Akadályok a balatoni kerékpározók útjában

2001. 07. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jövő év végéig körbekerékpározhatjuk a Balatont – jelentette be a vörsi kormányülésen Turi-Kovács Béla környezetvédelmi miniszter. A hírt az útépítők és a túra-kerékpározók is örömmel fogadták, nem kevésbé a balatoni önkormányzati vezetők, azonban tény: a kerékpárút hiányzó szakaszainak megépítése előtt számos hatósági, területszerzési, építési engedélyezési akadály merül fel. A kerékpárosok civil szervezetei – főként a tó északi partján – a még hiányzó útszakaszok miatt bosszankodnak, az építtetők pedig állítják: egy kerékpárút előkészítésének hivatalos eljárása csaknem olyan bonyolult, mint egy autópályáé. Az útépítéshez szükséges kisajátítási eljárást nagyban nehezíti, hogy a sok esetben külföldi telektulajdonost nem lehet elérni. A tóparton előfordul a telekspekuláció is.Támogatja a kerékpárút-építést a gazdasági tárca az utóbbi két-három évben: a belterületi beruházások 80 százalékát fedezi az állam, a külterületi költségeket pedig teljes egészében magára vállalja. A part menti önkormányzatok többsége sem garasoskodik, ha kerékpárú építésére kell a pénz, mert – ahogy Bárdos János balatonkeresztúri polgármester lapunknak elmondta – ha elkészül egy kerékpárútszakasz, azzal együtt az egész utca megújul: egységessé válnak a kocsibejárók, és a házak külleme is esztétikusabb lesz. Keresztúron egy hónapja avattak egy ötvenmillió forintos költséggel épülő, másfél kilométeres kerékpárutat, a minap átadott, ugyancsak 1500 méter hosszú Sió-parti kerékpárút pedig Siófoknak egy újabb korzót is jelent.A tó déli partján a zöld táblával jelölt kerékpárkörút-szakaszok és a kék táblás kerékpárutak hosszának növelését a helyi önkormányzatok és a megyei közútkezelők munkatársai is sürgető feladatuknak tartják. Koszéj László, a Somogy Megyei Állami Közútkezelő Kht. fejlesztési osztályvezetője szerint tizenhárom kilométernyi, kerékpározásra alkalmas út megépítése van hátra a déli parton. Szántód vasútállomásától a révig, onnan pedig Zamárdiig indokolt az útépítés, a legsürgetőbb viszont, hogy Fonyódnál, a bélatelepi hegy lábánál kiépüljön a kerékpárút. Az osztályvezető elmondta: Fonyódon a nagy forgalmú 7-es főút rovására kell kialakítani a kerékpárutat, Szemes és Szárszó között belső úton haladhatnak a túrázók, Balatonlelle és Boglár körzetében sincs gond, Keresztúr és Berény között, illetve Berénytől Balatonszentgyörgyig viszont még lesz kisajátítási és építési gondja az állami közútkezelőnek.Néhány hete a tó északi partján is ünnepelt két önkormányzat: Káptalanfüred és Csopak között 5,5 kilométerrel bővült a kerékpárkörút. A 153 millió forintos beruházás további három kilométernyi út megépítését is lehetővé teszi, így a tó északi oldalán tervezett száz kilométernyi útberuházás 45 kilométernyi új szakaszt jelent, míg 55 kilométernyi régit felújítanak. Szeptemberre elkészül a Balatonfüredet Csopakkal összekötő szakasz, és tárgyalások folynak az önkormányzati, illetve külterületi kerékpárutak építésére Aszófő, Balatonudvari, Örvényes és Akali polgármestereivel is.– Nem könnyű a kerékpárút-építés, az előkészületek, a területszerzési és a kisajátítási procedúra nem jár kevesebb teendővel, mint az autópálya-építésnél – állítja Végh István, a Veszprém Megyei Állami Közútkezelő Kht. főmérnöke. – A kárpótlás során – a meggazdagodás reményében – sok itthon élő és külhoni magyar jutott kisebb-nagyobb földterülethez a Balaton északi partján, és most velük kell egyezkednünk. Sokan időhúzó taktikát választanak: ha nem tudjuk tőlük megvásárolni a kerékpárút tervezett nyomvonalába eső földterületet, következik a kisajátítás és a perlekedés. Szigligeten például egy Ausztráliában élő magyar tulajdonossal kell egyezkednünk, de a példa korántsem egyedülálló – érvel a közutas főmérnök.Végh István is sorolja a legfontosabb teendőket: Világostól Akaliig a három méter széles kerékpárútból még 150 méter hiányzik, Kenesénél folyamatban van a kijelölés, Csopak és Füred között még hátravan egy 2,2 kilométeres szakasz, a füredi Tagore sétányon viszont már gond nélkül kerekezhetünk. Tihanyig eljutunk drótszamáron, de ott már területszerzési akadályokba ütköznek az építtetők. Révfülöpön nincs már gond, Zánkánál pedig már csak egy kis útszakasz hiányzik a kerékpárútból.A Kerékpárral Közlekedők Országos Szövetségének (Kerosz) ügyvivője, Balogh Gábor úgy látja: jóllehet a bonyolult terepviszonyú északi parton még 30-40 kilométer hosszú útépítés hátravan, a környezetvédelmi tárca vezetőjének, Turi-Kovács Bélának programja tartható.Kovács Attila, a Klébi Diáksport Egyesület egyik szószólója viszont – akit útban Ausztria felé a Fertő tónál értünk el telefonon – elmondta: az aligai volt MSZMP-üdülő új tulajdonosa csak 250 forint „útdíj” fejében engedi tovább a kerékpározókat. Ha nem fizetnek, kénytelenek hátukra venni a kétkerekűt. – Aliga után le kell hajtanunk a 71-esre, ahol igen nagy a forgalom. Sok helyütt rossz a kerékpározókat eligazító tábla, nem egyértelmű jelzéseket kapnak a bicikliutak, és gyakori, hogy a kerekezők alól egyszer csak „elfogy az út” – mondta a diáksportoló. A déli parti állapotokról szólva arra figyelmeztetett, hogy mivel a Balaton somogyi oldalán kiváltképpen sok a kisgyerekkel kerékpározó család, a biztonságos kerékpárút megépítésének tempóját feltétlenül gyorsítani kell.A Magyar Turizmus Rt. 3200 településen át két keréken című kiadványában a túraútvonalakon kívül a kerékpárosoknak nyújtott étkezési és szállásdíj-kedvezményeket is felsorolja.A MÁV balatoni járatainak többsége helyet kínál a biciklis túrázóknak, akik most azt várják, hogy elkészüljön a Kerosz – utoljára három éve kiadott – akadályjelzés nélküli balatoni biciklikörút-térképe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.