Torzók a tereken, az utcákon

Osgyán Edina
2001. 07. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem négy év szünet után megint szobortolvajok garázdálkodnak a fővárosban. Ismét levágták a margitszigeti bronz Madách-szobor két karját, a művészsétányról több, csonkítás miatt egyszer már helyreállított mellszobor tűnt el. Egyre gyakrabban lopnak el kőszobrokat és szakrális témájú alkotásokat.Tehetetlen a rendőrség, a szoborpótlásra fordított évi három-négy millió forint a köztéri alkotások restaurációjára fordítható összeget csökkenti. Elkeserítő látványt nyújtanak a megcsonkított szobrok, a jó néhány üres posztamens például a Margitszigeten. Pótlásuk nem oldható meg egyik napról a másikra – mondja Szilágyi András, a Budapest Galéria köztéri szobrokért felelős osztályvezetője. Szoborlopási hullám legutoljára 1997-ben volt a fővárosban, az utóbbi hónapokban ismét sorra tűnnek el az alkotások a közterekről. – 1996–97-ig szinte ismeretlen volt ez a fogalom – véli a szakember. Öt-nyolc évenként elvittek ugyan egy-egy mellszobrot, de több eset nem történt. A bronznak ugyanis addig nem volt számottevő kereskedelmi értéke. Kernstock Károly mellszobrát 1990-ben emelték le a talapzatról, utána Gosztonyi Alice Gyermek kutyával című munkája tűnt el 1995-ben. Ugyanekkor vitték el a Széchenyi-szobrot. A Margitszigeten a lopáshullám 1997 őszén kezdődött.Az úgynevezett margitszigeti művészsétányon a magyar művészeti élet nagyjainak mellszobrai közül akkor nyolcat vittek el. 1997 októberében ürült meg Ferenczy Ká-roly, Balassi Bálint, Lyka Károly, Jókai Mór, Petőfi Sándor, Radnóti Miklós, Ambrus Zoltán márványtalapzata, és eltűnt Beck Ö. Fülöp önportréja és Kerényi Jenő Furulyázó lány című bronzszobra is. Ez a mű a többivel szemben legalább fél tonnát nyomott, tehát az ellopása is megfelelő előkészületeket igényelt. Kilencedikként a Madách-szobrot csonkították meg: lefűrészelték a karjait. Szeptemberben az ujjaitól, októberben a két karjától fosztották meg a nagy író szobrát.Ám nem csupán a Margitszigetet tüntették ki figyelmükkel a tolvajok: a Városmajorból a Lúdas Matyit és Eugenio Espejo mellszobrát találta valaki kizárólag az anyaga miatt értékesnek. – A kisebb, könnyen szállítható szobroknak kampányszerűen kelt lábuk. De a többmázsás bronzok elszállításához már jármű kell. Ezzel megdől tehát az a hipotézis, hogy a hajléktalan egy szatyorral megjelenik, és elballag a szoborral, szobordarabbal. Mindez tévedés, egész alakos szobor esetében pedig – lássuk be – fizikai képtelenség – mondja Szilágyi András.Nem műgyűjtők. Fémgyűjtők– Egy ideig abban a hitben ringattuk magunkat, hogy műgyűjtők állnak a háttérben. Persze létezhet olyan típusú szobor – például a zsánerszobrocskák –, amely nem az anyagért kelti fel valaki kíváncsiságát. Ilyen volt a „Kiscsibész”, vagy másképp A kis tolvaj a József körút és a Krúdy Gyula utca kereszteződésében. Kis György hetvenéves bronzszobra 1998-ban tűnt el a talapzatról, bár a tolvajok nem jutottak vele messzire: néhány lépésnyire a helyszíntől bukkantak rá a sétálók néhány nap múlva. (A szobor helyreállítására a Józsefvárosban gyűjtési akciót hirdettek meg, s restaurálásához a városvédelmi bizottság is hozzájárult kétszázezer forinttal). A kis zsánerszobrot feltehetően valaki a saját kertjében akarta látni, az ilyen indíték azonban ritka. Ahogyan az a győri műkincskereskedő is kivételnek számít, aki megvárásolta idén májusban a magyarpolányi kálváriadombról ellopott Jézus megostorozását ábrázoló szobrot. Százezer forintot adott a hárommilliót érő faragott műért, de amikor a sajtóban megjelent írásokból ráismert az alkotásra, értesítette a rendőrséget. Műgyűjtő nézhette ki magának a Krisztina téri katolikus templom előtt álló kőből készült Mária Immaculata-szobrot is (eredetije 1855-ig a Magyar jakubinusok terén állt, ma a Budapesti Történeti Múzeumban található), amelyet a napokban döntöttek le a talapzatáról, de nem jutottak vele messzire. A Szűz Mária-szobrot az emlékmű köré vont kerítés mentette meg attól, hogy összetörjön. – Viszont ahol fűrésszel nyírbálják meg a bronzszobrot, műgyűjtés szóba sem jöhet. Itt nem műgyűjtők garázdálkodnak, hanem fémgyűjtők – véli az osztályvezető.Pótolhatatlan alkotásokPátzay Pál Jókai- és Lyka Károly- szobra a tekintetben pótolhatatlan, hogy az alkotó már nem él, ezért a szobrokat csak az eredeti öntőminták felhasználásával állíthatnák vissza. Persze ez még mindig a jobbik eset, mert ismertek valóban pótolhatatlan szobrok is: a Sváb-hegyről két éve ellopott Széchenyi István bronz mellszobor, Stróbl Alajos munkája, az eredeti öntőminták hiányában megismételhetetlen.– Különös módon a budapesti szoborrongálásokról és lopásokról jóval kevesebb hírt adnak a rádiók, mint a vidéki esetekről. Ha Budapesten eltűnik egy szobor, viszonylag szűk kör háborodik fel, elsősorban az illetékes kerület és persze a szakemberek, akik erősen kötődnek a műhöz. Szilágyi András szerint a művészeket traumaként éri, amikor megtudják, hogy a szobrukat elvitték. Azt gondolják, hogy mindez a közmegbecsülés hiányát jelenti az alkotó, illetve munkája iránt. Tíz emberből kilenc fölháborodik, megbotránkozik, sokan telefonálnak, levelet írnak, követelik a gyors pótlást, ami természetesen nem megy. Egy mellszobor pótlása ugyanis durván másfél millió forintba kerül, ebben benne foglaltatik a művésznek járó tiszteletdíj, a másodpéldány felállítása esetén annak egy bizonyos meghatározott százaléka, a szállítás, az elhelyezés, a kőjavítás.Amikor eltűnik az alkotás, szinte reménytelen, hogy valaha megtalálják, vagy elfogják a tolvajokat. A nyomozás kiindulópontja mindössze az üres posztamens és egy fénykép a szoborról. Kormos Endre, a BRFK alezredese szerint az ilyen ügyekkel foglalkozó vagyonvédelmi osztály szinte tehetetlen, ugyanis a legtöbb rablást nem fényes nappal követik el, és azonos szálra sem tudják felfűzni az eseteket. Kormos szerint ritka kivétel a lopások sorában a kecskeméti Kodály-szobor esete, amelyet tavaly karácsonykor vittek el a város főteréről. A rendőrség még a másfél méter magas szobor ellopásának idejét sem ismerte, de volt egy gyanúsított, ráépítve indult el a nyomozás, ami sikerrel zárult. Az orgazdához kivonuló rendőrök az utolsó pillanatban érkeztek meg, amikor már az udvarban állt az a teherkocsi, amely a hulladékkal együtt a feldarabolt szobrot is elszállította volna. A köztéri szobrok számára védelmet jelentene, ha riasztórendszerrel szerelnék fel őket. Azonban ennek költségei több százezer forintra rúgnának alkotásonként.Szoborból fogaskerékAddig, amíg a legtöbb fémhulladék kilója 10-12 forint, a bronzért akár háromszáz forintot is megad a kereskedő – mondja az egyik fővárosi fémhulladék- és másodlagos nyersanyag-felvásárló cég munkatársa. – Azok nem mi vagyunk, akik bronzszobrokat vagy csak szobordarabkákat is megvennének – teszi rögtön hozzá. Az ember nem kockáztatja a munkáját egy szoborért, főleg ha tizenöt éve foglalkozik ilyesmivel – mondja.– Ellenőrzi valaki a telepet?– Olykor igen. Kijön valaki a kerületi rendőrségtől, de ez nagyon ritka. A felvásárló szerint nem a bronz árának emelkedése van a szoborlopási hullám hátterében. Nála például 1999 óta mindössze 100 forinttal emelkedett a bronz felvásárlási ára. Inkább arról lehet szó, hogy ismét összeállt egy erre szakosodott banda – vélekedik. A felvásárolt színesfémet egyébként iparilag „visszadolgozzák”, azaz beolvasztják, és fogaskerekek, csapágybetétek készítéséhez használják fel.Ez történhetett az idén az újra megcsonkított Madách-szobor karjaival is. A Budapest Galéria 1998-ban 800 ezer forintért újraöntette az 1997-ben levágott részeket. Mára ismét karok nélkül áll a szobor. Szomorú és tragikus volt, ahogy Madách ihletett alakja karok nélkül dölöngélt. Szeptemberben kerül a Fővárosi Közgyűlés elé az újabb hároméves köztéri- szobor-program, amelyben kiemelt helyen benne foglaltatik majd az újabb restauráció.A Fővárosi Közgyűlés 1998. évi költségvetésében a Budapest Galériának éves ütemezésben 1998– 1999–2000-re összesen 66 millió forintot biztosított köztéri szobrok felújítására. Ennek harminc százalékát emésztette fel a szoborpótlás. Ez azért is magas százalék, mert a galéria nyilvántartásában a főváros területén összesen 1069 köztéri műalkotás, szobor és dombormű szerepel. Ráadásul a köztéri műalkotások negyven százaléka 1945 előtti, és a levegő szennyezettsége, a savas eső, a megnövekedett forgalom fokozottan károsítja a műveket, ezért folyamatos karbantartásra lenne szükségük. Az új szezonban veszett nyoma még a Nobel-díjas Joliot Curie szobrának a Királyhágó térről. Marton László újraönti a művet, de pénz leghamarabb csak jövőre lesz rá. (A helyére került tavasszal a Cantana Profana-szobor, úgyhogy a Curie-szobornak még új helyet is kell keresni). Novemberben a városligeti Olof Palme-emlékműről tűnt el a bronz dombormű. A II. kerületi Mátyás-emléket, Varga Tamás munkáját is harmadszor csonkították meg. A napokba történt: a Krisztina téri általános iskola és gimnázium elől elvitték az intézmény bronztábláját. Most úgy tűnik, hogy minden egyes visszaállított szobor újabb zsákmány a „színesfémbarátoknak”. Amire ma – szellemi értékénél fogva jogosan – milliókat költenek, holnap talán ismét magas hőfokon izzó kemecék martaléka lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.