És elöl ül a masiniszta

Zsohár Melinda
2001. 07. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amióta létezik gőzmozdony, nem csökken az ember iránta érzett csodálata. Talán ezért történt, hogy bár mifelénk semmi sem sikerül gyorsan, a Vasúttörténeti Emlékparkot egy kurta esztendő alatt összehozták a vasútbarátok. A megnyitásakor tódult a nép megnézni, milyen az, ha elöl ül a masiniszta...Vonattal a legegyszerűbb a Vasúttörténeti Emlékparkba utazni, amely némi bizonytalankodás után mégiscsak Budapestre került. A Nyugati pályaudvar csarnokon kívüli első vágányainak egyikén áll egy kis motormozdony fapados kocsikkal, s alig negyedórai utazást követően az utas megérkezik a múltba, a rákosi rendezőállomás szomszédságában található Északi Vontatási Főnökség alaposan kisuvikszolt helyszínére. Valódi tekerős sorompóval eresztik be a kivételes autókat, mert különben csakis vonatok, azaz mozdonyok és vagonok kapnak bebocsátást a nosztalgiaparkba.A lassú fejlődésnek köszönhetően maradt meg ennyi vasúti rekvizitum a múltból, magyarázza Kisteleki Mihály, a MÁV Fejlesztési és Kísérleti Intézetének igazgatója. Nyugat-Európában már bedarálták az olyan vén vasparipákat, amilyeneket nálunk, meg tőlünk keletebbre még reménykedve pátyolgattak a vasút szerelmesei. Szerencsére még vásárolhatunk Erdélyből, pontosabban a román vasutaktól gőzmozdonyokat a hazai keskeny nyomtávú vonalainkra. Egy gazdag ország állomásfőnökének vajmi kevés esélye van arra, hogy kiszuperált személykocsiban tarthassa a tyúkjait, miként ez nálunk megesett. Megvan a kocsi, immár a parkban, fölújították a lelkes járműjavítók, akik ingyen is eldolgozgatnak egy-egy öreg vagonon, mozdonyon, mert a vasutasság nem egyszerűen a kenyérkeresetről szól még ma sem, hanem többről.A vasút százötven éves története 1980-ig sikertörténetnek is fölfogható, mondja Kisteleki Mihály. A magyar gőzmozdonygyártás hírnévre tett szert Európában, a vasutat húzóágazatként tartották számon a honi iparban. 1846-ban Angliában indult útjára a sínen járó szerkezet, 1854-ben már Magyarországon is gyártottak vasúti kocsit – itt van az emlékparkban. S itt van az 1870-ben gyártott első, legöregebb üzemképes gőzmozdony is, valamint a hírneves 520-as, 411-es sorozatú gőzösből is egy-egy mintapéldány. A szocializmus idején a nyolcvanas évek közepén érkezett el az az idő, amikor már jó szívvel lehetett idézni a múltat, s a MÁV-nál a legelszántabbak megalakították a MÁV História Bizottságot, s gyűjteni kezdték a zsebben, szobában nem éppen elférő vasúti rekvizitumokat. Épületeket, tárgyakat, mozdonyokat, kocsikat kutattak föl, rajzoltak, fotóztak le, az alapelv pedig ez volt: lehetőleg működőképes állapotban menekítsék meg az arra érdemes eszközöket.A nosztalgiahullám persze másutt is fölcsapott. Egyes települések vezetői kapcsolataik révén szereztek halálra ítélt, de valahogyan még egészben maradt gőzmozdonyokat, s kiállították őket. Előfordult, hogy sín sem vezetett arra... Heller György nyugalmazott MÁV-igazgató bánatosan jegyzi meg az emlékpark történetéről írott könyvecskéjében, hogy az ő befolyása sem volt elegendő ahhoz, hogy megakadályozza a magyar gőzmozdony-konstrukció egyik csodájának, Európa legnagyobb gőzmozdonytípusának, a MÁV 601-es sorozata utolsó példányának összetörését. Heller nemzetközi hírű féktechnikai szakember volt, a többi nosztalgiázó is különböző MÁV-posztokon teljesítette kötelességét, de csatlakoztak hozzájuk nem szakmabeliek is.Az utolsó gőzmozdonyok 1984 körül már csak a „periférián” szállították az utasokat; egy-két 424-es, 325-ös járt még. Haláluk után a vas értékén, fillérekért adták el e pompás jószágokat, de lassan beindult az „emlékrehabilitáció”, majd a nosztalgiajáratok is a Balaton környékén, Esztergom felé, a Dunakanyarba. A Közlekedési Múzeum is mentette, ami menthető, sok járművet levédett, s észrevétlenül olyan vasúti könyvkiadás kapott lábra Magyarországon, amely páratlan Európában.Teltek az évek, a vasútbarátok lázasan kutattak szabadtéri kiállítóhely után. A rendszerváltozás után fölerősödött a múltidéző szándék a MÁV História Bizottságában is. Megalakult a Magyar Vasúttörténeti Park Alapítvány, amelynek ügyeit a MÁV Nosztalgia Kft. intézi Szendrey András vezetésével. Elsőnek az ószolnoki vasútállomást szemelték ki a vasúti skanzen autentikus helyszínéül, de az ország központja vasutasszemmel nézve is Budapest... Az Északi Vontatási Főnökség 1995-ös megszűnése révén kapóra jött a kitűnő helyszín, amelynek rekonstrukciójára a közlekedési tárca is áldozott 300 millió forintot. De a pénz csekélység ahhoz képest, amennyit természetben összeszedtek a rekordgyorsaságú parkkialakításhoz.Az elhanyagolt, riasztó állapotú Északi Vontatási Főnökség vasúttörténeti kincseket őrzött. De hadrendbe álltak a pályaépítők, a felsővezeték-építők, az építészek. Mérnökök és kőművesek, vasutasok és nyugalmazott mozdonyvezetők fogtak össze a szintén legendás hírű vasútkertészekkel, s egy év alatt csodát műveltek. Az 1911-ben emelt, 34 állásos, körcikk alakú fűtőházat afféle mozdonyremizként kell elképzelni, benne sínek, a csarnok fölé boruló ipari műemlék épület arányos, tetszetős, romantikus hangulatú. A piros, zöld, kék, fekete mozdonyok ott sorjáznak a hatalmas kapuk szájában, a fordítókorong izgalmas ipartörténeti látvány. Mellette a lebombázott, 24 állásos fűtőháznak csak a korongja és a sínei maradtak meg, azon a kocsik és mozdonyok mellett az oldtimer sínautók díszelegnek. A harmincas évekbeli legendás Árpád-motorvonat azzal lett nevezetes, hogy két óra 58 perc alatt tette meg a Budapest–Bécs távot. A skanzenben ritkaságként ott van a Truman becenevű amerikai 411-es mozdony, amelyet a második világháború idején hajón szállítottak át Európába a hadsereg részére. S a másik „hadi szállító”, a német 520-as, amelyet az oroszok Németországból vittek el hadisarcként a háborút követően, s mi Kárpátaljáról (a Szovjetunióból) vásároltunk vissza több tucat társával együtt 1968-ban. Megcsodálható a szintúgy legendás Orient expressz 1912-ben épített étkezőkocsija, s a vállalkozó szellemű utas hajtányozhat a kézihajtányos kiskocsin.Igazi állomást, azaz felvételi épületet épített az idén két hónap alatt a MÁV Utasellátó Rt. az eredeti tervrajzok alapján, jottányi változtatás nélkül. (Ebben az épületben nem hámlik a vakolat, csillog a réz, habos a függöny...) Sajnos, az emlékezetes Utasellátó csokoládé, amely a legnépszerűbb édességnek számított a vasúti pincérek kosarában, már nem létezik. De lesz jövőre lóvasút, s három bakterházat is újjáépítenek, jelzőkkel, váltókkal egyetemben. A sárguló képeslapokon díszelgő fa utasvédő csarnokok legszebbikét is rekonstruálja az alapítvány, s a mozdonyszimulátor a XXI. század számítógépes nemzedékét csábítja majd.Egyelőre azonban nagyon is valóságos gőzmozdony szuszog a fűtőház karéjában. Botos Sándor mozdonyvezető egy-két adagot dob a kazánba a szeneslapáttal; a hőség mellbevágó. Sziszeg, pöfög, füstöl a szerkezet, az utazás mégis túlságosan rövidnek bizonyul a vasúttörténeti park kijelölt sínszakaszán. A masiniszta sem unta meg, aki valamikor menetrendszerűen is vezetett gőzöst. A gőzmozdony iránt érzett csodálatot valahogy nem növi ki az ember...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.