Tanulj Almera, Tino lesz belőled!

A Nissan Almera családjának negyedik tagja tavaly jelent meg Európában. Az egyterű Tino immár Magyarországon is kapható, s meglehetősen csábító lehet azok számára, akik a praktikum mellett a gazdag alapfelszereltséget is fontosnak tartják.

Jávor József
2001. 08. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jó néhány kínos jelenet vagy éppen csúfos bukás után az autógyárak elkezdtek tudományos alapokon nevet adni új modelljeiknek. Számítógépes adatbázisokon futtatják végig a lehetséges elnevezéseket, hogy kiszűrjék a célpiacok nyelvein vicces, vagy éppen obszcén jelentésű szavakat. A Nissan Almera Tino esetében tehát két dolog lehetséges: vagy hiányzik a japán gyár szoftverjéből a magyar nyelv, vagy nem tartják különösen fontosnak ezt a piacot.
Ez utóbbit viszonylag hamar ki lehet zárni, hiszen ha az importőr félvállról venné feladatát, valószínűleg nem kínálna egyedülálló ötéves garanciát a hagyományosan megbízható autókra. Marad tehát az első lehetőség – de végső soron voltak már ennél szerencsétlenebb egybeesések is (ott volt például a Seat Rhonda), és különben is, a névnél jóval fontosabb a tartalom.
A Nissan viszonylag későn szállt fel a kompakt egyterűek sebesvonatára. Honfitársai közül csak a Honda és a Toyota lépett nála később a telítődés jeleit egyelőre legkevésbé sem mutató európai porondra. A már bevezetett típusok ellen leginkább három fegyverrel szállhatnak hatékonyan harcba a későn jövők: modern, izgalmas formatervvel, ügyesen kihasználható belső terekkel és megfelelő árral.
Ami a legelsőt illeti, nem érheti szó a ház elejét. A Nissan új designja – a hatalmas, krómozott és osztott hűtőrács, az egyszerre feszes és lágy vonalak – mérföldes előrelépésnek számít a korábbi karosszériákhoz képest, és bár a szépség ízlés kérdése, a kis egyterűek vásárlói általában fogékonyabbak az egyedi formákra (amint ezt a Fiat Multipla sikere is mutatja), mint bármely más kategória vevői. A 4,2 méteres hosszával a kategória középmezőnyébe tartozó Almera Tino ráadásul helyzeti előnyben is van, hiszen ellenfelei lassan kezdenek elöregedni: a Scenic már át is esett egy rendkívül sikeres plasztikai műtéten, de a modellciklusok szabályai szerint a Zafira vagy a Picasso sem halogatja sokáig a ráncfelvarrást.
A belső térben azonnal felismerhető az Almerával való szoros rokonság. A középkonzol feletti tárolórekesz – azokban az országokban, ahol van értelme a navigációs rendszernek, ide kerül annak színes, kihajtható monitora – vagy az audiorendszer kezelőszervei az alsó középkategóriás Nissant idézik, az egész azonban egy magas konzolra került, hiszen az egyterűekre jellemző egyenes üléshelyzet ezt követeli meg. A minden felszereltségi szinten széria légkondicionáló egyen Almera kezelőszervei aranyszínben pompáznak, csakúgy, mint a szürke hátlapú órákat egységbe fogó alaplap (vagy mint a Honda Stream kapcsolói).
A Nissan mérnökei nem kevés munkaórát öltek abba, hogy a belső teret minél tökéletesebbre alakítsák. Elsődleges célcsoportjuk, a fiatal családok különleges igényeinek felel meg a vagy kéttucatnyi pakolóhely és tárolórekesz, az utastérből is könnyedén hozzáférhető, 440 literes csomagtér, valamint az, hogy úgy igyekeztek kialakítani az üléshelyzetet, hogy a szülők könnyen szemmel tarthassák hátul randalírozó gyerekeiket.
Az egyterűek lényege a rugalmasan alakítható beltér, azaz az ülések mozgatásának, eltávolításának, átrendezésének lehetősége. A Tinóban ugyan nem lehet előre-hátra tologatni a hátsó üléseket, ezt azonban bőven kompenzálja az oldalirányú állíthatóság: a középső ülést eltávolítva a két szélsőt beljebb lehet szerelni, ami jelentősen megnöveli az utazási kényelmet. Ez a megoldás eddig csak a teljes méretű egyterűekre volt jellemző, de a Nissan alapfelszereltsége sem akármilyen. Az ugrókódos távirányítóért, amelyhez akár személyre szabott beállításokat is hozzárendelhetünk, a már említett légkondicionálóért, a blokkolásgátlóért, a színre fújt és fűthető külső tükrökért vagy az első elektromos ablakemelőkért már az alapmodellben sem kell felárat fizetnünk.
Ez persze nem feltétlenül a gyár bőkezűségét jellemzi, sokkal inkább árpolitikáját. Az 1,8 literes motorral szerelt változat kezdőára csak ötvenezer forinttal marad el az 5,5 milliótól. A korántsem fapados felszereltséget közel negyedmilliós felárért oldallégzsákokkal, valamint harmadik hátsó fejtámlával bővíthetjük. A Luxury széria ehhez képest jelentéktelen, százezer forintos pluszköltségért könnyűfém felnit, bőrkormányt és váltókart, ködlámpákat, hátsó elektromos ablakemelőket és aktív első fejtámlákat kínál. A kétliteres modell ugyanezzel a szinte hiánytalan felszereltséggel bő egymillióval drágább, amit a nagyobb és erősebb motor mellett a különleges, folyamatosan változó áttételű CVT váltómű is indokol, amely mindig az ideális fordulatszám-tartományban tartja a motort. A hazai palettáról egyelőre hiányzik a 2,2 literes common-rail dízelmotor – talán azért, mert azzal felszerelve a Tino ára a csillagos egekig szökne.
A Nissan tehát a jelek szerint az új kategória még újabb szegmensébe, a prémium egyterűek egyelőre szűk családjába szánta a Tinót. Itt éppen azokkal a már említett japánokkal kell majd megküzdenie, akik nála is később mutatkoztak be. Ilyen szempontból pedig nem utolsóként, hanem elsőként érkezett a piacra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.