt, illetőleg a gyártási know-howt importból „szerzik” be, sőt számos világcég már helyben kutató-fejlesztő csoportokat alkalmaz, s a produktumok „megkonstruálása” is itt történik. Akadnak persze még nagyvonalúbb elképzelések is: az Egerben sebességváltógyárat működtető német tulajdonban lévő ZF Hungária Kft. például világközpontját Magyarországon szeretné „tudni”.A Lear Corporation, mint a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítója, autóvillamossági elosztó rendszerek gyártásával foglalkozik gödöllői és gyöngyösi gyárában, összesen több mint 3500 főt alkalmaz, s a céget magyar vezetés irányítja. Jelentős eredménynek tekintjük, hogy mérnökségünk integrált részévé vált a Lear Europe-nak, és munkatársaink közül sokan nemzetközi szaktekintélynek számítanak a cégrendszeren belül – vallanak eredményeikről internetes honlapjukon a „learsek”. A Johnson Controls Automotive Magyarország Kft. új, Pilisjászfalura tervezett zöldmezős beruházása mellett az szólt, hogy a helyi önkormányzat kedvezően fogadta a fejlesztési tervet, s olcsón biztosított területet az építkezéshez. Csaknem négyhektáros területet vásárolt a salgótarjáni ipari zónában a Mitsuba Corporation, amely jelenleg ablaktörlő rendszereket szállít az esztergomi Suzuki gyár számára. Ez a 4500 négyzetméteres gyártócsarnoka lesz a második üzeme Európában a japán autóipari vállalatnak.A polgármesteri hivatalban megtudtuk, hogy az ipari területről szóló adásvételi szerződést Ryozo Tohji vállalatigazgató és Puszta Béla polgármester már alá is írta. A tervek szerint a termelés teljes felfutására a foglalkoztatottak száma eléri a 240-300 főt, a gyártócsarnokban novemberben indul a próbaüzem, a hárommilliárd forintos ráfordítással épülő új gyártósorairól évente hárommillió termék gördül le. A hajtástechnológiájáról ismert ZF Friedrichsafen AG az 1996-ban megvásárolt Csepel Autó egri gyárát töretlenül fejleszti, évente tízmillió márkás nagyságrendben. Ulrich Diller, a ZF Hungária Kft. elnök-igazgatója már több alkalommal is hangoztatta, hogy a hevesi megyeszékhelyi vállalkozás nemcsak gyártó- és kísérleti hely, hanem arra ambicionálja magát, hogy központja legyen a vállalatcsoportnak. A Delphi Automotive Systems kompresszorokat gyártó balassagyarmati üzemében, amelyet a cég itteni leányvállalata, a Delphi– Calsonic Hungary Kft. működtet áprilisban készült el az első kompresszor. A 80 millió dolláros ráfordítással létrehozott gyárban a termelés teljes felfutását 2003 végére tervezik. Steve Gillespie gyárigazgató elárulta, hogy ekkorra már évi egymillió klímaberendezést gyártanak többek között az Opel, a Saab, a Renault és a Citroen számára. Két esztendő múltán már négyszáz dolgozó alkalmazásával számolunk – tette hozzá a gyárigazgató.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.