Uniós pénzek a vasútnak

Putsay Gábor
2001. 07. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeptemberre készül el a MÁV-nál az a pályázati anyag, amelyben a IV. európai közlekedési folyosóhoz tartozó, Szajol–Lökösháza, illetve a Budapest Ferencváros–Vecsés vasútvonal rehabilitációjához igényel a vasúttársaság ISPA-forrást. A MÁV-nak ez lesz a negyedik olyan pályázata, amit az Európai Unióhoz nyújt be.Szajoltól a lökösházi határállomásig tartó vonal felújítása az előzetes számítások szerint 50 milliárd forintba kerülne, az átépítéseket követően ez lenne a második olyan vasútvonal az országban, ahol egyes szakaszokon a vonatok sebessége elérné a 160 kilométeres óránkénti sebességet – tudtuk meg Molnár Richárdtól, a MÁV Rt. kiemelt projekt irodájának helyettes vezetőjétől. A felújítást követően új vágányhálózata és biztosítóberendezése lesz Szajol, Tiszatenyő, Mezőtúr, Nagylapos és Békéscsaba állomásnak. Amennyiben rendelkezésre áll majd az ISPA-forrás, az 50 milliárd forint meghatározó részét a Szolnok és Gyoma közötti szakasz teljes átépítésére költik, Gyomától a határig csak részleges felújítást végeznek, így a forgalmat lassító hibák megszűnnek. Az utóbbi szakasz teljes körű fejlesztéséhez 2007. után látnak hozzá.A sikeres pályázat esetén a rendelkezésre álló forrásokból a Szolnok–lökösházi vonal mellett hozzákezdenek a Ferencváros–Vecsés közötti vasúti pálya felújításához. Itt is a legszükségesebb munkákat végeznék, így az eredetileg meghatározott 120 kilométeres óránkénti sebeséggel közlekedhetnének a vonatok, és két Pesthez közeli állomást átépítenek.Mint ismeretes, az idén induló beruházásokhoz 44 millió euró ISPA-forrást használhat fel a MÁV, jövőre pedig 24 milliót. Hét év alatt összesen 190 millió eurót utal át vasúti fejlesztésekre az unió, amit a további 190 millió eurónak megfelelő költségvetési forrásokkal együtt a MÁV három vonal, Vecsés–Cegléd–Szolnok, Budapest– Hegyeshalom és Boba–Zalalövő fejlesztésére költ el. Ősszel kezdenek hozzá az Albertirsa–Cegléd közötti, kétvágányú vasúti fővonal teljes átépítéséhez, amelyet követően 2002 végétől a vonatok a jelenlegi 120 helyett 140 kilométeres sebességgel haladhatnak. Ugyancsak ezt a sebességet lehet majd elérni Cegléd és Szolnok között. Vecsés, Üllő és Monor állomások 2002–2004 között tervezett rekonstrukcióját követően, illetve a biztosítóberendezések felújítása után lehetővé válik, hogy egy meghatározott időben több szerelvényt, nagyobb biztonság mellett közlekedtessenek. A Vecsés–Szolnok közötti vonal felújítása 33 milliárdba kerül.Ugyancsak az idén írnak ki versenytárgyalást a Budaörs–Biatorbárgy és Komárom–Ács vonalszakaszok teljes átépítésére. Felújítják Győr állomást és Komáromban modern elektronikus biztosítóberendezést telepítenek. A hegyeshalmi fővonal volt az első Magyarországon, amelynek egyes szakaszait alkalmassá tettek a 140-160 kilométeres sebességre, a mostani beruházások célja, hogy ez a tempó Budaörstől egészen a határig lehetővé váljon. Az ETCS biztosítóberendezést az évek során valamennyi fővonalon rendszeresítik, ugyanis 2007-től az EU-ban liberalizálják a vasúti közlekedést, ami annyit jelent, hogy a magyar pályákat is a legkülönbözőbb vasúti társaságok részére elérhetővé kell tenni. A hegyeshalmi fővonalon 2007-ig 22,5 milliárd forintot költenek a feljesztésekre.A közelmúltban átadott magyar–szlovén vasútvonalhoz szorosan kapcsolódik a Zalalövő–Zalaegerszeg–Boba vonal teljes felújítása: ennek költségei meghaladják a 44 milliárd forintot. Mivel a szakasz az V. számú európai közlekedési folyosóhoz tartozik, ugyanazokat a forgalmi feltételeket kell megteremteni, mint az új Zalalövő–Bajánsenye vonalon; az alacsony színvonalú, korábban mellékvonalként használt vasúti pályán el kell érni a nemzetközileg előírt 22,5 tonnás tengelyterhelést, valamint a szakaszra tervezett 100-120 kilométeres sebességet. Zalalövő és Zalaegerszeg között idén kezdenek hozzá az infrastruktúra teljes átépítéséhez: a vasúti pálya nagyrészt egy új nyomvonalon halad a jövőben. Ezt követően látnak hozzá a Bobáig tartó vasútvonal rehabilitációjához, majd 2005–2007 között villamosítják a teljes szakaszt egészen a hódosi határállomásig. A hegyeshalmi és az új magyar–szlovén vasúthoz hasonlóan itt is kiépül az ETCS vonalbiztosító rendszer.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.