Sztálin-csizma a Tanú téren

Az enyhén emelkedő, majd hirtelen meredekké váló hegyoldalban hajóorr magasodik a közelgő fölé. A hajóorr fölött, mintha csak valóban úszó jármű felépítményei lennének, épületek, amelyek egyike-másika az elmúlt fél évszázad monumentumait idézi, mások viszont a XXI. század formajegyeit viselik magukon.

P. Szabó Ernő
2001. 08. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy hajót lát maga előtt a közeledő, olyan hajót, amely nem megy sehová, hiszen nem fémlemezekből épült, hanem kőből-betonból, s a budai hegyvidéki táj szikláira támaszkodik. Utasai időben-térben végtelen távolságokba kalandozhatnak. Emlékezhetnek és következtethetnek, fölidézhetik az elmúlt fél évszázad kelet-európai történéseit, azt a világot, amelyet pontosan mutat be Illyés Gyula Egy mondat a zsarnokságról című verse, amely a ?hajóorrtól? néhány méternyire, egy bronztáblán olvasható.
A vers konok egyhangúsággal ismétlődő négysoros versszakai mögött nemcsak a diktatúra sötét évtizedei sejlenek föl, de a zsarnokság emlékművei is, amelyek országról országra, városról városra, térről térre évtizedeken át ott álltak mindenütt, ahol a hatalom jelenlétére, erejére figyelmeztethették az alattvalót. Murmanszktól Szófiáig, Pozsonytól Vlagyivosztokig ott álltak e szobrok mindenütt, ahol valamikor az élet valódi szükségletei hozták létre a tereket, s egyszerre tűntek is el a nyolcvanas?kilencvenes évek fordulóján, a kelet-európai rendszerváltozáskor.
Sok országban nemcsak leemelték helyükről a politikai emlékműveket, hanem ahogyan az a történelemben már nemegyszer előfordult, fizikailag is megsemmisítették azokat. Másutt más példát követtek: múzeumi raktárak mélyére száműzték Lenin és forradalmártársai ágáló alakjait, de akadtak országok, amelyek gazdag amerikai magángyűjtőknek adták el a művek egy részét. Litvániában egy volt birkózóbajnok gulág típusú koncentrációs tábort utánzó parkban állított fel több mint félszáz monumentumot. E park látványosságai amolyan stalinworldként szórakoztatják a látogatókat.
Akik jártak már a Tétényi-fennsík szélén elterülő szoborparkban, tudják, Budapesten sem ez, sem az nem történt. A helyükről leemelt szobrokat nem semmisítették meg, és nem is szabadultak meg tőlük néhány ezer dollárért. A letűnt rendszerre való emlékezés ? sugallta a tíz évvel ezelőtti döntés a szoborpark létrehozásáról ? egyben annak az eszköze is, hogy valóban szilárddá váljon a demokrácia, s hogy a következő generációk számára nyilvánvaló legyen, milyen eszméket, milyen társadalmi fordulatokat kell elkerülniük.
Így született meg az akkor harmincéves építészben, ifj. Eleőd Ákosban annak a parknak a gondolata, amely az érkezőt hajóorr formáival fogadja, s amelynek felépítményét szobrok, épületek és terek adják, olyan formai-szellemi alakzatok, amelyek egyszerre viszik vissza a múltba és előre a jövőbe a hajó utasait. A kilencvenes évek elején létrejöttek a felépítémény egyes elemei, amelyek a ma is látható szoborparkot formázzák, s a közelmúltban készültek el, s kerültek a Ferencvárosi Pincetárlaton a közönség elé azok a tervek, amelyek már a hajó egészét, a majdani Mementó Park körvonalait mutatják.
Baán László, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma államtitkára nyitotta meg a kiállítást, azt a reményét kifejezve, hogy egy év múlva valóban teljessé válik a park. Szinte jelképesnek, a folytatás komoly szándékának tekinthető, hogy a főváros kulturális bizottsága vezetőjeként tíz évvel ezelőtt éppen ő volt az, aki a szoborpark létrehozásáról szóló döntést aláírta. Akkor valóban nagy lendülettel indultak el a munkálatok: a tervpályázatot nyert elképzelések alapján már 1993 őszén megnyílt a múzeum, s már az 1992-ben elfogadott tervek is az egész Mementó Parkkal számoltak. 1993?94-ben mind a fővárosi kulturális vezetés, mind a Világkiállítási Programiroda szorgalmazta a munkálatok folytatását. A világkiállítás elmaradt, s noha a fővárosi közgyűlés kulturális bizottsága ismét napirendjére tűzte a kérdést, a Horn-kormány négy éve alatt azonban gyakorlatilag semmi nem történt, még a szoborpark hiányzó részletei sem készültek el. A fordulatra az újabb kormányváltozásig kellett várni.
1999-ben a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma megrendelte a Mementó Park projekt-előkészítő tervét, majd az érintett minisztériumokkal történt egyeztetés és az egyöntetű támogatás nyomán 2000-ben megrendelte a Mementó Park új egységének, az úgynevetett Tanú tér épületegyüttesének engedélyezési, majd kiviteli terveit is. Közben ? az első időszak rohamait követően egyre inkább egyenletes eloszlásban ? folyamatosan nőtt a szoborpark látogatóinak száma, a 2001. év közepén úgy negyedmillió körül jár.
Mintha csak azokat a magyar és külföldi szakembereket igazolná ez a siker, akik szerint a park Magyarország számára egyedülálló lehetőséget jelent, hogy az elmúlt évtizedek tragikus társadalmi fordulatait felidézve az emberi együttélés valódi értékeinek fontosságára figyelmeztessen. A tervező, ifj. Eleőd Ákos maga is arra törekedett, hogy a diktatúráról beszélve a demokráciáról szóljon, hiszen ?abban a pillanatban, amikor ez kimondható, leírható, megépíthető, abban a pillanatban ez a park a demokráciáról szól! Csak a demokrácia képes megadni a lehetőséget, hogy szabadon gondolkodhassunk a diktatúráról...?
A szoborpark persze nem tételes megfogalmazásokat használ eszközként a mondandó nyomatékosítására, sokkal inkább látványelemeket, építészeti-téralakítási megoldásokat. Kulisszafalat például, amelyben falfülkékben kapott helyet Lenin, Marx és Engels szobra, s amelynek monumentális pátosza azonnal eltűnik, amikor oldalról nézünk rá, akkor ugyanis Potemkin-faluként áll a puszta közepén. Az egyenes és ?üdvözítő? út az ötágú csillag mellett halad el, sehová sem vezető nyolcasokba torkollik. E labirintusban kapott helyet a szoborpark félszáz emlékműve, hogy az út végén egy végfal következzen, ahol nyilvánvalóvá válik: ami ide vezetett, az zsákutca volt.
Mindezt láthatja, átgondolhatja a szoborpark mai látogatója is. A folytatást egyelőre a tervrajzok, számítógépes modellek vázolják fel, jelezve, milyen gazdag együttessel egészíti ki majd a Mementó Park új, a mai főbejáratot jelentő kulisszafal előtt fölépülő egysége a már ma is látható részleteket. Az új építmények a trapéz alakú Tanú tér körül helyezkednek majd el. Ez a tér szervesen kapcsolódik a szoborparkhoz, mintegy oktatási, művészeti és idegenforgalmi munkaközpontként funkcionál majd elsősorban.
Megjelenését díszburkolat és tervezett fények teszik majd hatásosabbá, a látványt azonban elsősorban a trapéz hosszabb talpán már meglévő kulisszafal, a két oldalon lévő, a szoborpark kapujával összehangolt homlokzatú ház és a rövidebb talpat képező dísztribün határozza majd meg. A dísztribünön, éppen szemben az Egy mondat a zsarnokságról című verssel, az egykori Sztálin-szobor történelmi pillanatot kimerevítő maradványa, az óriási csizma lesz látható. Miről is beszél, milyen is valójában ez a tér? ?Egy tér ? mondja a tervező ?, mely 1956 csorbítatlan mítoszát, a diktatúra elleni forradalom mítoszát őrzi. Egy tér, mely azáltal, hogy létrejött, hogy létrejöhetett: az 1989?90-es rendszerváltás szimbóluma, emlékhelye.?
Az új tér létrejöttével válik teljessé az út, amely a park régi és új együttesén át a diktátor ledöntött szobrától a zsákutca, a semmibe vezető út téglafaláig vezet, majd onnan vissza a Sztálin-csizmáig, amely, fogalmaz a tervező, nem egyszerűen egy megcsonkított szobor, hanem egy nép szabadságvágyának világszerte ismert és elismert szimbóluma.
Ez az út teszi valóban az emlékezés parkjává a helyet. A Tanú tér épületei azután számos lehetőséget adnak arra, hogy ez az emlékezés részletekben gazdagabb, mélyebb lehessen. A ?szocreálban? megfogalmazott homlokzatok mögött pszeudovárosok utcái, terei, épületrészletei követik egymást. Az egyik épületben egyetlen többszintes térből nyíló video- és kiállítótermek kapnak helyet, falatozó és poharazó, az előttük elhelyezkedő városi terecske fölé hatalmas ZIL teherautó platója magasodik. A teherautó két oldalán lépcsők vezetnek az emeletre, ahol szintén kiállítóterem, könyves- és ajándékbolt, CD-videó üzlet található majd. A másik épületbe kerülnek az idegenforgalmi szolgáltatások helyiségei, a nagyterem, a klubterem... Az alapformáiban az eredetihez hű, de részleteiben, anyagában attól eltérő dísztribün komolyzenei és rockkoncertek, szabadtéri színpadi játékok, előadások helye lesz majd, az alatta lévő rejtett helyiségsorban kapna helyet a tér technikai háttere.
A fentiek alapján nyilvánvalónak tűnik, hogy a Mementó Parknak, amely egyszerre funkcionál majd múzeumként, témaparkként, idegenforgalmi célpontként, egyszerre kell képesnek lennie arra, hogy a szervezett turizmus szezonálisan ismétlődő rohamait fogadja, s arra, hogy az egyéni látogatók szemlélődésének vagy éppen az iskolások történelmi múzeumi óráinak helyszíne legyen. Ha így lesz, valóban XIX. századi intézményként emlékeztet majd a XX. századra, amelyhez olyan nagy reményt fűzött az emberiség, amelynek önkényuralmi rendszerei azonban nagyobb tragédiákkal jártak, mint más korok diktatúrái, s amelynek tanulságait megfogalmazva saját életünket gondolhatjuk újjá e különös, távolról hajóorrt formázó parkban nézelődve, üldögélve, valahol az időben, a térben, egyszerre oly távol és közel Európához.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.